خروج نقدینگی از تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۲۳
خروج نقدینگی از تالار شیشه‌ای

شاخص کل در بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه ۱۵ هزار و ۴۰۱ واحد کاهش داشت که درنهایت شاخص در کانال یک‌میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی وارد مدار نزولی شد. در معاملات این روز بیش از ۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۰ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۲۵۶ واحد کاهش به ۴۶۵ هزار و ۳۵۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۶۸۵ واحد افت به ۲۹۳ هزار و ۶۳۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۶ هزار و ۶۲۱ واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۳۳۶ واحد کاهش داشتند. طی معاملات این روز حقوقی‌ها حدود ۲۶۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هشت هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۶ درصد یعنی هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها» و «تولید محصولات کامپیوتری، الکترونیکی‌ و نوری» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «شپنا» و «شتران» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شسپا»، «صبا» و «مادیرا» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با سه هزار و ۳۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۲۴۹ واحد، نفت سپاهان با نماد «شسپا» با ۲۴۸ واحد، خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۲۱۶ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۱۳۴ واحد، پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ» با ۱۲۱ واحد، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور با نماد «کنور» با ۷۹ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۷۶ واحد، سپید ماکان با نماد «سپید» با ۷۴ واحد و تأمین سرمایه امید با نماد «امید» با ۷۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۵۳۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۹۴۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۸۰۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۷۹۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۷۹۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۷۱۶ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۶۸۴ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۶۷۳ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۵۸۷ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در چهارمین روز کاری هفته گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، سپید ماکان با نماد «سپید»، بهساز کاشانه تهران با نماد «ثبهساز» و صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۳۳۹ میلیون برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

     آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز سه‌شنبه شاخص فرابورس بیش از ۹۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۶۶۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۶۹۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۳۴ هزار و ۲۱۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، ‌سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر»، قاسم ایران با نماد «قاسم»، فرآوری ذغال سنگ پرورده طبس با نماد «کپرور»، داروسازی سبحان انکولوژی با نماد «دسانکو» و زرین معدن آسیا با نماد «فرزین» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس» و شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. در چهارمین روز کاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۶۴ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۵۳ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۴۵۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۶۷۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۰۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۵۳ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

      ارزش سهام عدالت کاهشی شد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۴ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۶۶ هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر