اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۵۳

سهامداران پالایش یکم  چقدر ضرر کردند؟

باشگاه خبرنگاران| در شهریورماه ۹۹ پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم آغاز شد. حالا باگذشت بیش از یک سال از فروش واحدهای صندوق پالایش به مردم، سرمایه‌گذاران همچنان در ضرر هستند و طی تماس‌های مکرر با باشگاه خبرنگاران جوان از اختلاف بالای قیمتی بین NAV صندوق (ارزش خالص دارایی به ازای هر واحد) که در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است و قیمت معامله صندوق که حوالی ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ است، گلایه‌مند بوده و اظهار نگرانی می‌کنند.

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق پالایش یکم بیان کرد: یکی از نقاط ضعف و رقم خوردن شرایط فعلی برای پالایش یکم، نوع بازار گردانی

 این صندوق بوده است. پالایش یکم صندوقی بزرگ است که منابع کمی برای بازار گردانی آن در نظر گرفته شد و این موضوع یکی از دلایلی است که این صندوق بسیار پایین‌تر از NAV خود در حال معامله است. به‌طوری‌که در سایر صندوق‌های قابل معامله (ETF) دیگر که بازار گردان مناسبی وجود دارد، این مورد را ملاحظه نمی‌کنیم. مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم حتی در یک برهه‌هایی از زمان منابع بازار گردانی صندوق پالایش یکم صفر شد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در هنگام پذیرش در بورس، این صندوق بازار گردان با یک منابع مشخص داشت (۵ درصد منابع صندوق).  باید سازمان بورس در هنگام پذیرش متوجه این موضوع می‌شد که منابع در نظر گرفته‌شده برای بازار گردانی و شکل بازار گردانی آن مناسب و کافی نیست و در آینده این صندوق به مشکل برمی‌خورد؛ اما گویا متأسفانه اصلاً به این موارد توجه نشد و نمی‌شود.خبری زاد در رابطه با پیشنهاد خود برای خروج این صندوق از وضعیت فعلی تصریح کرد: یکی از مواردی که برای رهایی از شرایط فعلی می‌توان به آن اشاره کرد تزریق منابع به بازارگردان‌های این صندوق است. باید خود دولت منابعی برای خروج این صندوق از این حالت در نظر بگیرد. همانطور که دریکی از بند‌های بسته ۷+۳ مصوب سران قوا به آن اشاره شد، اما به هرحال به‌طور کامل اجرایی نشد و منتظر برخی تصمیمات دیگر است. بعد از تزریق نقدینگی به بازار گردان، هدایت معاملات این صندوق به سمت قیمت NAV و کنترل دامنه نوسان، می‌تواند راهکاری مناسب باشد تا علاوه بر خروج سهامداران از زیان، اهالی بازار نیز با دیدن عملکرد قوی  بازار گردان در این صندوق، نظرشان برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش واحدها جلب شود.

انتشار اوراق اجاره سهام هیبریدی از طریق توثیق

مهدی خاکپور، مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه دماوند در خصوص جزییات انتشار اوراق اجاره شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (بانی) گفت: اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر اولین اوراق اجاره سهام است که به شکل ترکیبی (هیبریدی) از توثیق سهام و رتبه‌بندی در بازار سرمایه کشور عرضه می‌شود.خاکپور افزود: به دلیل اینکه بانی این اوراق در حال حاضر از شرکت‌های درج‌شده در بورس تهران نیست، با توجه به رتبه اعتباری A بانی (بر اساس رتبه اعتباری شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا)، ضرایب توثیق سهام به عنوان ضمانت اوراق طبق بند ۲-۶ مصوبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ هیات‌مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار تعدیل شد. وی توضیح داد: به‌عبارتی‌دیگر از طریق رتبه اعتباری A کسب‌شده توسط بانی با توجه به اینکه سهام بانی تاکنون جزو شرکت‌های درج‌شده در بورس تهران نیست، در خصوص توثیق سهام بابت ضمانت اوراق به بانی درصدی تخفیف داده شد و بانی سهام کمتری به عنوان ضمانت اوراق نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کرد.خاکپور اضافه کرد: در همین راستا روز دوشنبه مورخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰، برای نخستین‌بار در بازار سرمایه کشور اوراق اجاره سهام هیبریدی یا ترکیبی از توثیق و رتبه‌بندی منتشر می‌شود. قراردادهای ارکان و فرم‌های پذیره‌نویسی این اوراق برای اولین‌بار با هماهنگی واحد مدیریت نظارت بر بازار اولیه و واحد حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت دارایی مرکزی، شرکت تأمین سرمایه دماوند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تهیه و تنظیم شد. مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه دماوند اظهار کرد: اولین اوراق اجاره سهام هیبری در بازار سرمایه کشور با اولین اوراق بدهی تأمین سرمایه دماوند هم‌راستا شد که در این اوراق بر اساس مشاوره عرضه، تعهد پذیره‌نویسی و بازار گردانی شرکت تأمین سرمایه دماوند، ۷ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره مبتنی بر سهام به‌منظور تأمین مالی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.این کارشناس بازار در خصوص سایر جزییات این اوراق گفت: دارایی مبنای انتشار این اوراق سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران (سهامی عام) بوده، ضمانت اوراق توثیق پرتفوی‌ای از سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران و شرکت موتوژن با توجه به رتبه اعتباری A بانی در نظر گرفته‌شده است. وی تصریح کرد: نرخ اجاره‌بهای این اوراق ۱۸ درصد با مواعد پرداخت هر ۳ ماه یک‌بار از تاریخ انتشار بوده و دوره عمر اوراق ۴ سال است. این اوراق طی ۳ روز و به روش حراج عرضه خواهد شد. اوراق اجاره سهام یادشده از طریق شرکت کارگزاری آرمون بورس به عنوان عامل فروش و توسط شرکت واسط مالی آبان سوم (با مسوولیت محدود) در بورس اوراق بهادار تهران منتشر خواهد شد.

 

ارسال نظر