جیب شرکت‌های بورسی پرپول‌تر شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۱:۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۸۳۱۶۳
جیب شرکت‌های بورسی پرپول‌تر شد

گروه بازار سرمایه|

بازبینی آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که جمع کل درآمد شرکت‌های بورسی در نیمه ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حدود 180 درصد افزایش‌یافته و 415 هزار میلیارد تومان رسیده اما؛ باوجوداین رشد درآمد شاخص کل از یک و ماه نیم گذشته در کانال نزولی و اصلاحی به سر می‌برد.

طی یک سال اخیر شاخص کل بورس با نوسان‌های عمده اغلب روند نزولی به خود گرفته بود اما در این مدت به شکل عجیبی درآمد شرکت‌های بورسی افزایشی بود. البته این رشد اغلب تحت تأثیر تورم و افزایش قیمت فروش بوده، همچنین این افزایش‌ها می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری و رشد شاخص را در پیش داشته باشد اما بااین‌حال به نظر می‌رسد که سهامداران این روزها افزایش درآمد شرکت‌ها در حد ناچیزی ملاک معاملات خود قرار می‌دهند چراکه؛ طی ماه‌های گذشته ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها که افزایشی بود با روند نزولی مواجه شد.

بر اساس آمارها مجموع درآمد شرکت‌های بورس از شهریورماه سال 1398 تا امروز با 181 درصد رشد از 147 هزار میلیارد تومان به 415 هزار میلیارد تومان رسیده این بدان معناست؛ که درآمد این شرکت‌ها در پایان‌ترین محدوده خود 268 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

البته نباید فراموش کرد که بخش عمده‌ای از این رشد حاصل افزایش نرخ فروش محصولات تحت تأثیر تورم دورقمی بوده یعنی قیمت کالاها و خدمات تولیدی از سوی شرکت‌ها متناسب با نرخ تورم رشد داشته است. همچنین هزینه‌های تولید متناسب با نرخ‌های فروش افزایشی بوده وبر همین اساس احتمالاً حاشیه سود شرکت افزایش بسیار کمی داشته باشد، با توجه به قیمت‌گذاری دستوری حتی کاهش حاشیه سود برخی از شرکت‌ها و صنایع نیز مورد تصور است. باوجوداین افزایش درآمد شرکت‌های مدنظر نیز به‌تنهایی می‌تواند نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس را کاهشی کند و جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس راکمی افزایشی کند؛ اما با توجه به معاملات این موضوع موردتوجه سهامداران نیست.

    روزهای خوش صنعت بیمه

بر اساس آمارهای موجود درآمد شرکت‌های بیمه‌ای در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته 574 درصد رشد داشته و از رقم 5 هزار و 500 میلیارد تومان به آستانه 37 هزار میلیارد تومانی رسیده، البته بخش عمده‌ای از این افزایش ناشی از سرمایه گذرای در سهام شرکت‌های بورسی و درآمدهای غیرعملیاتی بوده و همچنین درآمد شرکت‌های بیمه‌ای اکنون به 3 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده و از صنایع مهم بورسی که یک سال رشد درآمدی مطلوبی داشته به شمار می‌رود.

    رشد قابل‌قبول خودروسازها

طبق آمارهای منتشرشده درآمد صنعت خودروسازی طی یک سال گذشته حدود 447 درصد رشد داشته اما؛ بخش عمده‌ این رشد ناشی از افزایش قیمت محصولات شرکت باوجود قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده است. قیمت کارخانه‌ای خودرو طی یک سال اخیر برخلاف قیمت‌گذاری شورای رقابت به‌طور متوسط رشدی در حدود 70 درصد را داشته است و نرخ برخی از محصولات حتی در حدود 150 الی 155 درصد گران شده و این موضوع رشد درآمد شرکت‌ها در پی داشته است.باوجود افزایش 447 درصدی درآمدهای این گروه، زیان انباشته شرکت‌ها همواره صعودی است و طبق آخرین داده‌های موجود زیان انباشته این صنعت به 82 هزار میلیارد تومان می‌رسد. به عقیده اهالی بازار صرف‌نظر از قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو‌سازی‌ برای حل مشکلات مالی‌اش نیاز به تجدید ساختار اساسی دارد. آمارهای موجود نیز این موضوع را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد باوجود رشد پرشتاب درآمد‌ها این افزایش ارزش فروش، نقشی در کاهش مشکلات این صنعت نداشته است.

     درخشش چهارمین گروه بازار

چهارمین گروه سود آورد بازار سرمایه را می‌توان پالایشگاه‌ها و شرکت‌های معدنی دانست و طبق اطلاعات موجود درآمد پالایشگاه‌ها از آخرین ماه تابستان سال گذشته تا امروز 37 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش داشته و جمع کل درآمد پالایشگاه‌های حاضر در بورس به 49 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است و بر اساس برآورد‌های موجود با تخفیف‌های تازه که برای خوراک پالایشگاه‌ها در نظر گرفته‌شده شاهد رشد بسیار مطلوب این شرکت‌ها در نیمه دوم سال خواهیم بود.

پس از گذر از پالایشگاه‌ها، تولیدکنندگان محصولات معدنی فلزی در رتبه پنجم درآمدی قرار دارند. مجموع درآمد این شرکت‌ها زا شهریورماه سال گذشته تا الان به 32 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش داشته در آستانه 50 هزار میلیارد تومانی قرارگرفته است؛ این یعنی درآمد شرکت‌های این گروه که اغلب در حوزه تولید ماده اولیه فولادسازان فعالیت می‌کنند رشدی در حدود 183 درصدی را تجربه کرده‌اند.

  حال بانک‌ها بهتر می‌شود

صنعت بانکداری تا چند سال پیش با زیان‌های بسیار سنگین مالی مواجه بود و اگرچه مشکلات این صنعت ادامه دارد اما؛ آمارهای منتشرشده خبر از بهبود عملکرد مالی بانک‌ها می‌دهد. گزارش‌های ماهانه بانکی‌ها نشان می‌دهد که نسبت درآمد تسهیلات به هزینه سپرده‌ها در بانک‌های مهم کشور بهبود پیداکرده و این موضوع نیز چشم‌انداز سودآوری این گروه را صعودی کرده، بر اساس همین آمارها درآمد گروه بانک‌ها در شش‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته خود 721 درصد یعنی 45 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش داشته و همچنین در شهریورماه سال گذشته نیز مجموع درآمدهای بانک‌های فعال در بورس 6 هزار و 300 میلیارد تومان بوده اما امروزه این رقم به محدوده 52 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    رتبه دوم در دست فولادی‌ها

دومین صنعتی که بیشترین رشد درآمد را طی یک سال گذشته داشته گروه فلزات اساسی است که اغلب شامل تولیدکنندگان بزرگ صنعت فولاد است. بر اساس آمارهای منتشرشده مجموع درآمد این صنعت از آخرین ماه تابستان سال گذشته تا امسال رشد 161 درصدی را تجربه و از 35 هزار میلیارد تومان به 92 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این بدان معناست که تولیدکنندگان محصولات فلزی طی این مدت درآمدشان 57 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. برخی از شرکت‌های این گروه نیز صادرات محور هستند و نوسان ارزی روی درآمد این شرکت‌ها تأثیر مستقیم دارد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از محصولات این شرکت در داخل عرضه می‌شوند قیمت‌گذاری دستوری میزان سود شرکت‌ها را با کاهش مواجه کرده و این روزها گروه فلزات اساسی در صدر معاملات قرار دارد.

    پتروشیمی‌ها به بالای جدول رسیدند

آمارها نشان می‌دهد که در میان صنایع مختلف بورسی که بخش عمده‌ای از ارزش بازار سرمایه را در اختیاردارند شرکت‌های پتروشیمی بیشترین افزایش درآمد را داشته‌اند، این گروه با 58 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش از 30 هزار میلیارد تومان در شهریورماه سال گذشته به محدوده 90 هزار میلیارد تومان در شهریور سال جاری رسیده؛ یعنی درآمد صنایع شیمیایی به‌طور متوسط 192 درصد افزایش داشته است. بخش عمده‌ای از محصولات این شرکت‌ها صادر می‌شوند و افزایش نرخ ارز و ورود آن به محدوده 27 الی 28 هزار تومان در بازار آزاد می‌تواند نقش عمده‌ای در افزایش درآمد این گروه داشته باشد. همچنین با توجه به ویروس کرونا میزان درخواست برای این محصولات همچنان افزایشی است و بدین‌ترتیب قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی افزایش‌یافته و حتی گفته می‌شود که تک‌محصول پلی‌اتیلن آینده بسیار مطلوبی دارد و می‌تواند صورت مالی شرکت‌های این گروه را تا حدود زیادی تغییر دهد.

Taadol-04

ارسال نظر