رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۵۵

نبود شفافیت در صورت‌های مالی چالش قدیمی بازار

محمدرضا کاتوزیان، معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاورسرمایه‌گذاری «فاینتک» درخصوص وزیر اقتصادی پیشنهادی گفت: احسان خاندوزی که وزیر پیشنهادی اقتصاد است، می‌داند اقتصاد در کشورمان چه جایگاه و کاربردی دارد و چگونه از علم اقتصاد اثباتی روز دنیا در جهت حل معضلات اقتصادی کشور بهره گیرد؛ همچنین وجهه علمی خاندوزی به دلیل اشتغال چندین ساله در مرکز پژوهش‌های مجلس و پرداختن به مشکلات روز اقتصادی کشور متفاوت با پیشینیان است که وجه تمایز وی را آشکار می‌سازد.

کاتوزیان افزود: وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌تواند با بهره‌گیری از نخبگان علمی و اجرایی کشور بنیان‌گذار تحولاتی عمیق، پایدار و بلندمدت در اقتصاد کشور باشد. همچنین نگاه چند وجهی او به اقتصاد و مشکلات اقتصادی کشور باعث شده که حداقل در مساله‌شناسی، بیشتر نقاط آسیب‌زا و حساس اقتصادی را در برگیرد. 

کاتوزیان تاکید کرد: در حوزه بازارسرمایه، شناسایی برخی از چالش‌ها به درستی و دقت انجام شده است که مهم‌ترین مشکلات بورس می‌تواند عرضه اولیه کم، عدم تعیین تکلیف سهام شرکت‌های لیست شده در بازار پایه، دستوری بودن نرخ اوراق منتشره در این بازار و عدم تناسب میان نرخ بازدهی اوراق دولتی و غیردولتی، سهم پایین اوراق شرکتی در بازار و عدم بهره‌گیری از موسسات رتبه‌بندی اعتباری اوراق باشد. یکی از بهترین محورهای مورد تاکید ایشان اولویت در تعیین تکلیف سهام شرکت‌های بازار پایه است که سهم قابل توجهی از ارزش پرتفوی فعالان بازارسرمایه را به خود اختصاص داده و در حال حاضر با ایجاد سه تابلو با دامنه نوسان محدود، هیچ توازنی میان ریسک و بازده این بازار وجود ندارد و تمامی قواعد شناخته شده و علمی روز مدیریت ریسک در دنیا را به چالش کشیده است.

معاون مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک نبود شفافیت را یکی از چالش‌های مهم بازار دانست و بیان کرد: چالش کهنه دیگر بازارسرمایه، نبود شفافیت بخش قابل توجهی از ارزش بازارسرمایه کشور است؛ یعنی نبود شفافیت در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی. اینکه هیچ تحلیلگری به روشنی و به جرأت نمی‌تواند نسبت به 

پیش بینی صورت‌های مالی این صنعت اظهارنظر کند، بخش عمده آن مرتبط با نبود شفافیت در صورت‌های مالی این شرکت‌هاست. همچنین یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی وزیر پیشنهادی اقتصاد، بحث سررسید شدن اوراق دولتی است که تقریبا تمامی اوراقی که در دولت گذشته منتشر شده، در سه ساله نخست وزارت وی سررسید می‌شوند و باید برای آن چاره‌اندیشی کند. کاتوزیان بیان کرد: آنچه که در برنامه پیشنهادی خاندوزی بیش از هرمساله‌ای پررنگ‌تر به نظر می‌رسد، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی از قبیل مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ثروت است. به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی کنونی و باتوجه به آسیب شدیدی که کسب و کارها از همه‌گیری ویروس کرونا دیده‌اند و از آنجا که دولت قبل به هردلیلی هیچ‌گونه حمایتی در قالب پرداخت نقدی یا تخفیفات مالیاتی برای عموم مردم قائل نشد، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی می‌تواند تبعات منفی اجتماعی داشته باشد. این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: از وزیر پیشنهادی انتظار می‌رود که با محور قرار دادن اصل عدالت، کسری بودجه دولت را از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی کلان به حداقل ممکن برساند و این اصل را در اولویت اول قرار دهد. از سوی دیگر آنچه در بخش مالیاتی برنامه نیاز به شفافیت دارد، رابطه وی با قانون مالیاتی است که در آن اصل بر صحت میزان اعلام شده درآمد مشمول مالیاتی است که توسط مؤدیان اظهار می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر، حتی در شرکت‌های نیمه دولتی نیز ممیزان قائل به این اصل نبوده‌اند و حسابرسان مورد وثوق نیز در کمک به این ایجاد شفافیت، مورد اعتماد ممیزان مالیاتی نیستند؛ بنابراین اگر مبنا اعتماد بر اظهار نامه مالیاتی مؤدیان و پذیرش اظهارنظر حسابرسان مورد تایید است؛ مگر در موارد خاص، اجرای این اصل باید مورد تأکید وزیر پیشنهادی باشد. کاتوزیان در پایان گفت: آنچه به اعتقاد بنده نگرانی تمامی فعالان اقتصادی کشور در همه بازارهاست، کسری بودجه بی‌سابقه کشور است که خوب است وزیر پیشنهادی اقتصاد رقم پیش بینی دقیق این کسری را اعلام و برنامه جبران این کسری از محل‌های دقیق با اعداد و ارقام قابل وصول آن را بیان کرده و نمایی از آینده تورمی این کسری بودجه را برای فعالان اقتصادی کشور ترسیم کند.

صعود بازارهای سهام با تایید واکسن فایزر توسط FDA

اقتصادآنلاین| بازارهای سهام ایالات متحده روز دوشنبه با افزایش سهام فناوری و تایید کامل واکسن کووید - ۱۹ شرکت فایزر روند صعودی در پیش گرفت. با این حساب واکسن کرونای فایزر بایون تک تایید کاملی از نهادهای نظارتی ایالات متحده دریافت کرده که بر قیمت سهام این شرکت‌ها تاثیرگذار بود. بر این اساس روز گذشته شاخص داو جونز با ۰.۶۱، اس‌اندپی۵۰۰ با۰.۸۵ و شاخص نزدک با ۱.۵۵ درصد افزایش معاملات نخستین روز هفته را به پایان بردند.

 

ارسال نظر