بازار سهام

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۴۳

افزایش نرخ بهره اوراق دولتی در دستور کار نیست

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان اینکه به‌صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل‌توجه است گفت: باید به منشأ فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار بازبین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به‌هیچ‌عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. درواقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد. دهقان دهنوی تأکید کرد: آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملاً بی‌مورد است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به عنوان عضو در تمامی جلسه‌های کمیته بند کاف بودجه و همچنین جلساتی که در قالب کارگروه تأمین مالی در داخل وزارت اقتصاد برگزار می‌شود، حضور مستمر داشته و شاهد هستم دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسات بر لزوم حفظ و کنترل نرخ بهره اوراق تأکیددارند. به گفته دهقان دهنوی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این جلسه‌ها تأکیددارند که تغییر سررسیدها، تنها راه‌حل درست برای ایجاد جذابیت درفروش اوراق است و هیچ نیازی به افزایش نرخ بهره نیست و به‌صورت اساسی و اصولی با افزایش نرخ بهره مخالف هستند.

صنعت و بازار خودرو؛ نیازمند تقویت زیرساخت‌ها

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تصویب و اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو به ایجاد توازن در عرضه و تقاضا در بازار منجر می‌شود، گفت: مجلس شورای اسلامی برای آنکه عرضه و تقاضا را در صنعت خودرو متعادل کند، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو را مطرح کرد. فرهنگی افزود: این طرح ساماندهی در مجلس دهم تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد اما در شورای نگهبان به دلیل وجود ابهاماتی به کمیسیون صنایع ارجاع شد تا اصلاحاتی در آن انجام و پس از اصلاح، نهایی شود.

وی عنوان کرد: با اجرای طرح ساماندهی خودرو، شاهد رخدادهای خوب در صنعت خودرو خواهیم بود زیرا زمینه برای تسهیل شرایط تولید بهتر و باکیفیت‌تر فراهم می‌شود و کمیسیون صنایع و معادن به دنبال آن است تا با این طرح، بتواند با حفظ تعادل عرضه و تقاضا، بازار را تنظیم‌ کند. فرهنگی بابیان اینکه عرضه خودرو در بورس نیز تأثیر بسزایی در کنترل سوداگری دارد، اظهار کرد: باعرضه خودرو در بورس، راه خریدوفروش‌های کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب می‌کند، بسته می‌شود. به‌منظور رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، طرح عرضه خودرو در بورس کالا ازجمله طرح‌هایی است که مجلس یازدهم پیگیر آن است تا نهایی شود. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی مجلس برای صنعت خودروسازی، تولید باکیفیت، داخلی‌سازی، تقویت زیرساخت صنعت خودروسازی و اصلاح برخی شیوه‌ها و روش‌ها است تا تولید روان‌تر شود.

افزایش ۱۱.۸ درصدی تأمین مالی از بازار سرمایه

بررسی آمارها نشان می‌دهد که تأمین مالی صورت گرفته از بازار سرمایه در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد رشد کرده و شاخص کل بورس نیز در این مدت ۱۳.۸ درصد افت کرده است.طبق گزارش بانک مرکزی شاخص کل بورس تا پایان مردادماه امسال معادل یک‌میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۴۹ واحد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱۳.۸ درصد افت و نسبت به پایان سال قبل نیز ۱۵.۹ درصد رشد کرده است.

 از سوی دیگر، شاخص کل فرابورس نیز در این مدت ۲۱ هزار و ۸۷۷ واحد شده که در مقایسه با پایان و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱.۶ و ۱۶.۵ درصد رشد داشته است. همچنین، در پنج‌ماهه امسال در بورس حجم معاملات معادل ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد سهم و ارزش آنها به میزان ۳۶۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که هر یک از این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل ۳۷.۷ و ۶۹.۶ درصد افت کرده است.

این در حالی است که حجم و ارزش معاملات در بورس طی این مدت نیز نسبت به پایان سال گذشته در گزارش بانک مرکزی اعلام‌نشده است. علاوه بر این، ارزش بازار سهام در بورس طی پنج‌ماهه اول امسال معادل ۶۰۹۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۳ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، ارزش بازار سهام در این مدت نسبت به پایان سال قبل به میزان ۱۶.۸ رشد داشته است. در کل، طی پنج‌ماهه اول سال جاری معادل ۱۴۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی از بازار سرمایه صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۸ درصد بیشتر شده است. تأمین مالی از بازار سرمایه در مرداد نسبت به تیرماه سال جاری نیز به میزان ۱۰۶ درصد با رشد مواجه شده است.

 

ارسال نظر