بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۵۷

سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت  از نرخ دلار سیگنال می‌گیرند

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره برخی از اظهارات مبنی بر اینکه با ادامه افزایش شاخص بخشی از نقدینگی به‌ویژه سرمایه سهامداران خردی که سال ٩٩ وارد بازار شدند، از بازار خارج می‌شود، گفت: تنها نباید عوامل داخل بورس و شرکت‌ها را موردبررسی قرارداد، سهامداران سایر بازارها را هم رصد می‌کنند. صحرایی ادامه داد: سهامداران و سرمایه‌گذاران تحولات اقتصادی و غیراقتصادی را ارزیابی می‌کنند به همین دلیل افرادی که از الان پیش‌بینی می‌کنند با رشد شاخص بخشی از نقدینگی از بازار خارج می‌شود، اشتباه می‌کنند. مدیرعامل شرکت بورس تهران تأکید کرد: مولفه‌های روز و فرصت‌هایی که سرمایه‌گذار در بازار سرمایه می‌بیند ازجمله وضعیت بنیادی شرکت‌ها که بخشی از آن تابع مولفه‌های اقتصاد جهانی است مانند قیمت کامودیتی، قیمت نفت و قیمت برابری ارزها در ورود نقدینگی به بازار و خروج از آن تعیین‌کننده هستند و از امروز کسی نمی‌تواند شرایط آینده را به‌دقت پیش‌بینی کند، زیرا ممکن است شرایط برای ورود نقدینگی‌های جدید بهتر باشد. وی گفت: شاید شرایط تولید و فروش شرکت‌ها بهبود پیدا کرد و بهتر شد؛ در این شرایط شاید مردم تصمیم بر ورود نقدینگی‌های جدید داشته باشند. صحرایی درباره نوسانات بازار سرمایه بر اساس نرخ دلار و سیگنال‌هایی که نرخ دلار به بازار سرمایه می‌دهد، اظهار کرد: سهامدارانی که نگاه کوتاه‌مدت به بورس دارند، از این مدل تبعیت می‌کنند و بحثی که از سال گذشته مطرح شد، ارزش جایگزینی شرکت‌ها است که تغییرات نرخ دلار هم در سودآوری شرکت تأثیر دارد. وی تأکید کرد: البته تمام شرکت‌ها از این مدل پیروی نمی‌کنند، وقتی نرخ دلار صعودی باشد، شرکتی که صادرات دارد سود بیشتری خواهد داشت، اما شرکتی که مصرف ارزی آن بیش از منابع ارزی آن باشد، هزینه‌های تولید و محصول یا خدماتش افزایش می‌یابد. صحرایی افزود: هرچند تأثیرگذاری نرخ دلار بر بازار سرمایه و شرکت‌ها موضوع کلانی نیست، اما ازآنجاکه بازار سرمایه ایران بازار کامودیتی بیس و مربوط به قیمت فلزات رنگی و نفت در جهان است، از این موضوع تأثیری بیشتری می‌گیرد و بهتر است مردم نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند.

رونق معامله زعفران برای تحویل آینده

در هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰ در بازار مشتقه بورس کالای ایران ۲۳۲ هزار و ۴۲۶ قرارداد آتی بر پایه دارایی‌های زعفران نگین و پوشال، پسته، زیره سبز، نقره و صندوق طلا منعقد شد و ارزش ۴۵۰۱ میلیارد و ۲۲۳ میلیون ریالی را در پی داشت؛ حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل‌تر به ترتیب ۴۴ درصد و ۷۳ درصدی رشد داشته است. در جریان معاملات هفته گذشته ۲۱۶ هزار و ۱۲۷ قرارداد آتی زعفران نگین بر پایه سه دوره تحویل شهریور، آبان و دی‌ماه امسال در حالی منعقد شد که ارزش حدود ۳۸۷۶ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریالی در بازار مشتقه بورس کالا به ثبت رسید؛ با ثبت این آمار، ۹۳ درصد حجم و ۸۶ درصد از ارزش کل معاملات این هفته در اختیار زعفران نگین قرار گرفت. انعقاد ۴۶۸۷ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز ارزش ۵۹ میلیارد و میلیون ۷۳۹ ریالی را در دو سررسید شهریور و آبان ماه در پی داشت. معامله گران ۷۰۲۲ قرارداد آتی نقره را نیز برای تحویل در دو سررسید مهر و آبان ماه در حالی منعقد کردند که ارزش بیش از ۱۵۶ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند. این حجم قرارداد آتی پس از حجم قراردادهای آتی زعفران نگین بالاترین رقم در کل بازار بود. انعقاد ۴۵۶۶ قرارداد آتی صندوق طلای در سه سررسید مهر، آبان و آذرماه امسال نیز ارزش ۴۰۵ میلیارد و ۸۳۳ میلیون ریالی را رقم زد تا این دارایی پایه ازنظر ارزش معاملات در رتبه دوم بازار قرار گیرد.  ۲۱ قرارداد آتی زیره سبز تحویل مهرماه سال جاری نیز به ارزش نزدیک به ۱.۷ میلیارد ریال در بازار منعقد شد. در جریان معاملات هفته گذشته، ۳ قرارداد آتی پسته سررسید مهرماه امسال منعقد شد تا ارزش نزدیک به ۵۷۰ میلیون ریالی در بازار ثبت شود.

معامله ۸۳۲ میلیارد  سهمی بورس در ۱۱۳ روز

از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد 791 میلیارد و 85 میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 6256 هزار و 969 میلیارد ریال در بیش از 80 میلیون و 497 هزار و 694 دفعه طی 108 روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که تعداد 73 میلیارد و 335 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 1350 هزار و 974 میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرارگرفته است. این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این 113 روز با 180 هزار و 588 واحد رشد، معادل 13.81 درصد رشد کرد و در پایان هفته گذشته به رقم یک‌میلیون و 488 هزار و 295 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت با 10 هزار و 659 واحد افزایش، معادل 2.42 درصد رشد کرد و رقم 450 هزار و 460 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول هم در این مدت با 146 هزار و 933 واحد افزایش در این مدت به رقم 1116 هزار و 32 واحد و شاخص بازار دوم با 314 هزار و 685 واحد رشد به عدد 2 میلیون و 917 هزار و 433 واحد رسیدند که به‌این‌ترتیب شاخص بازار اول با 15.16 درصد رشد و شاخص بازار دوم با 12.09 درصد افزایش همراه شدند.

 

ارسال نظر