سیمان درراه معاملات گواهی سپرده

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۱۹

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص نشست اخیر با مدیران واحدهای سیمانی که پیرامون راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان برگزار شد گفت: مقررشده طبق ابلاغ وزارت صمت کلیه سیمان تولیدی کشور که نزدیک به ۸۰ میلیون تن است در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که این معاملات تا به اینجا در بازار فیزیکی بورس کالا انجام ‌شده است.

او افزود: بازار فیزیکی بورس کالای ایران درواقع بازار عمده‌فروشی بوده که از گذشته برای کالاهای مختلف در حوزه صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی فعال بوده است. در این بازار برای آنکه مشتریان قادر باشند خریدی انجام دهند، نیازمند کد معاملاتی هستند و سیستم ثبت سفارشات در این بازار به‌صورت آفلاین است. این ویژگی بازار فیزیکی سبب شده مشتریانی که به دنبال معاملات خرد در بازار سیمان هستند و به عنوان مصرف‌کننده سیمان ممکن است تنها یک‌بار نیازمند خرید بوده و در آینده مشتری سیمان نباشند، ورودشان به بازار و خرید از بورس دشوار باشد لذا برای اینکه مشکل این گروه از مشتریان در بازار رفع شود، روش دیگر معاملات یعنی معاملات گواهی سپرده کالایی پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: معاملات گواهی سپرده کالایی در قالب سامانه‌هایی که سهام در آنها مورد معامله قرار می‌گیرد انجام می‌شود و اشخاص با همان کد سهامداری بازار سرمایه قادرند گواهی سپرده را معامله کنند و سفارشات خود را به‌صورت آنلاین ثبت و معامله کنند. ازاین‌رو از طریق این بازار دسترسی بهتری برای مشتریان فراهم می‌شود و به همین خاطر تلاش شده تا معاملات سیمان هم در قالب گواهی سپرده کالایی انجام شود تا هر فردی که کد سهامداری دارد نیز قادر باشد از این مکانیزم برای خرید سیمان بهره ببرد.

ناصرپور افزود: با توجه به ابراز تمایل کلیه شرکت‌های تولیدکننده سیمان به حضور در بازار گواهی سپرده کالایی و استفاده از این ابزار، شرکت‌ها استقبال خوبی از این ابزار داشتند.

وی افزود: کلیه شرکت‌های تولیدی سیمان که در بازار فیزیکی بورس کالا پذیرش و اقدام به عرضه کرده‌اند تمایل به حضور در بازار گواهی سپرده کالایی رادارند و با توجه به مزایای موجود در این بازار با رفع برخی ابهامات، شرکت‌های تولیدکننده سیمان استقبال قابل‌توجهی داشته‌اند و به‌طور حتم حضور تمامی شرکت‌های تولیدی در معاملات گواهی سپرده کالایی، نتایج قابل‌توجهی برای این صنعت و تعادل بازار به دنبال خواهد داشت.

به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، ازجمله مزایای گواهی سپرده کالایی برای خریداران می‌توان به تأمین مالی در انجام معاملات، تسویه و نگهداری محصول با همان مشخصات تحویلی به انبار بدون هیچ‌گونه ریسک و نگرانی از کم شدن وزن محصول یا کیفیت آن و دریافت پول در سریع‌ترین زمان ممکن اشاره کرد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، مزایای گواهی سپرده کالایی برای عرضه‌کنندگان سیمان را دریافت وجه حاصل از معامله در روز کاری بعد از معامله، دریافت ارزش‌افزوده همراه با وجه معامله، پیش‌بینی تولید و فروش با توجه به عدم امکان فسخ معامله و کشف قیمت عادلانه اعلام کرد.

ناصرپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سیمان یکی از قدیمی‌ترین صنایع تولیدی کشور است که قیمت‌گذاری دستوری همواره از مشکلات اصلی این صنعت بوده است و یکی از دلایل عدم توسعه این صنعت و عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه، عدم امکان فروش محصول به قیمت عادلانه و بر اساس عرضه و تقاضا بوده است لذا با ورود سیمان به بورس کالا و حضور تمامی ذی‌نفعان در معاملات، امکان کشف قیمت عادلانه و بر اساس عرضه و تقاضا وجود دارد که در این صورت سود حاصل از فروش کالا به‌جای واسطه‌ها نصیب کارخانه‌های تولیدی خواهد شد.

وی اشاره‌ای نیز به توافقات صورت گرفته در خصوص گواهی سپرده کالایی سیمان داشت و افزود: به‌منظور راه‌اندازی این ابزار و باهدف بررسی جوانب موضوع، جلسات مشترکی با هلدینگ‌های سیمانی و شرکت‌های تولیدی به‌صورت حضوری و مجازی برگزارشده و چالش‌های موجود موردبحث و تبادل‌نظر قرارگرفته‌اند و راه‌حل‌هایی نیز برای آنها اندیشیده شده است. لذا با توجه به همکاری و همراهی هلدینگ‌های سیمانی و همچنین شرکت‌های تولیدی به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی کالای سیمان باشیم.

ناصرپور بابیان اینکه در معاملات گواهی سپرده کالایی باید انبارها پذیرش‌شده و پس از ورود کالا به انبار قبض صادر و آن قبض تبدیل به گواهی سپرده کالایی شود تا در بازار سرمایه قابل معامله باشد، تأکید کرد: فرآیند پذیرش انبار برای تعدادی از شرکت‌های سیمانی در حال انجام است که پس از نهایی شدن آن، نمادهای معاملاتی گشایش خواهند یافت. این انبارها در بخش سیمان همان سیلوهایی خواهند بود که سیمان پس از تولید در آنها نگهداری می‌شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران یادآور شد: با توجه به ماهیت کالای سیمان، معاملات گواهی سپرده کالایی برای این محصول برخلاف سایر نمادهای تعریف‌شده گواهی سپرده کالایی که به‌صورت پیوسته است و امکان فروش کالای خریداری‌شده بر روی نماد معاملاتی به‌صورت یک‌بار معامله در نظر گرفته‌شده است. بدین‌صورت که خریدار کالا ملزم به تحویل محصول از انبار است و امکان فروش اوراق گواهی سپرده برای او وجود ندارد. همچنین این بازار به‌صورت خرده‌فروشی در نظر گرفته‌شده است و مشتریان با سفارش‌های کمتر از ۱۰۰ تن امکان حضور در این بازار رادارند.

 

ارسال نظر