اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۲۱

عرضه کل فولاد کشور  در بورس کالا

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از عرضه کل فولاد کشور در بورس کالا خبر می‌دهد که این اتفاق می‌تواند چتر شفافیت را در مبادلات این محصول بازکرده و سودی منطقی و جذاب را در سراسر زنجیره تولید به‌طور متوازن توزیع کند. ایزدخواه گفت: صنعت فولاد کشور از اهمیت ویژه در بخش تولید کشور برخوردار است و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌منظور رشد و توسعه بیشتر این صنعت در اولویت برنامه مسوولان و سیاست‌گذاران قرار دارد؛ ازاین‌رو به‌منظور رشد متوازن کل زنجیره فولاد کشور باید به‌کل تولیدات این زنجیره با یک رویکرد واحد و منطقی که برای تولید ایجاد انگیزه مضاعف کند، نگاه کرد.این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برگزاری چند جلسه میان این کمیسیون با وزیر صمت، گفت: با توجه به بررسی تمامی جوانب، مقررشده که عرضه انواع محصولات تولیدی ازجمله کل فولاد در بورس کالا انجام شود تا شاهد تمرکز معاملات و حمایت واقعی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشیم.این نماینده مجلس تأکید کرد: کمیسیون صنایع مجلس نیز معتقد است که عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا و بخش دیگر در خارج از بورس به دونرخی شدن بازار منجر شده که ازاین‌رو برای تحقق رفع موانع و پشتیبانی از تولید باید کل فولاد کشور در بورس کالا عرضه شود و حتی امکان صادرات محصولات از رینگ صادراتی بورس نیز فراهم شود. ایزدخواه در پایان به اثر ورود کل محصولات مهم ازجمله فولاد به بورس کالا اشاره کرد و گفت: بدون شک اگر همه فولاد تولیدشده در بورس کالا عرضه شود، بازار زیر نورافکن‌های شفافیت، تنظیم و قیمت‌ها بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا و به شیوه‌ای کاملاً شفاف کشف می‌شود و به‌این‌ترتیب باید اجازه دهیم سازوکار بورس کالا بر مبادلات کالایی کشور اجرایی شود تا رویه‌ای به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شود.

تایید ماینرها در شرکت بورس توسط سازمان بورس

روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرارگرفته است در ساختمان شرکت مزبور کشف گردید و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به‌طور کامل ثبت و افشا نشده است و با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال‌شده است.رسیدگی به این موضوع به‌طور فوق‌العاده در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان قرارگرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلفات این موضوع، مدیران بورس تهران فراخوانده شده‌اند. بدیهی است بعد از رسیدگی کامل و ارزیابی توضیحات و مستندات این امر که در حوزه داخلی شرکت رقم خورده است، نتایج رسیدگی و جزییات امر و تصمیم سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.شایان‌ذکر است روز سه‌شنبه روابط عمومی بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ فعالیتی درزمینه  استخراج رمز ارز در شرکت بورس تهران وجود ندارد و موضوع پنهانی که عده‌ای مدعی کشف آن شده‌اند، اساساً تکذیب می‌شود.

رشد ۲۷ درصدی معاملات بورس انرژی طی ۶ ماه

ارزش مجموع معاملات شرکت بورس انرژی ایران از ۴۸۱ هزار و ۵۵۱ میلیارد و ۶۴۶ میلیون و ۱۶۲ هزار و پنجاه ریال در شش‌ماهه‌ نخست سال گذشته به ۶۰۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۵۴ ریال در سال کنونی رسیده است و رشدی ۲۷ درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که به دلیل کاهش عرضه بنزین و گازوئیل نسبت به مدت مشابه سال پیش، حجم معاملات در بازار هیدروکربوری افت کرده است. حجم معاملات تجمیعی بورس انرژی ایران در رینگ داخلی بازار فیزیکی از یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۳۹ تن در سال ۱۳۹۹ به یک‌میلیون و ۱۷۴ هزار و ۷۱۵ تن در سال کنونی رسیده که رشد پنج‌درصدی معاملات را نشان می‌دهد. همچنین ارزش این قراردادها نیز از ۴۰ هزار و ۷۸۹ میلیارد و ۴۷۱ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۴۶ ریال به ۱۱۰ هزار و ۵۴۸ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۸۲۰ ریال رسیده که حاکی از رشد ۱۷۱ درصدی این معاملات ازنظر ارزش است. از سوی دیگر، حجم این معاملات در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران از هفت میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۲ تن در سال گذشته به دو میلیون ۶۳۶ هزار و ۵۹۸ تن رسیده و این یعنی با کاهشی ۶۶ درصدی روبروست. ارزش این معاملات در شش‌ماهه نخست امسال ۳۱۱ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۹۴ ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش‌یافته است. در بازار برق (بازار فیزیکی و سلف موازی استاندارد برق) نیز معاملات در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد ازنظر حجم و ۶۶ درصد ازنظر ارزش افزایش‌یافته است. امسال همچنین ۱۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۷۰ قرارداد اوراق سلف موازی با سررسید یک سال و بیشتر به ارزش ۱۷۶ هزار و ۶۶۳ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۴۰ ریال معامله‌شده که نسبت به سال گذشته ۱۲۷ درصد ازنظر حجم و ۲۲۷ درصد ازنظر تعداد رشد داشته است. ارزش معاملاتی بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۴۸۱ هزار و ۵۵۱ میلیارد و ۶۴۶ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۰ ریال بوده و در مدت مشابه امسال به ۶۰۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۵۴ ریال رسیده که نشان از رشد ۲۷ درصدی این بازار در سال کنونی دارد.

 

ارسال نظر