اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۸۳

عدم شفافیت حساب‌‎های مالی مانع خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

علی‌رضایی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد دولت جدید نسبت به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس عنوان کرد: سابقه نشان می‌‎دهد که دولت‌‎ها همواره عزمی برای انجام مقدمات واگذاری این دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار نداشته‌اند و حتی در دولت قبل باوجود وعده‌های چندین‌باره وزیر ورزش این مهم محقق نشد. نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند که منابع دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس از چه محلی تأمین می‌شود، افزود: متأسفانه به دلیل عدم شفافیت حساب‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مشخص نیست چه هزینه‌هایی و به چه دلایلی در این باشگاه‌های بزرگ و مردمی صورت می‌‎گیرد و حتی مدیران باشگاه‌ها نیز نسبت به عملکرد خود پاسخگوی مردم نیستند. وی تأکید کرد: طی فصل‌های گذشته شاهد بودیم که چه ارقامی بابت آوردن مربیان و بازیکنان خارجی و از آن بدتر برای پرداخت جریمه‌‎های آنان پرداخت شد و همه این هزینه‌ها نیز از بیت‌المال است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: همین عدم شفافیت باعث می‌شود تا اراده‌ای بر ورود سهام این باشگاه‎ها به بورس و واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود نداشته باشد. سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به ورزشی بودن وزیر جدید ورزش و جوانان، اظهار امیدواری کرد در این دولت نسبت به حاکم شدن شفافیت در دو باشگاه استقلال گام‌هایی برداشته شود؛ در غیر این صورت‌مجلس برای این مهم به‌ویژه در لایحه نظام جامع باشگاه‌داری الزام قانونی می‌آورد.

راه‌اندازی هسته معاملات بومی بورس

ایسنا| روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با تأکید بر اینکه برای ارتقای ظرفیت سامانه معاملات از اوایل اوج گرفتن بازار سرمایه اقداماتی انجام شد، توضیح داد: سامانه معاملات موجود نسبت به سامانه اصلی که از شرکت فرانسوی خریداری‌شده بود ظرفیت‌های به‌مراتب بالاتری دارد و شاید بیش از ۱۰ برابر سامانه فرانسوی در این سامانه ظرفیت‌سازی شده که این امر به دلیل توسعه‌هایی است که روی سامانه انجام‌گرفته است. وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که هر سامانه مبتنی بر فناوری اطلاعات تا حدی قابل‌گسترش و قابل توسعه است و تا یک‌میزان مشخص از ظرفیت را می‌تواند پوشش دهد به همین دلیل در بحث‌های بلندمدت و میان‌مدت بحث سامانه معاملات بومی و تولید داخل را مطرح کردیم. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ادامه داد: با سامانه معاملات بومی می‌توانیم ظرفیت‌های بالاتری را پوشش دهیم. این سامانه در حال حاضر تولیدشده و از خردادماه سال جاری کارهای آن نهایی شده است اما بهره‌برداری از این سامانه نیازمند مشارکت سازمان بورس و بورس‌های کشور یعنی بورس تهران و فرابورس است. وی با تأکید بر اینکه برای بهره‌برداری از سامانه نیاز به مشارکت نهادهای مذکور است، توضیح داد: به‌هرحال نمادهای معاملاتی باید به این سامانه منتقل شود و مدیریت نمادهای معاملاتی در اختیار بورس‌ها و سازمان بورس است. در این راستا نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان انجام داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری سازمان برای تعیین نحوه به‌کارگیری سامانه هستیم، زیرا سازمان باید تصمیم بگیرد کدام نمادها به سامانه جدید منتقل شود. این مقام مسوول ادامه داد: درواقع هنوز تصمیم‌گیری در سازمان بورس و شرکت‌های بورس و فرابورس صورت نگرفته و به شرکت مدیریت فناوری اعلام‌نشده است تا بتوانیم برای بهره‌برداری اقدام کنیم. پیش‌بینی می‌شود بعد از فرآیندهای قراردادی و تصمیم‌گیری شش ماه زمان برای زیربار بردن سامانه نیاز داریم.

رأی قاطع دولت به شفافیت بازار سیمان از مسیر بورس کالا

علی مولایی ساری قیه، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مشخص نبودن کانال قطعی عرضه سیمان طی ماه‌های ابتدایی سال، یکی از دلایل سردرگمی بازار بود گفت: پس از آغاز عرضه سیمان در بورس کالا طی خردادماه، هرلحظه این امکان وجود داشت که با فشار گروه‌های ذینفع، این روند شفاف سازی مبادلات سیمان تغییر کند اما همان‌گونه که همگان انتظار داشتند، دولت سیزدهم تصمیم قاطعی در این زمینه گرفت که آثار مثبتی در بازار سیمان و سایر بازارهای کالایی به همراه داشته است. مولایی ضمن تأکید بر اینکه از اصلی‌ترین دلایل عدم تعادل در بازار سیمان به‌ویژه در سال جاری، بلاتکلیفی این بازار و البته قطعی برق بود، افزود: باوجودی که از اوایل سال جاری، تعدادی از تولیدکنندگان سیمان محصول خود را در بورس کالا عرضه کردند، اما هنوز نمی‌توانستیم بگوییم که مشکل بازار سیمان با قاطعیت حل‌شده است زیرا در تمام این ماه‌ها این پرسش وجود داشت که این سیمان به‌صورت صددرصدی در بورس کالا عرضه می‌شود یا بخشی از آن به روش سنتی معامله می‌شود؟ وی ادامه داد: تنها راه برای متعادل کردن بازار سیمان این بود که همه ارکان تصمیم‌گیر در خصوص یک روش ثابت به جمع‌بندی واحد برسند که با تصمیم وزارت صمت این اجماع و راهکار گره‌گشا یعنی عرضه کل سیمان در بستر شفاف بورس کالا به وجود آمد. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: طی ماه‌های اخیر که تنها بخشی از عرضه‌کنندگان و خریداران سیمان در بورس کالا فعال بودند، شاهد یک تعادل نسبی و نه کامل بودیم چراکه همچنان بخشی از عرضه و تقاضا در خارج از بورس و با روش‌های دیگری انجام می‌شد اما با تصمیم اخیر وزارت صمت در خصوص ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس، بالاخره تکلیف همه روشن شد. به گفته وی، پیش‌ازاین باوجود پذیرش سیمان در بورس کالا، با فعال شدن گروه‌های ذینفع و دلالان این نگرانی وجود داشت که این گروه‌ها با لابی‌گری تصمیم‌ها را تغییر دهند بر همین اساس، تعادل بازار، تعادلی موقتی بود.

 

ارسال نظر