بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۸۲

در پرونده بورس متهمی احضار نشده است

ایسنا| ذبیح‌الله خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته مجلس گزارشی از تخلفات صورت گرفته در بورس را ارسال کرد بعد از انتشار این گزارش تعدادی از دست‌اندرکاران بورس به قوه قضاییه احضار شدند و اخیراً نیز موضوع کشف ماینرها در بورس تهران پیش‌آمده و به نظر می‌رسد همچنان تخلفات در بازار بورس و سرمایه ادامه دارد و سهامداران همچنان در این بازار متضرر هستند. قوه قضاییه برای رسیدگی به این تخلفات چه اقداماتی را انجام داده است و آیا به این مساله ورود کرده یا خیر، گفت: بعد از اتفاقاتی که در بازار سرمایه صورت گرفت از ناحیه معاون مجلس شورای اسلامی گزارشی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران واصل شد. گزارشی نیز وزارت اطلاعات تهیه‌کرده بود که ضمیمه آن شد. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع و اینکه لازم بود کار کارشناسی صورت گیرد تا مشخص شود چه کسانی در این اخلال هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی نقش داشتند، بازپرس با کارشناسان مربوطه چه در نیروی انتظامی و چه در وزارت اطلاعات، کارهای کارشناسی را انجام دادند. سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: بر اساس سئولی که از دادسرای تهران داشتم کارهای زیادی روی این پرونده جهت شناسایی افرادی که ممکن است دخالت داشته باشند، صورت گرفته است؛ ضمن اینکه افرادی دعوت و احضار شده‌اند و تحقیقاتی در باب اینکه ممکن است اطلاعاتی داشته باشند انجام‌شده؛ اما هنوز به عنوان متهم کسی احضار نشده که به‌احتمال‌قوی در آینده این کار صورت می‌گیرد؛ چراکه مراحل کارشناسی پرونده رو به اتمام است. خداییان تأکید کرد: بعدازآن چنانچه افرادی در معرض اتهام باشند و دلیل و مدرک کافی علیه آنها وجود داشته باشد احضار خواهند شد و به عنوان متهم از آنها تحقیق به عمل خواهد آمد. سخنگوی قوه قضاییه درباره نصب ماینر در سازمان بورس، افزود: درباره این موضوع نیز پرونده جداگانه‌ای تشکیل‌شده و در جریان رسیدگی است و قطعاً باکسانی که از امکانات عمومی به نفع خود استفاده می‌کنند برخورد قاطع به عمل خواهد آمد.

آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله بر سهام یک شرکت خودرویی

شرکت بورس تهران با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خریدوفروش بر سهام «خساپا» از یکشنبه ۲۵ مهر ماه لغایت ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، معاملات مربوط به این قراردادها تنها به صورت برخط بوده و تنها از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات برخط در این بازار را دارند، قابل انجام است. با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین بر اساس «ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیار معامله، به شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان‌پذیر است.

معاملات میلگرد و پی‌وی‌سی در رینگ صادراتی بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه شاهد معاملات جذاب حوزه پتروشیمی و فلزی بود به گونه‌ای که سبد میلگرد مخلوط شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش و پلی وینیل کلراید (PVC) شرکت پتروشیمی آبادان با استقبال خریداران مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در روز جاری ۵۰۶ تن سبد میلگرد مخلوط شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش که باقیمت ۱۵۴ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه شده بود با همان نرخ پایه به فروش رسید و شرکت پتروشیمی آبادان نیز موفق شد ۴۰۵ تن پلی‌وینیل کلراید (پی وی سی) خود با گرید S۷۰ را به قیمت ۲۲۱۱ دلار به فروش برساند. پی‌وی‌سی این شرکت باقیمت ۲۱۸۰ دلار عرضه شده بود و به واسطه رقابت ۷۲۰ تنی با رشد ۱.۴۱ درصدی تا ۲۲۱۰ دلار افزایش یافت. گفتنی است میلگرد پس از وقفه چند ساله برای نخستین‌بار ۱۱ خرداد ماه سال جاری مجددا پا به تالار صادراتی بورس کالا گذاشت و تا به امروز ۱۵۱۸ تن از این محصول در این تالار مورد معامله قرار گرفت. همچنین از ابتدای سال جاری میزان حجم معاملاتی پی وی سی در تالار صادراتی بورس کالای ایران به ۱۰ هزار و ۵۱۲ تن رسیده است که گویای استقبال خوب فعالان بازار از این محصول صادراتی است.

حمایت از بورس به شیوه وزیر اقتصاد

سید احسان خاندوزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: شورای عالی بورس توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله باقیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام برخلاف اقتضائات بنیادی در دستور کار قرار دهند. خاندوزی در پیامش تأکید کرد: امروز انتخاب اعضای متخصص و خوش‌نام برای شورای عالی بورس مهم‌ترین حمایت دولت از بازار سرمایه است. وی همچنین نوشت؛ توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله باقیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام برخلاف اقتضائات بنیادی در دستور کار خواهد بود.

 

ارسال نظر