اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۵۸

خرید آسان سیمان از بورس کالا

کالا خبر| میثم باقری، عضو هیات‌مدیره کارگزاری بانک مسکن گفت: معاملات گواهی سپرده برای محصولاتی از قبیل میلگرد، تیرآهن، محصولات پلیمری و شیمیایی نیز می‌تواند انجام شود و این امر مستلزم حل کامل مساله مالیات بر ارزش‌افزوده است. میثم باقری در خصوص راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان افزود: چنین اقدامی قرار است برای تناژهای زیر ۱۰۰ تن احتمالاً انجام شود، همین مساله باعث می‌شود کسانی که به‌صورت خرد به کالا نیاز دارند، بتوانند دسترسی بیشتری داشته باشند و ممکن است قابلیت خرید روزانه هم برای آن ایجاد شود. وی بیان کرد: سبک و سیاق خرید معاملات گواهی سپرده بسیار راحت‌تر است، ضمن اینکه ورود به آن‌هم آسان می‌باشد. البته باید توجه داشت که در این نوع معاملات، خریدار وقتی خرید را انجام می‌دهد و نمی‌تواند مجددا آن را بفروشد. باقری ادامه داد: معاملات گواهی سپرده تاکنون برای کالاهای کشاورزی انجام‌شده که بحث ارزش‌افزوده را نداشتند. اما این کار برای محصولاتی که موضوع بهین‌یاب برای آنها مطرح نیست، مثل میلگرد، تیرآهن، محصولات پلیمری و شیمیایی نیز می‌تواند انجام بشود و اگر تا به امروز انجام‌نشده به دلیل مشکلات مالیات ارزش‌افزوده بوده است. به گفته عضو هیات‌مدیره کارگزاری بانک مسکن، ورود کالاهای جدید از این طریق، مستلزم این است که مشکل مالیات ارزش‌افزوده به‌کلی حل شود؛ البته یکسری اقدامات انجام‌شده، اما هنوز به‌صورت کامل حل‌نشده است.

آینده بازار سرمایه  نیازمند اصلاح است

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اهمیت بازار سرمایه، سیاستمداران کشور باید ضمن آسیب‌شناسی دقیق گذشته، توجه ویژه به تحول بازار سرمایه داشته باشند. محبی نجم‌آبادی افزود: با توجه به ضرر و زیان تعداد زیادی از سهامداران خرد در سال گذشته و فرصت‌هایی که به دنبال انتخاب مسیر اشتباه تبدیل به تهدید شد، بازار سرمایه باید به‌طور دقیق آسیب‌شناسی شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد: بایستی مدیران کشور برای ترمیم دوباره بازار سرمایه تلاش کنند تا مجدد رکود در بازار سرمایه تکرار نشود. وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی و ایجاد فرصت‌های استثنایی در بازار سرمایه در جهت شفافیت و واقعی‌تر شدن قیمت‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که باید سرلوحه کارها قرار گیرد. دبیر مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ادامه داد: نگاه عمیق و بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشیم و فراموش نکنیم حباب‌ها نتیجه غیرواقعی فکر کردن و نبود برنامه‌ریزی است. وی گفت: خوشبختانه کشور به سمت واقع‌گرایی پیش می‌رود و دولت سیزدهم نیز تلاش می‌کند از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کند.

اصلاح همیشه در بازار  وجود دارد

بازار| اکبر حامدی مدیرعامل کارگزاری بورسیرآن ‌هم اصلاح قیمتی بعد از افزایشی که در این مدت قیمت سهم‌ها داشتند را در این بازه زمانی «منطقی» می‌داند، اما اینکه تا کی ادامه دارد را خارج از تحلیل عنوان کرد و آن را شبیه یک نوع پیشگویی خواند. در ابتدا به این سوال که آیا سهامداران با توجه به ریزش‌ها و رشدهای که در سال جاری وجود داشته باید منتظر اصلاح باشند، گفت: بازار سهام، احتمالات است و اخیراً هم تعداد بازیگران و سهامداران خرد زیاد شدند و وجود اینها در این نوسان بازار بی‌تأثیر نیست. اصلاح همیشه در بازار سرمایه وجود دارد و تنها مربوط به بازار بورس ایران‌هم نمی‌شود بلکه در تمام بازارهای سرمایه دنیا است و به عبارتی اصلاح جزو ذات بازار سرمایه است. ممکن است این اصلاح فرسایشی باشد یا زمانی و شاید هم اصلاح در حد یک یا دو روز یا یک هفته طول بکشد. این کارشناس ادامه داد: درمجموع اصلاح موقت برای بازار سرمایه باعث رشد شاخص و افزایش حجم معاملات و به‌اصطلاح تحلیلگران تکنیکال باعث کف‌سازی قیمت‌ها شود. با توجه به اینکه در روزهای اخیر قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، بنابراین اصلاح در این بازه معقول و منطقی است، اما اینکه منتظر باشیم که این اصلاح تا کی ادامه پیدا کند، بیشتر مربوط به پیشگویی است و خارج از تحلیل می‌باشد. حامدی این سوال را که رشد قیمت سهم‌ها در وضعیت کنونی بازار تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: رشد سهام تا جای ادامه دارد که سهم‌های به ارزش ذاتی خود برسند. ارزش ذاتی سهام یک سرمایه‌گذاری بر اساس دو عامل قدرت سودآوری و کیفیت کسب سود تعیین می‌شود. قدرت سودآوری بر اساس قابلیت واحد اقتصادی برای افزایش ثبات سودآوری و اینکه، آیا برای سال‌های بعد هم قابل تکرار است؟ قابل انداز‌گیری می‌باشد اما کیفیت کسب سود بر اساس عواملی مثل کسب رضایت مشتری، کارکنان، ریسک نسبی، رقابت، ثبات پیشبینی سودهای آتی و غیره اندازه‌گیری می‌شود؛ در واقع ارزش ذاتی سهام ارزش واقعی یک شرکت یا دارایی بر اساس لحاظ نمودن تمامی ابعاد کسب و کار از پتانسیل رشد گرفته تا صورت مالی، دارایی‌های مشهود و نامشهود و تمامی اینها اندازه‌گیری می‌شود و بیشتر با این نگاه باید جلو برویم که ارزش ذاتی سهام مساوی باارزش بازار نیست. او معاملاتی که سرمایه‌گذاران بنیادی در بازار سهام انجام می‌دهند را بر مبنای تفاوت بین قیمت ذاتی سهم و قیمت بازار آن عنوان کرد و گفت: این معامله‌گران به این شیوه عمل می‌کنند که اگر قیمت سهام کمتر از ارزش ذاتی معامله شود، درنتیجه ارزش بازاری آن کمتر از ارزش ذاتی سهام است و این مواقع سرمایه‌گذاران اقدام به خرید سهم می‌کنند که اصطلاحا به سهامی که کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله باشد «آندر ولیو» می‌گویند. 

 

ارسال نظر