فرش قرمز بازار برای سهامداران

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۱:۵۴:۱۰
کد خبر: ۱۸۳۳۱۶
فرش قرمز بازار برای سهامداران

شاخص کل بازار بورس در دومین روزکاری هفته یعنی دوشنبه، ۳ آبان ماه با ۲۳ هزار و ۶۳۹ واحد کاهش در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۴۶۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با هفت ‌هزار و ۹۲۷ واحد کاهش به ۳۸۰ هزار و ۱۵۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۹۹۶ واحد افت به ۲۳۹ هزار و ۶۲۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۰ هزار و ۷۶۶ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ هزار و ۷۶۸ واحد کاهش داشتند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «آریان» و «فجهان» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «تپکو»، «سامان» و «وسین» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۸۰ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۱۲۸ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی» با ۱۱۲ واحد، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با نماد «دعبید» با ۸۱ واحد، بانک کارآفرین با نماد «وکار» با ۶۰ واحد، تامین سرمایه امین با نماد «امین» با ۴۸ واحد و سیمرغ با نماد «سیمرغ» با ۳۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۳۹۵ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۱۷۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۳۶ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با یک هزار و سه واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۹۸۶ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۹۵۶ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۹۳۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۷۹۵ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۶۷۹ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، در دومین روزکاری هفته شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ایران خودرو با نماد «خودرو» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۵۰ ‌میلیون و ۵۸۴ هزار برگه سهم به ارزش سه ‌هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

     نزول ادامه‌دار فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس حدود ۲۹۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۶۷۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۸۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۵۸ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

طی این روز شرکت فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، ریل پرداز نو آفرین با نماد «حآفرین»، پخش البرز با نماد «پخش»، تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد «تاپکیش»، کلر پارس با نماد «کلر» و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر» و مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور» با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودنددر این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۲نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۵۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۶۷۰میلیارد تومان بود.

 

ارسال نظر