رییس بازار سرمایه از بورس کالا می‌آید؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۲۰
رییس بازار سرمایه از بورس کالا می‌آید؟

تعادل|رقیه ندایی|

بر اساس اعلام منابع آگاه قرار است طی چند روز آینده حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جایگزین محمدعلی دهقان دهنوی معرفی شود و «تعادل» به همین واسطه رزومه این مدیر بورسی را بررسی می‌کند.

این مدیر کرمانی کارشناسی ارشدش را در رشته معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه علامه طباطبایی نیز دکترای مدیریتش را گرفت و در همین مسیر به تدریس دروس مدیریت مالی و ریسک در دانشگاه‌ها و موسسات عالی پرداخت و طی این مدت کتابی با عنوان «مدل ارتباطی بورس‌های اوراق بهادار کشورهای اسلامی»تألیف کرد و به عضویت کمیته مطالعات بهره و همکاری در ترجمه کتاب بهره و سرمایه درآمد. حامد سلطانی‌نژاد مدیر جوان و بسیار پرکاری است و از در رزومه وی حضور در شرکت‌های سرمایه‌گذاری قدس، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، الوان ثابت، پشتیبانی احداث صنایع ایران و بورس‌های منطقه‌ای کرج و کرمان از مهم‌تر مدیرعاملی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و درنهایت بورس کالا ایران دیده می‌شود و علاوه بر این موضوع وی به مدت دو سال به عضویت هیات داروی بازار اوراق بهادار مشارکت درآمد و در طراحی بورس انرژی ایران مشارکت بسزایی داشته است.

 جریان زندگی در بورس کالا

همان‌گونه که گفته شد این مدیر در 23 آذر سال 1390 بارأی قاطع و مثبت هیات‌مدیره به مدت چهار سال مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درآمد و می‌توان گفت این 4 سال جز سال‌های درخشان این شرکت بوده. پس‌ازآن در 24 تیرماه سال 1394 وارد بورس کالا شد و از آن سال تاکنون تلاش‌های وی زبانزد اهالی بازار سرمایه است.

وی در مراسم معارفه‌اش از سوی حاضران، لقب مدیر توسعه‌ای در بازار سرمایه را گرفته بود و با حضورش در بورس کالا جریان جدیدی را وارد این بازار کرد که مهم‌ترین و خاص‌ترین آن مقابله با سه وزیر صنعت و معدن و تجارت برای جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری بوده.

 پای این مدیر به سازمان می‌رسد؟

پیش‌ازاین «تعادل» در گزارش‌های خود اشاره‌کرده بود که مدیر بورسی هیچ انگیزه‌ای برای افزایش سواد مالی ندارند اما سلطانی‌نژاد به‌تنهایی این‌بار را بر دوش خود کشید و به گفته سهامداران معمول بازار وی تلاش زیادی برای کاهش حباب قیمتی و افزایش سواد مالی داشته است. در نخستین روزهای بهمن سال 1399 و پس از استعفای حسن قالیباف‌اصل نامش به عنوان یکی از گزینه‌های اساسی مطرح شد که این مدیر در آن شرایط می‌توانست گره‌گشا باشد اما به دلایلی نامشخص رییس سازمان نشد و این روزها تنها گزینه مطرح‌شده و موردقبول حامد سلطانی‌نژاد است. می‌توان گفت که او توجه بسزایی به تحلیل بنیادی دارد و جزو اولین نفراتی است که نسبت یا میزان PEG را به‌زور کرد و این نسب یا میزان رابطه بین قیمت درآمد به رشد که نسبت به‌روزتر و دقیق‌تری نسبت به P/E دارد.

در توضیحات بیشتر باید گفت که میزان یا نسبت PEG برای تعیین ارزش سهام استفاده و در رشد درآمد مورد انتظار شرکت‌ها قابل‌استفاده است تا تصویری کامل‌تر از نسبت P/E ارایه دهد.

 درخشش بورس کالا

آمارها نشان می‌دهد که بورس کالا در دوره‌های قبلی چالش بسزایی داشته اما در دوره فعالیت این دوره مدیر جان تازه‌ای به خود گرفته و حتی فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد سابق و حسن قالیباف‌اصل رییس سازمان بورس میز از شتاب بورس کالا در مسیر توسعه بازارها و طراحی نوآوری‌های جدید او دفاع بسیاری کرده‌اند.

بورس کالا در زمان مدیریت سلطانی‌نژاد در حوزه ایجاد رقابت نیز با ایجاد تابلوی مناقصه، نقش بورس کالا پررنگ‌تر از قبل شد؛ به‌طوری‌که درگذشته معاملات به‌طور عموم مزایده محور و در رقابت خریداران انجام می‌شد اما با راه‌اندازی تابلوی مناقصه، قدرت انتخاب خریداران و رقابت فروشندگان در فروش محصولات افزایش یافت.در حوزه پوشش ریسک نیز بورس کالا دارای معاملات مشتقه و قراردادهای بلندمدت ازجمله کشف پریمیوم است که البته در زمینه پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز نیز زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز در بورس کالا فراهم است و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون تحمل ریسک‌های غیرقابل‌پیش‌بینی به فعالیت در مسیر تولید کالای ایرانی بپردازند.

توسعه ارتباطات تجاری ایران با کشورهای همسایه ازجمله عراق از دیگر اقدامات او طی سال‌های است. حمایت از کالای ایرانی، ایجاد شفافیت و رقابت به همراه تأمین مناسب مواد اولیه تولید ماموریت دیگر بورس کالا است که در سال‌های گذشته اقدامات قابل‌توجهی برای بازگشت به رونق تولید بوده است.

 بورس کالا درمیان برترین‌ها

بورس کالا که در سال 1397 رتبه نخست را در میان بورس‌های کشور ازنظر مجموع کل ارزش معاملات به خود اختصاص داده بود، در سال 1398 نیز با رشد ۵۶ درصدی ارزش مجموع معاملات بازار فیزیکی توانست به رشد در بازارها ادامه دهد. در سال 1399 اما با رکوردشکنی‌ در ارزش کل معاملات با رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و افزاش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ و در کنار آن معامله بیش از ۳۳ میلیون تن کالا و رشد حجم و ارزش آمار معاملات فیزیکی توانست کارنامه قابل قبولی را به ثبت برساند و حرکت رو به جلویی در اقتصاد کشور داشته باشد.

 در یک‌قدمی ریاست

دو منبع آگاه به «تعادل» گفته‌اند که حامد سلطانی‌نژاد قرار است به عنوان ششمین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی شود اما این معرفی درگرو برگزاری جلسه شورای عالی بورس است.  البته این منابع آگاه گفته‌اند با توجه به فشارهای وارده سلطانی‌نژاد قبول کرده که رییس سازمان بورس شود. 


 

ارسال نظر