اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۱۵:۴۲:۰۶
کد خبر: ۱۸۲۷۱۱

تسهیل خرید سیمان با معاملات گواهی سپرده

سید جواد جهرمی، مدیر نظارت بر عملیات و بازار بورس کالای ایران در رابطه با مشکلات موجود برای خرید عمده سیمان از بورس کالا نظیر زمان تحویل و حمل‌ونقل بیان کرد: اگر در تحویل سیمان و زمان آن مشکل و تأخیری باشد طبق قوانین بورس کالا، خریداران می‌توانند شکایت کنند و اگر حقی تضییع‌شده باشد نسبت به احقاق حقشان اقدام می‌شود.  او ادامه داد: اما در رابطه با سایر موارد باید گفت که حداقل مقدار سیمان معامله‌شده ۱۰ تن است و شرکت‌ها در حال حاضر کمتر از ۱۰ تن نمی‌توانند بارگیری و تحویل داشته باشند. هرچند با توجه به پیشنهاد‌هایی که شده است ممکن است بخشی از معاملات خرد سیمان به بستر گواهی سپرده کالایی منتقل شود. در این خصوص بحث پذیرش انبارها در برنامه قرارگرفته شده است و درصورتی‌که انبارها پذیرش شوند و معاملات به آن بستر منتقل شود بخشی از نیازهای خرد سیمان از این بخش تأمین خواهد شد. مدیر نظارت بر عملیات و بازار بورس کالای ایران افزود: هم چنان مصالح‌فروش‌هایی که به‌صورت خرد سیمان می‌فروختند به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند یعنی از بورس کالا خریداری و به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشند و این بستر وجود خواهد داشت. جهرمی اظهار کرد: امید است در بستر گواهی سپرده کالایی بخشی از مشکلات خریداران خرد سیمان در قالب قبض انبار و گواهی سپرده مرتفع شود، به‌طوری‌که شرایط مجزایی برای خریداران خرد در نظر گرفته خواهد شد. در همین راستا نیز وزارت صمت اقدام به دسته‌بندی مشتریان کرده و قرار شده است که پروژه‌ها، خریداران عمده و خرد از یکدیگر جدا شوند تا بتوانند بر اساس برنامه‌ها سیمان خود را تهیه کنند. او در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن این برنامه‌ها چه زمانی خواهد بود؟ بیان کرد: در رابطه بازمان باید گفت، بورس کالا ازنظر زمان و دادن کد منعی ندارد، ولی پیش‌بینی که از سوی وزارت صمت شده است این است که تا ظرف مدت کوتاهی خریداران را به تفکیک موارد مدنظر مانند پروژه‌ها، مصالح‌فروشان و موارد دیگر دسته‌بندی کند و آن را در اختیار بورس کالا قرار دهد.

درباره کتاب بورس به زبان ساده

برای فعالیت در بازارهای مالی ازجمله بازار سرمایه به فراگیری مفاهیم پایه در این بازار نیازمندیم؛ چراکه یادگیری مفاهیم پایه سبب می‌شود سرمایه‌گذاران با وسعت دید بهتری به بازار بنگرند و عملاً بخشی از ریسک ناشی از نبود اطلاعات و دانش را به این شکل کاهش دهند؛ بنابراین فراگیری مفاهیم مالی یک ضرورت محسوب شده و فرد باید در گام نخست آن را فراگیرد. کتاب «بورس به زبان ساده» نوشته مجتبی اسمایی توسط انتشارات آراد کتاب در ۱۶۰صفحه منتشرشده است. در این کتاب مفاهیم پایه در قالب سوالاتی گردآوری‌شده که معمولاً افراد در بطن ورود به بازار سرمایه، در ذهن خوددارند و ازآنجایی‌که نمی‌توانند پیوستگی و ساختار منظم آنها را تشخیص دهند، دچار سردرگمی می‌شوند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند روند یادگیری را برای آنها دشوار و ملال‌آور کند. نویسنده کتاب با زبانی ساده و به‌طور مختصر و مفید به‌تمامی سوالات پاسخ داده تا هم در زمان مخاطب صرفه‌جویی شود و هم یک ساختار منظم و پیوسته‌ای داشته باشد.

۴ سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان «مجوز فعالیت ۴ سبدگردان صادرشده و به‌این‌ترتیب تعداد سبدگردان‌های فعال بازار سرمایه به ۵۳ شرکت رسیده است.» گفت: تعداد شرکت‌های سبدگردان از ۳۶ شرکت در دی ۱۳۹۹، هم‌اکنون به ۵۳ شرکت رسیده است. میثم فدایی افزود: تاکنون مجوز ۱۸ سبدگردان صادرشده که نشان‌دهنده رشد بیش از ۵۰ درصدی این نهاد مالی در هشت ماه اخیر است. او تصریح کرد: معتقدم در این حوزه، به واجدین شرایط مجوز داده شود و از طرفی دیگر متخلفان و سبدگردان‌های ناکارا لغو مجوز شوند.  فدایی افزود: سیاست سازمان بورس اعطای نامحدود مجوز سبدگردان به متقاضیان است. افزایش تعداد سبدگردان‌ها باهدف افزایش خدمات‌دهی و رضایت فعالان بازار انجام می‌شود.

سرمایه باید سمت تولید هدایت شود

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بازار بورس و سرمایه باید به سمت تولید هدایت شود تا اعتمادسازی مردم در این بازار بیش‌ازپیش افزایش یابد، گفت: به‌منظور اعتمادسازی بیشتر مردم به بازار، دولتمردان ما موظف هستند تعریف درستی از جایگاه بورس و بازار سرمایه در کشور داشته باشند. وی بر آموزش سهامداران خرد و ارایه اطلاعات لازم به آنان تأکید کرد و افزود: عدم آموزش‌های لازم به سهامداران خرد و اطلاعات لازم منجر به ضرر و زیان سهامداران می‌شود بنابراین لازم است امروزه به‌جای شعار دست به عمل زده و بازار را ازاین‌دست مسائل نجات دهند. موسوی لارگانی بر ضرورت مستقل شدن سازمان بورس و اوراق بهادار و عدم وابستگی به دولت نیز اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود بورس باید زیرنظر وزارت اقتصاد نباشد یک شعار نیست بلکه واقعیتی است که باید به حقیقت تبدیل شود و سازمان باید مستقل عمل کند و از وابستگی به دولت خارج شود تا برای سازمان تصمیم‌گیری نکند. این نماینده یادآور شد؛ با شفاف‌سازی در بازار سرمایه می‌توان از وقوع برخی بحران‌ها جلوگیری به عمل آورد به‌طور مثال شرکتی در بازه زمانی ۴ یا ۵ ساله تعطیلی به‌یک‌باره ارزش سهام آن در بازار سرمایه ۵ برابر می‌شود، این موضوعات ازجمله مباحثی است که باید به آن رسیدگی کرد.

 

ارسال نظر