تالار نقره‌ای میزبان رویدادهای جدید

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۵۶

طی هفته اخیر شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم‌ترین موضوع‌ها به ابلاغیه وزارت صمت برای عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا، نقش بورس کالا در طرح جهش تولید مسکن، آغاز موج کاهش قیمت فولاد در تالار صنعتی و صادرات پی‌وی‌سی پتروشیمی غدیر از مسیر بورس کالا اختصاص داشت.

اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ابلاغیه‌ای به روسای سازمان صنعت و معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، اعلام کرد که هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند؛ بر اساس این ابلاغیه کلیه مصرف‌کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کنند.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان به‌تازگی از تصویب نهایی طرح جهش تولید مسکن از سوی شورای نگهبان خبر داده است که با توجه به تبصره ماده (۱۴) این قانون، باید وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌منظور پوشش ریسک ساخت مسکن امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش ریسک خرید مصالح ساختمانی (صرفاً فولاد و سیمان) را در بورس کالای ایران فراهم کند؛ این رویداد به معنای ورود گام‌به‌گام فولاد و سیمان کشور به بازار ابزارهای مالی بورس کالا است.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس بابیان اینکه مجلس موافق ورود کامل زنجیره فولاد و سیمان به بورس کالاست گفت: عرضه کالاها در بورس کالا یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان آن را برای جلوگیری از ایجاد رانت، مبارزه با فساد و توزیع عادلانه کالاها در کشور در دستور کار قرارداد و به مرحله اجرا رساند. ما موافق ١٠٠ درصدی عرضه سیمان در بورس کالا هستیم، زیرا تنها این بازار است که می‌تواند با ایجاد شفافیت در معاملات و کوتاه کردن دست دلالان، زمینه بهبود روند معاملات این محصول را فراهم کند.

عبدالرضا شیخان دبیر سابق انجمن سیمان می‌گوید که اقدام دولت برای عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا، سیاست مهم و منطقی بوده که با این اتفاق قطعاً بازار به تعادل خواهد رسید و قیمت‌های کشف‌شده به‌صورت منطقی و واقعی و در فضای سالم رقابتی، تعیین خواهد شد.

محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان اینکه از اساس و به‌صورت همیشگی باقیمت‌گذاری دستوری مخالف بودیم گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو نه رفاهی برای مصرف‌کنندگان خودرو به همراه داشته و نه منفعتی برای تولیدکنندگان فراهم کرده است. این اقدام مانع افزایش قیمت‌ها نشده و فقط موجب تخریب ساختار مالی شرکت‌های خودروساز و چپاول منافع سهامداران شده است. اظهار داشت: عده‌ای که قیمت‌گذاری دستوری خودرو را وضع کردند در تله‌ خودساخته‌ای گرفتارشده‌اند که راه فراری از آن ندارند. دهقان دهنوی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا نیز گفت: شرط سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو است. محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا معتقد است: سیمان پس از سال‌ها در بورس کالا عرضه شد تا چتر شفافیت بر این بازار نیز سایه ‌اندازد اما دراین‌بین مخالفت برخی افراد با حذف دلالی و واسطه‌گری و عرضه محصولات در بورس کالا به دلیل رانتی است که طی سال‌های گذشته به دلیل نبود شفافیت به دست می‌آوردند.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، عرضه محصولات در بورس کالا بر اساس سلیقه یک شخص و مدیر انجام نمی‌شود بلکه علاوه بر اعلام صریح قانون برای بهره‌مندی اقتصاد از بورس کالا، هر نوع نگاه علمی و کارشناسی و تجربیات دنیا نیز به ما اعلام می‌کند که برای رهایی از مبادلات غیرشفاف بازار کالا، نیازمند بازاری متمرکز همچون بورس کالا هستیم که در این زمینه طی مدت کوتاه عرضه سیمان در بورس کالا نیز شاهد صدور چندین هزار کد خریدار برای سیمان هستیم تا ازاین‌پس مصرف‌کنندگان در سراسر کشور به‌جای مراجعه به افرادی خاص، خودشان به‌طور مستقیم از تولیدکننده سیمان، محصول بخرند.

قیمت پایه و معاملاتی شمش بلوم سه‌شنبه ۹ شهریور در بورس کالا کاهشی شد و شمش فولاد خوزستان که هفته قبل باقیمت ۱۴۹ هزار و ۲۲۳ ریال به ازای هر کیلوگرم دادوستد شده بود در معاملات این هفته با کاهش نزدیک به ۸ درصدی به ۱۳۷ هزار و ۵۹۶ ریال رسید؛ در همین زمینه دوشنبه هم شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت ورق فولاد مبارکه در بورس کالا بودیم.

فروش صادراتی ۲۹۷۶ تن پلی وینیل کلراید (PVC) پتروشیمی غدیر در رقابت داغ خریداران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران کلید خورد؛ از نکات مهم آغاز صادرات پتروشیمی غدیر از بورس کالا، فرش قرمز خریداران در تالار کیش بود به‌طوری‌که در برابر عرضه ۲۹۷۶ تنی، صف تقاضای ۷۴۴۰ تنی شکل گرفت و این محصول با رقابت ۶.۵۹ درصدی فروخته شد.

 

ارسال نظر