اصلاح دوباره شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۴:۴۸:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۲۰۵
اصلاح دوباره شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه‌، ۲۸ مهرماه با ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۴۰۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک ‌هزار و ۸۲ واحد کاهش به ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۸۲ واحد افت به ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۸۲۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۱۹۵ واحد کاهش داشتند.

ارزش کل معاملات خرد چهار هزار میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۴درصد یعنی ۹۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هشت درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «مواد و محصولات دارویی» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نماد «فملی»، «آریان» و «فجهان» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «های وب»، «دکپسول» و «شتران» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با نماد «تیپیکو» با ۲۸۲ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۱۴۹ واحد، پتروشیمی خارک با نماد «شخارک» با ۱۱۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۱۰۹ واحد، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش» با ۱۰۵ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۸۸ واحد، پست‌بانک ایران با نماد «وپست» با ۸۲ واحد، داده گستر عصر نوین‌های وب با نماد «های وب» با ۷۴ واحد و آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۷۴ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با یک هزار و ۹۵۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۶۰۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۴۴۶ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۳۴۵ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۸۵۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۵۵۶ واحد، پتروشیمی شیراز با نماد «شیراز» با ۵۲۹ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۵۲۵ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در آخرین روز کاری هفته پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۴۵‌میلیون و ۷۲۵ هزار برگه سهم به ارزش سه ‌هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس کاهشی شد

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس حدود ۱۳۱ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۹۱۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۵۴ هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال دادوستد شد. طی روز چهارشنبه شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، بیمه سامان با نماد «بساما» و توزیع داروپخش با نماد «دتوزیع » تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بانک دی با نماد «دی» و بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس “ با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

    کاهش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ١.٨درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی، یک‌میلیون تومانی و ۴٩٢هزارتومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٣ میلیون و ٢۵٩هزار تومان، ٢۴ میلیون و ٩٧۶هزار تومان و ١٢ میلیون و ٢٩٢هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶٠درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ٧ میلیون و ٩۵۵هزار تومان رسیده است.

    ۵۰ شرکت برتر تابستانِ بورس اعلام شد

فهرست ۵۰ شرکت برتر بورس در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بر پایه معیارهای نقد شوندگی سهام، میزان تاثیر‌‌گذاری بر بازار و برتری نسبت‌های مالی از سوی بورس تهران منتشر شد. فهرست 50 شرکت فعال‌تر بورس تهران در تابستان امسال از سوی مدیریت آمار و اطلاعات بورس تهران اعلام شد، که به‌این‌ترتیب، فولاد مبارکه، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس، شستا و هلدینگ میدکو، پنج شرکت فعال‌تر بورس در تابستان 1400 بودند. همچنین گل گهر، چادرملو، پالایشگاه اصفهان، تاپیکو، پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری امید، پالایشگاه تهران و بانک پاسارگاد در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فعال‌ترین شرکت‌های بورسی در سه‌ماهه دوم سال ایستادند.همچنین رتبه‌های 16 تا 30 نیز برای شرکت‌های بانک ملت، پتروشیمی نوری، توسعه معادن و فلزات، فولاد خوزستان، ایران‌خودرو، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پردیس، هلدینگ برکت، پتروشیمی جم، گروه مپنا، بانک تجارت، سایپا، مخابرات، بانک پارسیان و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ثبت رسیده است.بانک صادرات، کشتیرانی ایران، پالایشگاه تبریز، اپال کانی پارس، ارتباطات سیار ایران، فولاد کاوه جنوب کیش، مبین انرژی خلیج‌فارس، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پتروشیمی شازند، پتروشیمی فن‌آوران، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، پتروشیمی شیراز، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، فولاد خراسان، پتروشیمی خارک، پتروشیمی بوعلی سینا، باما، گروه پاکشو و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز جایگاه 31 تا 50 را به خود اختصاص داده‌اند.این گزارش می‌افزاید: شناسایی شرکت‌های فعال‌تر در بورس تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقد شوندگی سهام و میزان دادوستد سهام در تالار معاملات، تناوب دادوستد سهام و معیار تأثیرگذاری شرکت بر بازار (میانگین تعداد سهام منتشرشده و میانگین ارزش جاری سهام در دوره بررسی) است.

     لزوم پرداخت سود سهامداران از سامانه سجام

محسن دهنوی عضو هیات رییسه و نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «وزیر قبلی اقتصاد در پاسخ به پیگیری‌هایم وعده داده بود همه شرکت‌های بورسی مکلف به پرداخت سود سهامداران از سجام شوند؛ اما حالا خبر رسیده که شستا سود سهامداران را از شعب بانک رفاه می‌پردازد. در شرایط کرونا به چه دلیل مردم را به بانک‌ها پاس می‌دهید؟‬ با عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کردم ایشان نیز قبول داشت و قرار شد تقسیم سود شستا از طریق سجام انجام شود. طبق بررسی‌هایم متأسفانه از شهریور پارسال تا شهریور امسال، از میان 490 شرکتی که اطلاعیه تقسیم سود را منتشر کرده‌اند، همچنان 272 شرکت، واریز سود را از طریق سجام انجام نداده یا نخواهند داد. با توجه به احراز هویت اکثریت سهامداران بازار سرمایه شامل 32 میلیون نفر در سجام، لازم است خاندوزی وزیر اقتصاد مشکل را به‌صورت بنیادین حل کند. ما منتظریم!»

 

ارسال نظر