روند اصلاحی بورس‌های دنیا

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۰۴:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۴۱۷

شاخص‌های مهم بورسی در امریکا صعودی و در آسیا و بیشتر نقاط اروپا ریزشی بودند. وزارت بازرگانی امریکا آمار اولیه رشد اقتصادی سه‌ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۲.۰ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۴.۷ درصد کمتر از رشد سه‌ماهه قبل و ۰.۷ درصد کمتر از نرخ رشد پیش‌بینی‌شده قبلی بوده است. این رشد اقتصادی که چهارمین رشد فصلی متوالی ثبت‌شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تأثیر رشد بخش سرمایه‌گذاری ثابت قرارگرفته که رشد آن ۴.۱ درصد اندازه‌گیری شده است.

معامله‌گران در بورس‌های جهانی نگران هستند که افزایش ادامه‌دار قیمت نفت به یک مشکل جدید در مقابله با تورم شود. بهای هر بشکه نفت در حالی از ۸۰ دلار عبور کرده است که چند ماه پیش رسیدن قیمت نفت به زیر صفر جنجال زیادی به پا کرده بود. برخی از کارشناسان بازار هشدار داده‌اند که احتمال رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار در صورت ادامه روند کنونی دور از ذهن نیست و بازار به جریان عرضه نیرومندی برای بازگشت تعادل به قیمت‌ها نیاز دارد. 

هم‌زمان با افزایش قابل‌توجه نرخ تورم در اروپا به‌ویژه در بخش انرژی و حمل‌ونقل که رفته‌رفته در حال تبدیل‌شدن به یک مشکل جدی در زنجیره تأمین است، فشارها بر روی بانک مرکزی اروپا برای اعمال‌نفوذ در بازارهای مالی بالاگرفته است. تورم بالا و حل نشدن اختلافات اتحادیه با انگلیس بر سر مساله برگزیت در روزهای اخیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های معامله گران بورسی اروپایی تبدیل‌شده و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری روی سهام پرریسک مشهود است. 

نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان در سطح بالایی باقی‌مانده و چشم‌انداز اقتصادی را تا حدی تیره کرده است. 

برای نمونه در انگلیس باوجود کاهش نسبی سرعت‌بالا رفتن قیمت‌ها، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۱ درصد رسیده که بازهم یکی از بالاترین نرخ‌های تورم ۹ سال اخیر محسوب می‌شود. بانک مرکزی انگلیس دستیابی به تورم دودرصدی را تا پایان سال هدف‌گذاری کرده است.

 رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در حالت کاهش است و این مساله به‌نوبه خود کمی فعالان بازار بورس را نسبت به چشم‌انداز پیش روی اقتصاد جهان نگران کرده است. اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم امسال رشد ۴.۹ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۳.۰ درصد کمتر شده است. 

این رشد اقتصادی همچنین ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی‌شده قبلی توسط کارشناسان است و بدترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می‌شود.

کریس بوشامپ، تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تریدر‌ای جی گفت: یک مساله آشکار در معاملات بازار این است که هنوز نگرانی‌های مختلف از شاخص‌های کلان اقتصادی مانع از سرازیر شدن بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های تازه به بازار می‌شود و این یعنی بازارها برای آغاز یک دوره صعودی پرقدرت با مشکل مواجه هستند. اینکه درنهایت بانک‌های مرکزی به‌ویژه فدرال رزرو تصمیم بگیرند تا سیاست‌های معکوس سیاست‌های فعلی را اجرایی کنند، تعیین‌کننده خواهد بود. 

در وال‌استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۸ درصد افزایش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۴۹۰.۶۹ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۹۸ درصد صعود تا سطح ۴۵۹۶.۴۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۳۹ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۴۴۸.۱۲ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۲۴۹.۴۷ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۰۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۹۶.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۷۵ درصدی در سطح ۶۸۰۴.۲۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۸۸ درصد بالا رفت و به ۹۰۲۵.۸۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۸۸ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۶۶.۷۱ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۲۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۵۵۵.۷۳ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» کاهش ۰.۶۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۴.۱۴ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۵۹ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۸۶.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر