بیم و امیدهای عصرجدید بورس

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۲۴
بیم و امیدهای عصرجدید  بورس

گروه بازار سرمایه|

بالاخره انتظارها پایین یافت و رییس سازمان بورس نیز انتخاب شد اما این انتصاب حواشی زیادی داشت و تقریباً سهامداران آینده‌ای را برای بازار متصور نیستند. 

طی روزهای اخیر بازار ریزش زیادی را تجربه کرد و بازهم کانال یک‌میلیون و 400 هزار واحدی از دست رفت، انتظار نمی‌رود که تا پایان ماه جاری این ریزش‌ها جبران شود. 

به‌هرحال در وضعیت اسفناک این روزها، رییس جدید سازمان هم انتخاب شد و به عقیده کارشناسان ماه‌ها زمان می‌برد تا بازار به روند عادی و معقول خود بازگردد و در این مدت نیز نباید انتظاری در خصوص از سهامداران خرد داشت بلکه باید حقوقی‌های بزرگ بازار روند خود را تغییر دهند، وضعیت رییس جدید نیز مشخص است و باید یک رویکرد واقعی و عمل‌گرا در پیش بگیرد.

در خصوص رییس سازمان بورس باید گفت که مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ دانش‌آموخته مدیریت دانشگاه امام صادق است و دانش‌آموخته دکترای مالی از دانشگاه پیام نور تهران است. نظرات و گرایش‌ها اقتصادی او شباهت زیادی به حامد سلطانی نژاد دارد. وی پیش‌ازاین در شرکت‌های تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و سرمایه‌گذاری نور دنا عضو هیات‌مدیره بوده است و بیش از بیست سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه دارد.

وی همچنین در کارگزاری تدبیرگران فردا، سرمایه‌گذاری پویا، گروه توسعه سیستم سانای شرق، سرمایه‌گذاری تدبیر ارزش، توسعه اقتصاد بین‌الملل آینده، سرمایه‌گذاری مهرگان سرمایه پارس، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیروزان، سامان تجارت تدبیر ایرانیان، گروه توسعه اقتصاد، کارآفرینان دامون، کارگزاری بانک پاسارگاد عضو هیات‌مدیره بوده است.

مجید عشقی به عنوان سیزدهمین سکان‌دار تاریخ بورس ایران پس از فریدون مهدوی (۱۳۴۶-۱۳۴۹)، فضل‌الله مهرپور (۱۳۴۹-۱۳۵۲)، داریوش خزیمه علم (۱۳۵۲-۱۳۵۳)، منصور ضابطیان (۱۳۵۳-۱۳۵۹)، الله‌وردی رجایی‌سلماسی (۱۳۵۹-۱۳۷۶)، سیداحمد میرمطهری (۱۳۷۶-۱۳۸۲)، حسین عبده‌تبریزی (۱۳۸۲-۱۳۸۴)، علی صالح‌آبادی (۱۳۸۴-۱۳۹۳)، محمد فطانت (۱۳۹۳-۱۳۹۵)، شاپور محمدی (۱۳۹۵-۱۳۹۹)، حسن قالیباف‌اصل (۱۳۹۹-۱۳۹۹) و محمدعلی دهقان دهنوی (۱۴۰۰- ۱۳۹۹) عهده‌دار اداره بازار سرمایه کشور شده است.

سکان‌داری سازمان بورس کار ساده‌ای نیست، مشکلات و تخلفات بسیاری زیادی دراین زمینه وجود دارد همانند ماینرها و دیگر مشکلات؛ به گفته کارشناسان رییس سازمان بورس نباید تنها در اتاق کار خود بماند و باید یک مدیر پویا برای سروسامان دادن وضعیت حال حاضر باشد. البته نباید فراموش کرد با تمامی مشکلات پیش‌آمده محمدعلی دهقان دهنوی عملکرد بسیار مطلوبی در دوران مدیریت خود داشت و در اولین روزهای انتصاب وی اغلب افراد انتظار سقوط و ریزش بازار را داشتند اما؛ این مدیر بسیار قوی عمل کرد و بخشی از بازار را سامان بخشید.

از سوی دیگر با توجه به رزومه بورسی عشقی انتظار می‌رود که در وهله نخست به موضوع استقلال بازار سرمایه و جلوگیری سوءاستفاده دولت بقیه و ارکان از بازار بپردازد، این مدیر تجربه خوبی در حوزه بورس دارد و باید دید از این تجربه درراه شکوفایی بازار استفاده می‌کند یا نه؟

      رییس انقلابی تحول انقلابی

حامد علی‌محمد، کارشناس بازار سرمایه در خصوص رییس جدید سازمان بورس نوشت: فصل جدیدی برای بورس کشور آغازشده با انتخاب ریاست جدید آقای عشقی در سازمان بورس آیا روند تازه‌ای در تصمیمات را خواهیم داشت؟ در طی دو سال پرهیاهوی سازمان بورس صندلی ریاست بر کسی وفا نداشته توقعات را نیز روسا انتخابی نتوانستند برطرف کنند به‌صورت کامل این در صورتی است که بر روند بازار تأثیر مستقیم گذاشته گروهی جای خود را به گروهی دیگر داده و در هفته یاماهای اولیه ریاست بورس تغییراتی صورت می‌پذیرد، در خصوص عملکرد ریاست قبلی آقای دهقان دهنوی می‌توان اشاره داشت، دوره ریاست ایشان در این سمت تا حدودی روند را ثابت نگه‌داشته و تصمیمات اتخاذشده از سوی ایشان و تیم کارشناسان موردنظر با نظر اکثریت تحلیلگران و دلواپسان بورس همسو بوده و سعی تلاش برای ایجاد فضای آرام و باثبات دریغ نکرده بودند، اگرچه برخی حواشی خارجی یا گاها داخلی باعث ایجاد تنش در بازار و سهامداران ایجاد شد در کل می‌توان گفت عملکرد ریاست قبلی سازمان بورس در حد قابل‌قبول بوده در نظرسنجی‌های انجام‌شده هم نیز شواهد بر این موضوع دلالت دارد و تایید از سوی سهامداران نیز شده بود.

ریاست جدید سازمان بورس با حواشی عجیبی انتخاب‌شده است که همین امر باعث ایجاد تنش در روزهای ابتدایی بوده باید دید عشقی چه تدبیری برای عبور از اولین بحران کاری خود در سمت جدید خود می‌اندیشید. مهم‌ترین مساله پیش‌آمده این است شاخص به سرعت در حال سقوط است ازآنجایی‌که سهامداران در کشور بسیار گسترده بوده سطح بسیاری از جامع را تشکیل داده‌اند و افکار عمومی بیشترین فشار را بر بدنه بورس وارد خواهد کرد در پی تصمیمات حتی جزئی با واکنش‌های بسیاری روبرو خواهد بود. 

 در هفته‌ای آتی کارشناسان و منتقدان بورس به دنبال این هستند تا برنامه کاری و تصمیمات جدید در مورد بورس چگونه است که این کشتی به‌گل‌نشسته را می‌تواند به سمت آب‌های روان و اقیانوس حرکت دهد یا در منجلاب سقوط وحشتناک شاخص بورس فرو خواهد رفت در این وضعیت اقتصادی کشور با چنین روندی ورشکستگی آنها قطعی خواهد بود.

انتخاب انقلابی در دولت انقلابی در حوزه ریاست سازمان بورس را فقط زمان مشخص کرد که آیا درروند شاخص بورس انقلابی گسترده صورت خواهد داد یا عملکرد ضعیف بر جای خواهد گذاشت و آیندگان زمانی که این دوره تاریخ سازمان بورس را مطالعه خواهند کرد بز این انتخاب انقلابی افتخار خواهد کرد؟ 

بورس اوراق بهادر کشور و اقتصاد کل جامعه دچار تنش‌های بسیاری شده و به‌شدت شکننده و آسیب‌پذیر است دراین‌بین برخی نیز سوءاستفاده گران از موقعیت‌های پیش‌آمده استفاده کرده و منافع مالی خود را پیش‌گرفته و ضربه‌ای محکم به اقتصاد کشور و بورس وارد می‌کنند. مجید عشقی در دوره‌ای ریاست سازمان بورس را انتخاب کرده است که به نظر کارشناسان این حوزه حساس‌ترین دوره تاریخی بورس در کشور است، به سرعت باید عملکردی مثبت از خود بر جای بگذارد که صبر سهامداران خرد و حتی کلان به سر آمده است و عشقی با کوچک‌ترین اشتباهی جرقه‌ای خواهد زد بر سهامداران و افکار عمومی که مانند انبار مهمات آماده انفجار هستند.

     انتظار برای بهبود بازار

امیرحمزه مالمیر، تحلیلگر بازار سهام نیز در خصوص تغییر ریاست سازمان بورس نوشت: آقای عشقی به لحاظ شخصیتی فردی سخت‌کوش و سلامت است و از اشراف کافی به موضوعات مرتبط با بازار سرمایه نیز برخوردار هست؛ که البته این قابلیت به سبب فعالیت مستمر و درازمدت ایشان در بدنه ارکان بازار سرمایه حاصل‌شده است. همچنین هیات‌مدیره انتخابی سازمان بورس، بازار سرمایه را کاملاً می‌فهمند و به سبب حضور در پست‌های مختلف مدیریتی در ارکان بازار سرمایه از این ویژگی برخوردار هستند تا در کمترین زمان ممکن اقدام رفع مشکلات این بازار کنند. ضمن اینکه تقریباً در کمتر مواردی در طول حیات این سازمان یکدستی سابقه کاری و فعالیت هیات‌مدیره در بدنه بازار سرمایه را شاهد هستیم و این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از نقاط قوت و بارز هیات‌مدیره جدید سازمان بورس مطرح و در بهبود مشکلات این بازار موثر باشد.

متأسفانه پس از آقای دکتر صالح‌آبادی، شاهد ثبات مدیریتی در سازمان بورس نبوده‌ایم و در دو، سه سال گذشته نیز بارها رییس و هیات‌مدیره سازمان بورس دستخوش تغییر شده‌اند که ازقضا این موضوع به کلیت بازار سرمایه نیز آسیب رسانده است. ازاین‌رو با توجه به سابقه، تخصص، سلامت و تعهد رییس و اعضای جدید هیات‌مدیره سازمان بورس امیدواریم از منظر مدیریتی هم شاهد ثبات بلندمدت در این رکن اساسی بازار سرمایه باشیم. هرچند تغییر و جابه‌جایی در سطوح مدیریتی سازمان بورس درمجموع امری طبیعی و گاهی لازم است، اما این تغییرات نباید مداوم باشد. به همین دلیل شاید لازم باشد تا قدری تغییر در قانون انتصابات هیات‌مدیره سازمان بورس نیز به وجود‌آید و در صورت عملکردی مناسب و موثر، اعضا دستکم برای دو دوره 5 ساله در این سمت ابقا شوند. 

بازهم تأکید می‌کنم هرچقدر انتخاب اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس درست و دقیق و در پی آن تغییرات مدیریتی کمتر باشد، این موضوع به‌نوعی در ثبات‌بخشی و تصویب قوانین بازار سرمایه موثر خواهد بود. این در حالی است که در سال‌های گذشته تغییرات نیروی انسانی در بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان بورس هم رسوخ کرده است که امیدواریم باثباتی که در هیات‌مدیره این سازمان می‌بینیم، این ثبات به‌تمامی بخش‌ها و مدیریت‌های سازمان بورس نیز بسط یافته و با تکیه‌بر توان و تخصص کارشناسی موجود در این سازمان شاهد بهبود شرایط بازار سرمایه باشیم. نقطه مثبت دیگر هیات سازمان بورس، یکدستی این تیم است که این موضوع می‌تواند به کاهش حواشی و افزایش همیاری و همگرایی در بالاترین رکن بازار سرمایه بینجامد و درنهایت نیز شاهد تعمیق و شفایت و همچنین کارایی بیشتر بازار سرمایه در نظام اقتصادی کشور باشیم.

با توجه به تعمیق بازار سرمایه و موارد مرتبط به آن، لازم است بازنگری دقیق و عمیقی در قوانین و مقررات موجود صورت گرفته و قوانین ضدونقیض در بازار سرمایه رفع شود؛ که البته تحقق این امر نیاز به تلاش شبانه‌روزی، صبر و حوصله و صرف وقت در ابتدای امر دارد. همچنین انتظار می‌رود هیات‌مدیره جدید سازمان از سعه‌صدر کافی نسب به انتقادات برخوردار باشند و کمتر حرف بزنند، بیشتر بشنوند و با اعتماد به بدنه کارشناسی و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان بدنه سازمان بورس بیشتر عمل کنند. البته با توجه به شناختی که از اعضای جدید هیات‌مدیره بورس داریم، این اتفاق نیز خواهد افتاد.

     تلاش بر توسعه زیرساخت‌های بازار

مهدی حاجی غلام سریزدی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگوی اخیر خود در خصوص این موضوع گفت: اهمیت و جایگاه بازار سرمایه‌بر کسی پوشیده نیست و از این بازار به عنوان شریان اصلی اقتصاد یاد می‌شود. با توجه به اهمیت بورس و نفوذ آن، انتظار می‌رود حمایت‌های دولت از بازار سرمایه بیش از گذشته باشد، همچنین بهتر است اقدامی صورت گیرد تا رییس سازمان بورس در جلسات هیات دولت حضورداشته باشد تا بتواند از طریق تعامل با سایر نهادها، ضمن حمایت و حفاظت از سرمایه‌های اقشار مختلف مردم، جایگاه بازار سرمایه را ارتقا بخشد. نگاه ما به بازار سرمایه باید مانند نگاه به آهوی ترسان باشد که بااحساس کوچک‌ترین ناامنی، فرار می‌کند لذا مهم‌ترین انتظار از رییس جدید سازمان بورس اعتمادسازی و حفاظت از منافع بازار سرمایه است. به‌منظور توسعه و صیانت از بازار سرمایه و تقویت جایگاه این بازار، انتظاراتی از رییس آینده سازمان وجود دارد که بهتر است آنها را به مرحله برساند. جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری، افزایش تعاملات بین سازمان بورس با بانک مرکزی و وزارت صمت به عنوان متولی بازار پول و صنعت کشور برای هماهنگی به‌منظور بهبود ارتباط و جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و مخرب بر بازار سرمایه ازجمله اقداماتی است که اجرایی شدن آنها روند بازار را بهبود خواهد بخشید.

 

ارسال نظر