اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۹۹

پیشنهاد عرضه سهام تعاونی‌ها در بورس

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عرضه سهام تعاونی‌ها در بورس به عنوان راهکار پیشنهادی برای جذب سرمایه‌های مردمی یادکرد که در خودکفایی و تأمین سرمایه تعاونی‌ها نقش بسزایی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه تعاونی‌ها و مردمی کردن اقتصاد، آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد و موجب افزایش روحیه همدلی و هم‌افزایی و مشارکت در میان آحاد مختلف جامعه می‌شود. حجت‌الله عبدالملکی مقابله با فساد و انحراف تعاونی‌ها را ازجمله برنامه‌های مهم خود در وزارت تعاون نام برد و تأکید کرد، برای جلب اعتماد عمومی و اعتمادسازی در این بخش اهتمام خود را به کار خواهد گرفت. وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر بی‌مهری‌های بسیاری نسبت به بخش مردمی تعاون شده که در کاهش اعتماد عمومی تأثیرگذار بوده است، اما برنامه ما در وزارت تعاون، اجرای سند توسعه تعاون، توسعه و ترویج فرهنگ تعاونی، تسهیل و توسعه فعالیت کسب‌وکارها در حوزه تعاونی، کمک به بهبود وضع تعاونی‌ها، تأمین مالی، اصلاح ساختارها و افزایش تمایل و جلب اعتماد مردم به تعاونی‌ها خواهد بود. رییس اتاق تعاون ایران نیز در بخش دیگری، توسعه بخش تعاون را موجب افزایش سطح اشتغال، توزیع عادلانه ثروت، کمک به مناطق محروم و کم برخوردار و تحقق عدالت اجتماعی دانست و احیا و اجرای قوانین بر زمین‌مانده بخش تعاون را خواستار شد. عبدالملکی بابیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، از فعال کردن تعاونی‌ها در حوزه‌هایی همچون کشاورزی و مسکن، تبدیل سرمایه‌های راکد به مولد، افزایش صادرات تعاونی‌ها و تسهیل فرآیند ثبت تعاونی‌ها به عنوان برنامه‌های مهم وزارت تعاون برای افزایش اقبال عمومی و میل مردم به مشارکت در بخش تعاونی یادکرد.وی درعین‌حال به تعطیلی نیمی از بنگاه‌های تعاونی، اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است در مقطع کنونی افزایش تعداد تعاونی‌ها و آمار کمّی آنها مطرح نیست بلکه حمایت و اعتمادسازی از تعاونی‌های موجود حائز اهمیت است. رییس اتاق تعاون ایران در پایان‌بر اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون و توجه به توسعه کیفی تعاونی‌ها تأکید کرد.

مصوبات جدید دوره‌های مدیریت عالی کسب‌وکار

مصطفی بهشتی سرشت، عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام «در راستای توسعه آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای مرتبط با بازار سرمایه، دوره MBA یک‌ساله بازار سرمایه توسط شورای سیاست‌گذاری دوره‌های مدیریت عالی کسب‌وکار بازار سرمایه طراحی‌شده و بزودی پذیرش دانشجو توسط مراکز مجاز آموزشی تحت نظارت سازمان در این دوره‌ها آغاز خواهد شد»گفت: با طراحی این دوره، افراد واجد شرایط و علاقه‌‌مند می‌توانند با توجه به اهداف آموزشی و حرفه‌ای خود، در دوره‌ MBA یک‌ساله شرکت کرده و در صورت کسب شرایط لازم، مدارک حرفه‌ای «اصول بازار سرمایه» و «تحلیل‌گری بازار سرمایه» دریافت کنند؛ همچنین دوره‌های MBA دوساله بازار سرمایه مانند گذشته توسط مراکز آموزشی مجاز قابل‌ارایه بوده و فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در صورت کسب شرایط لازم، چهار مدرک حرفه‌ای «اصول بازار سرمایه»، «تحلیل‌گری بازار سرمایه»، «مدیریت نهادهای بازار سرمایه» و «مدیریت سبد اوراق بهادار» دریافت می‌کنند. رییس شورای سیاست‌گذاری دوره‌های مدیریت عالی کسب‌وکار بازار سرمایه با اشاره به گسترش روزافزون بازار سرمایه و ورود نسل جدیدی از معامله‌گران و فعالان به این بازار، توسعه آموزش‌های تخصصی و حرفه‌‌ای را یک نیاز و یک ضرورت دانست و افزود: برای پاسخگویی مناسب به این نیاز، شرایط پذیرش در دوره‌های MBA بازار سرمایه تسهیل و شرط قبولی در مصاحبه ورودی حذف‌شده است؛ بنابراین تمامی افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و حداقل دو سال تجربه کاری مرتبط با حوزه‌های حسابداری، مالی و اقتصادی داشته باشند می‌توانند در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند. وی خاطرنشان کرد: به‌منظور حصول اطمینان از سطح کیفیت دوره‌های آموزشی ارایه‌شده، سازمان بورس و اوراق بهادار علاوه بر نظارت بر شیوه برگزاری دوره‌ها، در پایان هر دوره از سرفصل‌های دروس اصلی ارایه‌شده، آزمون نهایی برگزار خواهد کرد که قبولی در آن‌یکی از شروط اعطای مدارک حرفه‌ای خواهد بود. بهشتی سرشت با اشاره به اینکه پیش‌ازاین دانشگاه‌های الزهرا، علامه طباطبایی، خوارزمی و سازمان مدیریت صنعتی مجوز برگزاری دوره‌های MBA بازار سرمایه را دریافت کرده بودند، افزود: در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری، با درخواست دانشگاه‌های امام صادق (ع)، امیرکبیر، تهران و صنعتی شریف برای برگزاری این دوره‌ها موافقت شد. وی در ادامه با اعلام اینکه دانشگاه‌های معتبر دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت مالی با شرایط آسان‌تری می‌توانند مجوز برگزاری دوره‌های MBA بازار سرمایه را کسب کنند، گفت: دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی علاقه‌مند می‌توانند درخواست خود را به دبیرخانه این شورا مستقر در شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ارسال کنند و اطلاعات لازم در این زمینه را دریافت کنند. عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، ازاین‌پس مجوزی برای برگزاری دوره DBA بازار سرمایه صادر نخواهد شد. وی توضیح داد: با توجه به افزایش تنوع در دوره‌های MBA بازار سرمایه، نیازی به طراحی دوره‌های بالاتری همچون DBA نیست، ضمن اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر، سوءاستفاده برخی مراکز آموزش آزاد از عنوان DBA و همسان پنداری آن با مدرک PhD از اعتبار این دوره‌ها به‌شدت کاسته است.

 

ارسال نظر