فرار نقدینگی از بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۰۲:۰۵:۵۲
کد خبر: ۱۸۳۴۶۱
فرار نقدینگی از بازار سرمایه

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، هشتم آبان ماه با ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۳۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۴۳ واحد کاهش به ۳۷۰ هزار و ۴۲۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۸۰۹ واحد افت به ۲۳۳ هزار و ۴۹۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۸ هزار و ۲۰۳ واحد و شاخص بازار دوم ۲۱ هزار و ۴۴۶ واحد کاهش داشتند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» و «دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فجهان»، «فملی» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «فرابورس»، «ثشاهد» و «شفا» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۱۳۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۹۷ واحد، آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۶۸ واحد، سرمایه‌گذاری شاهد با نماد «ثشاهد» با ۵۴ واحد، گروه صنعتی ملی با نماد «وملی» با ۵۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد «شفا» با ۵۱ واحد، مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد «مبین» با ۴۵ واحد، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت با نماد «وصنعت» با ۴۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۵۰۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۲۴۷ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۲۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۸۱۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۷۵۷ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۶۸۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۵۷۱ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۵۵۱ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

بر پایه این گزارش، در اولین روز هفته شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، معدنی دماوند با نماد «کدما»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۰۷ ‌میلیون و ۱۷۶ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    کاهش ادامه‌دار شاخص فرابورس

طی روز شنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۹۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۶۰۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۸ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با نماد «سرچشمه»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو» و کشت و صنعت دشت خرم دره با نماد «زدشت» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، ‌سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر