اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۸۹

بازار مشتقه فرابورس بزرگ می‌شود

سپیده رستمی‌نیا، رییس اداره بازار مشتقات فرابورس ایران با اشاره به آغاز معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش در نماد ذوب‌آهن اصفهان، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها شاهد توسعه این بازار طی روزهای آتی خواهیم بود که ظرفیت‌های متنوعی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان معامله‌گری ایجاد خواهد کرد. وی ضمن تاکید بر این موضوع که نمادهای اختیار معامله اعم از خرید و فروش در سهام درج‌شده و پذیرش‌شده بازارهای فرابورس، ظرفیتی فراتر از معاملات سهام در این بازار ایجاد می‌کند، اظهار داشت: قراردادهای اختیار خرید و فروش که به صورت قراردادهای استاندارد در بازار مشتقات معامله می‌شوند به معنای توافق بر سر انجام معامله‌ای خاص و با یک قیمت مشخص در مقطع زمانی مشخصی در آینده هستند. این مسوول در تشریح بیشتر جزییات این ابزار معاملاتی جذاب مثالی مطرح کرد و گفت: به عنوان مثال در معامله یک قرارداد اختیار خرید، خریدار اختیار خرید دارایی پایه را با قیمت مشخص و در زمان مشخصی به دست می‌آورد و از سوی دیگر فروشنده تعهد یا الزام به فروش دارایی را در صورت درخواست اعمال از سوی دارنده اوراق اختیار خرید خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه قراردادهای اختیار خرید، با توجه به قیمت اعمال و زمان اعمال، می‌تواند با قیمت‌های متنوعی مورد معامله قرار بگیرد، ادامه داد: وجهی که در معامله قرارداد اختیار خرید از سمت خریدار به عرضه‌کننده اوراق پرداخت می‌شود برای به دست آوردن حق خرید دارایی با قیمت اعمال مشخص است و این نرخ به مراتب کمتر از قیمت دارایی پایه است. به گفته رستمی‌نیا سرمایه‌گذار با خرید اوراق اختیار خرید، می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک، در مزایای افزایش قیمت دارایی پایه سهیم باشد و همزمان از افزایش قیمت اوراق اختیار خرید خود در بازار یا امکان اعمال اختیار خود در سررسید بهره‌مند شود. وی معتقد است این ویژگی اوراق مذکور علاوه بر ذخیره منابع برای روزهای آتی، می‌تواند رفتار مبتنی بر تحلیل‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را نیز در بازار تقویت کند. رییس اداره بازار مشتقات فرابورس ایران در ادامه به سایر مزایای قراردادهای مشتقه اشاره کرد و گفت: سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با کسب شناخت بیشتر از انواع قراردادهای مشتقه، از مزایای بازار دوطرفه که امکان کسب سود در شرایط کاهش قیمت‌ها را نیز ایجاد می‌کند با استفاده از استراتژی‎هایی چون فروش اختیار خرید یا خرید اختیار فروش بهره‌مند شوند. رستمی‌نیا در پایان تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های این ابزار معاملاتی مزیت اهرمی قابل توجه آن است که به دلیل مبلغ معامله در بدو ورود ایجاد می‌شود.

برنامه‌های متعددی برای رونق بازار سرمایه داریم

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آینده بازار سرمایه و چشم‌اندازهای ایجاد شده در این بازار بیان داشت: همواره نوسان در ذات بازار موجود است. وی با بیان اینکه کاهش و افزایش سهام در ذات بازار وجود دارد، تاکید کرد: از این رو آن چیزی که ما بر آن تاکید داریم این است که مردم در ارتباط با خرید و فروش سهام در بازار بورس دقت کنند. مردم همان‌طور که در خرید خودرو و مسکن دقت می‌کنند باید در موضوع خرید و فروش سهام هم با همین دقت عمل به نیازهای خود پاسخ دهند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتما باید خرید و فروش سهام از سوی مردم در بازار سرمایه بر اساس میزان ریسک آنها باشد و سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های ناشی از بورس را بپذیرند. پورابراهیمی بیان داشت: در مجموع تأکید ما بر این است که فضای بازار سرمایه در آینده حتما بهتر از شرایط فعلی خواهد بود چراکه ظرفیت بازار سرمایه مورد توجه دولت و مجلس خواهد بود و ما در مجلس برنامه‌های متعددی را برای رونق بازار سرمایه خواهیم داشت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: فکر می‌کنیم که ان‌شاءالله روند بهبود بازار سرمایه در آینده شرایط بهتری را برای کسانی که در این بازار حضور دارند، فراهم خواهد کرد و تاکید داریم که مردم مراقب خرید و فروش سهام خودشان در این بازار باشند. وی ادامه داد: اگر مردم می‌بینند که سهامی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند نباید احساساتی شوند، لذا اگر مردم بر مبنای یک نگاه علمی و تخصصی در بازار سرمایه خرید و فروش کنند، بازار سرمایه بازار خوبی برای آنها است و نرخ بازده بلندمدتش واقعا قابل قبول است.

عرضه اولیه «اخزا ۰۰۲۱» در فرابورس

شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۰۰۲۱» در روز ۱۳ شهریور ماه خبر داد. براساس این گزارش، این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس ایران بوده و ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال با تاریخ انتشار ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ و تاریخ سررسید ۲۴ آبان ۱۴۰۳ است. ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت و همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت در سررسید معرفی شده است.

 

ارسال نظر