بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۲:۰۴:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۵۰۷

قانون برخورد با ناشران متخلف خلأ ندارد

حمید اسدی، حقوقدان و کارشناس بازار سرمایه درباره الزام افشای اطلاعات از سوی ناشران به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: افشای اطلاعات از سوی ناشران در بازار سرمایه یک الزام است و با ناشرانی که دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات را نادیده می‌گیرند به‌صورت انضباطی و کیفری برخورد می‌شود. اسدی افزود: قانون‌گذار دربند ۲ ماده ۴۹ بازار اوراق بهادار به سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه داده ناشری که اطلاعات موردنیاز سهامداران را افشا نکند، در دادسرای جرایم اقتصادی تحت تعقیب کیفری قرار دهد.این کارشناس حقوقی تأکید کرد: اهرم‌ها و ضمانت اجرای این قانون یعنی افشای اطلاعات از سوی ناشران بسیار گسترده است به‌طوری‌که نمی‌توان ادعا کرد که در این بخش خلأ قانونی وجود دارد. در بحث مربوط به عدم افشای اطلاعات هیچ‌گونه توجیهی مبنی بر نبود قوانین کافی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه افشا نکردن اطلاعات، یک چالش بسیار جدی به شمار می‌رود، افزود: چنانچه ناشران اطلاعاتی موردنیاز و مفید را برای سهامدار افشا نکنند، مرتکب جرم شده و از این بابت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.این حقوقدان خاطرنشان کرد: بند یک و دو ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار بر جرم انگاری معامله متکی بر اطلاعات نهانی اشاره دارد و اذعان می‌کند هرگونه معامله متکی بر اطلاعات نهانی جرم است . اگر ناشر اطلاعات مبهم به سهامداران ارایه دهد بازهم جرم است و افشای اطلاعات ناقص خود، جرم انگاری مجزا محسوب می‌شود.اسدی اضافه کرد: افشای اطلاعات گمراه‌کننده نیز جرم تلقی می‌شود و سازمان بورس و اوراق بهادار باید از پارامترهای قانونی برای جرم انگارها و تخلف انگارها در راستای حمایت از حقوق و منافع سهامداران خرد استفاده کند.

وعده کسب سود در بورس عملی نشده

سید کاظم موسوی، نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه، عنوان کرد: در یکسال اخیر شاهد افت شدید بازار سرمایه و ریزش شاخص بورس بوده‌ایم که باعث شده عده زیادی از شهروندان متحمل ضررهای سنگین شوند. نباید فراموش کرد بیش از ۵۵ میلیون نفر درگیر این بازار هستند و دولت باید به فکر ضررهایی که به این دسته از شهروندان تحمیل‌شده باشد.نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم پاسخگویی دولت درزمینه، شرایط بازار سرمایه تصریح کرد: در این مورد دولت باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان بورس مسوول مستقیم بازار هستند و باید درزمینه، ضررهای سنگینی که مدام بر مردم تحمیل می‌شود اقدامات عاجل و لازم را ترتیب دهند. وی یادآور شد: دولت و سازمان بورس در ماه‌های اخیر به مردم قول داده بودند که بازدهی در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت اما متأسفانه چنین وعده‌ای محقق نشده است.موسوی با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم در بورس اوراق بهادار تأکید کرد: تعهدات پیرامون بازار سرمایه در حالی به نتیجه نمی‌رسد که بسیاری از کم‌درآمدها و دهک‌های پایینی هم تتمه دارایی خود را وارد بورس کرده بودند تا شاید سودی عایدشان شود، اما با این وضعیت فقط شاهد تنگ‌تر شدن سفره مردم و همچنین کوچک شدن اقتصاد کشور هستیم. حق مردم بسیار بیشتر از این حرفهاست و نباید شخصیت شهروندانی که وارد بازار شده‌اند به بازی گرفته شود.وی ادامه داد: سهامداران اطمینان داشته باشند مجلس در سنگر مردم بوده و مدام پیگیر شرایط بازار سرمایه است. ما تلاش می‌کنیم از طریق ابزارهای نظارتی که در اختیار مجلس قرار دارد به این موضوع ورود کنیم.این نماینده مجلس ادامه داد: هیچ شکی نیست که مجلس در این زمینه و سایر موضوعات، طرف مردم می‌ایستد و به طرفداری از دولت نمی‌پردازد. نمایندگان فراموش نمی‌کنند که مردم ما را به مجلس فرستاده‌اند و حقشان است که در مجلس صدا و مطالبات آنها از دولت، موردبررسی و پیگیری قرار بگیرد. بورس نیز در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصاد کشور است و نمایندگان به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی، رصد و نظارت بر بازار سرمایه را در دستور کار قرار داده‌اند.

چگونه از بورس برنج بخریم؟

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در رابطه با این پرسش که آیا همه مردم می‌توانند از بورس کالا برنج خریداری کنند؟ بیان کرد: بله، هر فردی که کد سهامداری معمولی دارد به‌صورت آنلاین و یا از طریق شرکت‌های کارگزاری، می‌تواند سفارش خرید خود را ارسال کند. این فرد بعدازآن که برنج را خریداری کرد، اگر وزن آن بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم باشد می‌تواند از انبار درخواست ترخیص کرده و برنج را تحویل بگیرد، اما اگر برنج خریداری‌شده زیر ۱۰۰ کیلوگرم باشد نمی‌تواند آن را تحویل بگیرد و باید آن را نگهداری و یا به فرد دیگر بفروشد. در صورت نگهداری گواهی‌های سپرده کالایی برنج، در سررسید که تقریباً ده ماه دیگر خواهد بود، باید خریدار به انبار مراجعه و برنج خود را از انبار تحویل بگیرد.این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی اینکه کد موردنیاز برای این معاملات همان کد سهامداری عادی برای معاملات سهام است، که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت tsetmc داخل تب بورس کالا، روی تب گواهی سپرده کالایی کلیک و داخل این صفحه نماد معاملاتی برنج را انتخاب و با وارد شدن به صفحه مربوطه، به اطلاعات معاملاتی این نماد دسترسی پیدا کنند. فلاح در ادامه افزود: کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی برنج ۲۴ در ۱۰۰۰۰ ارزش معامله است. همچنین هزینه انبارداری برای روز‌های که خریدار مالک گواهی سپرده است، از روزی که گواهی سپرده خریداری می‌شود تا روز ترخیص یا معامله آن در بازار ثانویه، با دارنده گواهی سپرده کالایی است.

 

ارسال نظر