قیمت‌گذاری دستوری در بورس جایی ندارد

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۱۶
قیمت‌گذاری دستوری در بورس جایی ندارد

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز مجموعه دولت و به‌طور اخص وزارت صمت، مکانیزم‌های بازار ازجمله عرضه و تقاضا را قبول دارد و به بورس کالا، به عنوان جایی که می‌تواند عرضه و تقاضا را شفاف و قیمت واقعی را کشف کند، اعتقاد دارد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان اینکه مسوولیت اجرا در کشور با قوه مجریه است، تصریح کرد: اگر صداهای مخالفی از جایی شنیده می‌شود نباید به آن توجه شود و کسی حق ندارد در اجرا دخالت کند. قاعدتاً سهامداران هم بر اساس این اعتقادی که از سمت دستگاه اجرایی کشور وجود دارد، اطمینان خاطر می‌یابند که منافع آنها مورد دست‌اندازی قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: علاوه بر این قیمت‌گذاری دستوری در بورس هیچ جایی ندارد و ما با تمام قدرت در مقابل مراجعی که بخواهند وارد بحث قیمت‌گذاری دستوری شوند یا از ابزارهای بازار سرمایه برای قیمت‌گذاری استفاده کنند، می‌ایستیم و به‌هیچ‌وجه و به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهیم که از کانال بورس، علیه منافع سهامداران استفاده کند. دهقان دهنوی افزود: در عمل ثابت کردیم که جلوی قیمت‌گذاری دستوری ایستاده‌ایم. در این باره صحبت کردیم و مخالفت خود را اعلام کردیم و صرفاً هم اعلام مخالفت نیست.وی تأکید کرد: تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که از کانال‌های مختلف اشکالات را رفع کنیم و آن مراجعی که برای قیمت‌گذاری دستوری قوانین یا مقررات یا سیاست‌هایی وضع کردند که باعث زیان برخی شرکت‌ها شدند بتوانند مسائل خود را اصلاح کنند و دست از اشتباهات که داشتند بردارند. ما بر این باور هستیم که قیمت‌گذاری‌های دستوری که سبب انحراف منابع شرکت‌ها و آسیب به منافع سهامداران شده است و حتی اظهارنظرهایی که در این باره سبب تشویش اذهان فعالان بازار و تأثیرگذاری بر قیمت سهام مرتبط شود قابلیت پیگیری حقوقی و قضایی دارد و در صورت لزوم این امر را هم از مدیران شرکت‌های مرتبط مطالبه می‌کنیم و هم در دستور کار سازمان نیز قرار می‌دهیم.

     تهیه دستورالعمل  اعطای مجوز سپرده‌گذاری در دستور کار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، محسن خدابخش، خواستار تهیه دستورالعمل اعطای مجوز سپرده‌گذاری ظرف مدت 2 ماه، پس از اخذ نظرات صاحب‌نظران بازار سرمایه شد. در نامه یادشده، بر ضرورت تسهیل و نیز مهلت کافی فرایند احراز هویت سجامی سهامداران به‌ویژه سهامداران مقیم خارج از کشور تأکید شده است.

متن نامه محمدعلی دهقان دهنوی به شرح زیر است: 

در راستای رشد و توسعه بازار سرمایه، نیازمندی به ایجاد شرکت‌های سپرده‌گذاری جدید و شکل‌گیری رقابت در این حوزه، ضروری است ظرف مدت 2 ماه از تاریخ این نامه، دستورالعمل اعطای مجوز سپرده‌گذاری را پس از اخذ نظرات صاحب‌نظران فعال در بازار سرمایه تهیه و به‌منظور طرح در هیات‌مدیره آماده کنید.همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص زمان‌بندی احراز هویت سجامی برای برخی از سهامداران به‌ویژه اشخاص مقیم خارج از کشور ایجادشده است، ضمن تأکید بر لزوم احراز هویت همه فعالان بازار لازم است بر فرایند اجرایی به نحوی نظارت کنید که اولاً روش احراز هویت اینترنتی تا حد امکان تسهیل و ساده‌سازی شود. ثانیاً مهلت کافی برای احراز هویت داده شود. همچنین امکان‌پذیری احراز هویت توسط کارگزاران به‌صورت مستقل نیز بررسی شود.

 

ارسال نظر