خروج ادامه‌دار نقدینگی از بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۰۲:۲۵:۰۶
کد خبر: ۱۸۳۳۵۶

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، چهارم آبان ماه با ۳۳۶ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۳۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۱۵۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه ‌هزار و ۶۳۲ واحد کاهش به ۳۷۶ هزار و ۵۲۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۲۸۹ واحد افت به ۲۳۷ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. شاخص بازار اول ۴۶۷ واحد افزایش و شاخص بازار دوم ۱۹ واحد کاهش داشت. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وپارس»، «شفن» و «شاراک» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «اتکای»، «شپدیس» و «رانفور» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک‌هزار و ۵۱ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۶۹۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۶۵۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۵۶۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۴۷۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۳۶۰ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۲۲۹ واحد و بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۲۱۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۴۷۵ واحد، پتروشیمی خارک با نماد «شخارک» با ۴۴۵ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۴۴۱ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۳۸۷ واحد، بانک پاسارگاد با نماد «وپاسار» با ۳۴۳ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۲۷۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۲۲۳ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با نماد «کگل» با ۲۰۰ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۱۲۷ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، طی روز سه‌شنبه پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، آریان کیمیا تک با نماد «کیمیا تک»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۶۳ ‌میلیون و ۶۲۲ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۶۹۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

    تغییر وضعیت شاخص فرابورس

طی روز سه‌شنبه شاخص فرابورس بیش از پنج واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۶۷۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۸۲۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۲ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» و ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، صنایع مادیران با نماد «مادیرا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا» و بهمن دیزل با نماد «خدیزل» و توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.


 

ارسال نظر