بازار در حال جمع‌آوری نقدینگی

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۲۹

شاخص کل در بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۱۰ شهریورماه ۲۴ هزار و ۵۳۵ واحد افزایش داشت که درنهایت شاخص در کانال یک‌میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی به مدار رشد بازگشت. در معاملات این روز بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۳۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۷ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با هشت هزار و ۴۸۲ واحد افزایش به ۴۵۵ هزار و ۳۷۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با پنج ‌هزار و ۳۵۲ واحد رشد به ۲۸۷ هزار و ۳۴۴ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۵۲۳ واحد و شاخص بازار دوم ۶۰ هزار و ۲۱۳ واحد افزایش داشتند.

طی معاملات روز چهارشنبه حقیقی‌ها حدود ۷۳۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۹ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۷ درصد یعنی هشت هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هشت درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «سیمان، آهک و گچ» و «سرمایه‌گذاری‌ها» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «مواد و محصولات دارویی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «صبا»، «سمتاز» و «پارس» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «آریان»، «برکت» و «شپنا» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۷۹۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با یک هزار و ۷۵۱ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۳۰۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۷۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۶۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با یک هزار و ۲۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۸۰۴ واحد و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۶۹۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۱۵۲ واحد، بانک کارآفرین با نماد «وکار» با ۱۴۴ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۹۴ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۶۴ واحد و داروسازی اکسیر با نماد «دلر» تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، طی روز چهارشنبه شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، معدنی دماوند با نماد «کدما»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، سپید ماکیان با نماد «سپید» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۶۰ ‌میلیون و ۲۹۷ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    روند رو به بالای فرابورس

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۴۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۴۰۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۶۹۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵۶ هزار و ۲۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

طی روز چهارشنبه پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، بانک دی با نماد «دی»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور» و پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین ‌صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با نماد «کتوکا»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان با نماد «زماهان»، سرمایه‌گذاری مسکن الوند با نماد «ثالوند» و صنعتی بهپاک با نماد «بهپاک» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

در آخرین روز کاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۶۸ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۵ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۹۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۸۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۳۲۴ نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۳۴ نماد با کاهش بیش از یک‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

    افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز چهارشنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۵ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۱۰۸ هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر