چراغ قرمز بورس در اولین روزکاری هفته

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۵۵

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۲۷ شهریورماه با ۳۷ هزار و ۹۹۱ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۱۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۰ ‌هزار و ۵۳۳ واحد کاهش به ۴۳۹ هزار و ۹۳۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۶۴۶ واحد افت به ۲۷۷ هزار و ۵۹۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۸ هزار و ۲۶۲ واحد و شاخص بازار دوم ۴۴ هزار و ۹۹ واحد کاهش داشتند. طی معاملات این روز حقوقی‌ها حدود ۸۵۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۵ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۶ درصد یعنی هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۴ درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها» و «محصولات کاغذی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «رمپنا» و «شتران» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «آریان»، «چکاوه» و «مدیریت» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با ۷۶۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۲۱۲ واحد، تأمین سرمایه نوین با نماد «تنوین» با ۱۰۸ واحد، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار» با ۷۲ واحد، گروه دارویی سبحان با نماد «دسبحا» و پست‌بانک ایران با نماد «وپست» با ۷۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۷۱۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۸۸۶ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۶۸۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۹۴۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۳۴۰ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۹۶ واحد و توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با یک هزار و ۸۷ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سپید ماکیان با نماد «سپید»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، آریان کیمیا تک با نماد «کیمیاتک» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۶۵۷ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

      فرابورس نزولی شد

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۵۲۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۴۶۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۶۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰۱ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد. طی روز شنبه شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» و بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

 همچنین سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب» و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۵ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۸۷ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۷۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۹۴۰ میلیارد تومان بود.

      ارزش سهام عدالت کاهش یافت

در پایان معاملات اولین روز کاری هفته بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۲۴ شهریورماه)، ۳.۲ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان و ۲۵ میلیون تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۶۳ هزار تومان رسیده است.

      نمادهای متوقف و تعلیق شده بازار

نماد معاملاتی شرکت گروه مپنا (سهامی عام) «رمپنا ۱»، فرآوری معدنی اپال کانی پارس «اپال ۱» با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف گردید. نماد مذکور روز معاملاتی بعد بصورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. توقف نماد «وآذر ۱»، «کماسه ۱»، «وامید ۱» به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری‌توسعه‌آذربایجان «وآذر ۱»، تامین ماسه ریخته‌گری «کماسه ۱»، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید «وامید ۱» با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب، متوقف گردید. نماد مذکور ۶۰ دقیقه دیگر با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق آبادان «آبادا ۱» حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ تعلیق شد.

 

ارسال نظر