بازارسهام

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۲۴

واریز سود سهام ۱۲۸ شرکت از طریق سجام

تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که از روز ۱۶ فرودین ماه تا پایان روز ۳۱ شهریور ماه امسال، سود سهام ۱۲۸ ناشر بازار سرمایه که در مجموع شامل ۸۹ هزار میلیارد ریال برای بیش از ۲۳ میلیون سهامدار می‌شود از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از طریق سامانه سجام واریز شده است. جزییات اطلاعات واریز سود در این دوره زمانی نشان می‌دهد که توزیع سود به تفکیک تعداد ناشران در ۶ ماه ابتدایی سال جاری به این صورت بوده است که در فرودین برای ۵، اردیبهشت برای ۹، خرداد برای ۱۵، تیر برای ۲۵، مرداد برای ۳۵ و شهریور برای ۳۹ شرکت حاضر در بازار سرمایه صورت گرفته است. در ۶ ماه اول سال جاری، سمات در مجموع سود سهام ۱۲۸ ناشر که شامل ۲۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۵۷۵ سهامدار می‌شود را به میزان ۸۹ هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۵۸۰ ریال در سررسید‌های این دوره ۶ ماهه از طریق سامانه سجام واریز کرده است.

عرضه صکوک اجاره سهام در بازار

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی با اعلام اینکه « با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره سهام شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (سهامی عام) به مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال از طریق بورس اوراق بهادار تهران از روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ به مدت سه روز کاری در نماد «صمعاد۴۰۷» عرضه عمومی خواهد شد.» افزود: شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر قصد دارد بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق فروش و اجاره به شرط تملیک بخشی از سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران (سهامی عام) تأمین کند. وی توضیح داد: این اوراق با نرخ اجاره‌بهای سالانه ۱۸ درصد و عمر ۴ ساله به شیوه حراج از طریق بورس اوراق بهادار تهران از روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ لغایت چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ عرضه عمومی خواهد شد. مبلغ اسمی هر ورقه آن یک میلیون ریال بوده و اجاره‌بهای مربوطه هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود.

ابوترابی در خصوص ارکان انتشار این اوراق بیان کرد: صکوک اجاره سهام مذکور از طریق شرکت کارگزاری آرمون بورس به عنوان عامل فروش و با استفاده از خدمات شرکت تأمین سرمایه دماوند به عنوان متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان توسط شرکت واسط مالی آبان سوم (با مسوولیت محدود) در بورس اوراق بهادار تهران منتشر خواهد شد.

وی در خصوص شیوه ضمانت این اوراق توضیح داد: جهت تضمین پرداخت اجاره‌بها و اصل اوراق در سررسید، بخشی از سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران و شرکت موتوژن توثیق شده است.

ابوترابی در خصوص وثایق این اوراق توضیح داد: از آنجا که شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر از جمله شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران نبوده اما موفق به کسب رتبه اعتباری بلندمدت A شده ‌است، لذا به استناد مفاد مصوبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از امکان کاهش وثایق مورد نیاز بر اساس رتبه اعتباری کسب شده استفاده نموده و ضرایب توثیق بر اساس مصوبه مذکور تعدیل شده است.

ارجاع بررسی معاملات «پردیس» به سازمان بورس

سعید واشقانی فراهانی، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت سرمایه‌گذاری پردیس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱,۲۵۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال (مبلغ ۱، ۷۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران) را ابتدا در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ و اظهارنظر حسابرس نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره مذکور را در تاریخ ۱۰ خرداد سال جاری در سامانه کدال افشا کرده است.

واشقانی فراهانی، افزود: با توجه به انقضای مهلت مجوز افزایش سرمایه مذکور در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۰، شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در تاریخ ۱۴ مهر به منظور درخواست مجدد مجوز افزایش سرمایه، اقدام به انتشار دوباره گزارش توجیهی هیات‌مدیره و اظهارنظر حسابرس نسبت گزارش توجیهی هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه فوق‌الذکر کرده است؛ در نظر داشته باشید که این‌بار به‌طور اشتباهی در فرم اطلاعیه‌های مذکور افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲.۵ میلیارد ریال به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال (مبلغ ۲۸۷.۵ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران) درج شده است. او تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌ها، اطلاعیه اصلاح شده در همان تاریخ و با فاصله زمانی ۵۵ دقیقه‌ای در سامانه کدال افشا شده است؛ اما با توجه به حجم زیاد معاملات سهم و افزایش قابل توجه دامنه نوسان قیمت سهم طی فاصله زمانی بین انتشار اطلاعات اولیه و اطلاعیه اصلاح شده، بررسی معاملات سهام به اداره مربوطه در سازمان ارجاع شده است. واشقانی فراهانی گفت: در صورت احراز هرگونه تخلف در خصوص افشای اطلاعات و همچنین معاملات انجام شده، مراتب به مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد.

 

ارسال نظر