روند معاملات بازار تغییر کرد

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۵۲
روند معاملات بازار تغییر کرد

گروه بازارسرمایه|

پنجمین ماه سال جاری نیز به پایان رسید و در این بین به واسطه تعطیلات کرونایی روزهای معاملاتی مردادماه تنها به 16 روز رسید که در مقایسه با سال‌های روزهای معاملاتی بسیار کمی است. براساس آمارهای موجود طی این بازه زمانی اگرچه شاخص کل توانسته است بیش از ۲۰۰ هزار واحد رشد کرده و بازدهی ۵۷/۱۵ درصدی را ثبت کند؛ اما در همین مدت، حقیقی‌ها در حال فروش سهام به حقوقی‌های بازار بوده‌اند. به نحوی که تغییر مالکیت از کدهای حقیقی به حقوقی در پایان مردادماه رقمی فراتر از ۹۲۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. این در حالی است که حقیقی‌ها طی مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه وارد کرده بودند.  برخی روند تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها را به عواملی نظیر شناسایی سود، بازگشایی قفل صفوف فروش در بسیاری از نمادها و تمایل سرمایه‌گذاران زیان دیده به خروج از بازار نسبت می‌دهند. در همین حال گفته می‌شود نیاز به نقدینگی در برخی سرمایه‌گذاران نیز سبب افزایش فروش سهام در حقیقی‌ها شده است. در همین حال بررسی مسیر پول در بازار سرمایه طی ماه گذشته نشان از خروج بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت دارد. روندی که بر خلاف ماه‌های نخست سال حرکت کرده و طی مردادماه شدت گرفته بود.

برهمین اساس از ۱۶ روز معاملاتی مرداد، بازار سرمایه تنها در ۴ روز شاهد ورود نقدینگی حقیقی‌ها بوده و بدین‌ترتیب ۹۲۲ میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان خروج پول حقیقی یا به عبارت دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را ثبت کرده است. طی این مدت همچنین شاخص کل بازار سرمایه از سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۶ واحد در پایان تیرماه به یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد در پایان مردادماه رسیده است که حاکی از رشد ۲۰۴ هزار واحدی شاخص کل طی این مدت است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته به رغم آغاز ریزش‌های بازار سرمایه از دهه سوم مردادماه اما در پایان پنجمین ماه سال، بازار سرمایه شاهد ورود ۲۶ هزار و ۳۹۸ میلیارد و ۹۳ میلیون تومان پول حقیقی بوده است.نباید فراموش شود که شاخص کل بازار سرمایه طی مردادماه سال جاری ۵۷/۱۵ درصد بازدهی ثبت کرده است.  بدین‌ترتیب مردادماه لقب پربازده‌ترین ماه برای بازار سرمایه طی یک سال گذشته را از آن خود کرده است. این در حالی است که این شاخص در مدت مشابه سال گذشته ۷/۸ درصد عقبگرد داشت. از سوی دیگر در حالی حقیقی‌ها در مردادماه بیش از ۹۲۲ میلیارد تومان سهام خود را به حقوقی‌ها واگذار کرده‌اند که در ماه قبل از آن یعنی تیرماه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بازار سرمایه وارد کرده بودند. در همین حال باید توجه داشت که طی یک ماه گذشته صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز عموما با خروج پول حقیقی‌ها مواجه بوده‌اند. بیشترین خروج پول حقیقی از درآمد ثابت‌ها در روز بیستم مردادماه و به مبلغ ۵۳۵ میلیارد تومان رخ داده است. گفته می‌شود مثبت شدن بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر و جبران زیان برخی نمادهای اصلاح شده در این مدت، سبب شناسایی سود توسط معامله‌گران شده و آنها را برای فروش ترغیب کرده است. در همین حال بازشدن قفل صف‌های فروش بسیاری از نمادها، سرمایه‌گذاران زیان دیده و ناامید را از بازار خارج کرده است.

در این میان همچنین چرخش پول در میان گروه‌های و صنایع بازار را می‌توان دیگر دلیل تغییر مالکیت‌ها دانست که لزوما به معنای تراز شدن مالکیت کدهای حقیقی و حقوقی نیز نخواهد بود. در همین حال روند افزایشی نرخ دلار و دورنمای رشد این ارز برخی سرمایه‌گذاران را به رغم محدودیت‌های قانونی به سمت بازار ارز سوق داده است. به هر روی اما کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که با آغاز کار دولت سیزدهم و پایان ابهامات در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت جدید، سایه هیجانات از بازار برداشته شده و به شرط اقدامات سازنده از سوی مسوولان اقتصادی، اعتماد به بازار سرمایه باز خواهد گشت. روندی که در نهایت به دلیل ارزندگی بسیاری از نمادهای بازار و دورنمای مثبت بازار سرمایه طی ماه‌های آینده، می‌تواند بازگشت سرمایه به بازار سهام را در پی داشته باشد. نکته حائز اهمیت اینکه در حالی بازار سرمایه به عنوان پرظرفیت‌ترین بازار سرمایه‌گذاری کشور طی ماه‌های آینده شناخته می‌شود که بازارهای موازی نظیر مسکن و خودرو در رکود تورمی به سر می‌برند. در همین حال بازارهای طلا و ارز نیز به‌شدت به تحولات سیاسی داخلی و بین‌المللی وابسته بوده و سرمایه‌گذاری در این بازارها لزوما به معنای کسب بازدهی مثبت نخواهد بود.

      روند معقول معاملات طی ماه اخیر

در این بین یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه روند معاملات بورس طی مرداد ماه مثبت بوده می‌گوید: بازار سهام در ماه گذشته بعد از یک دوران طولانی که روندی به‌شدت منفی را تجربه کرد به رشدی نسبتا معقول دست یافت و روندی متعادل را در معاملات تیر و مرداد ماه تجربه کرد. نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در رشد بازار سهام محسوب می‌شود و در این مدت نرخ دلار از محدوده کانال ٢٤ هزار تومان به حدود ٢٨ هزار تومان رسید. وی اظهار می‌کند: ممکن است گاهی گفته شود که رشد انجام شده در نرخ ارز چندان قابل توجه نبوده است، اما تداوم روند صعودی قیمت دلار و عدم کاهش افت نرخ ارز سبب ایجاد اطمینان در بین سرمایه‌گذاران برای عدم کاهش قیمت دلار و ادامه افزایش قیمت آن شد. در کنار این موضوع قیمت دارایی‌هایی مانند سهام، خودرو، سکه و غیره با افزایش همراه شد که تنها علت اصلی این اتفاق، افزایش قیمت دلار بود. بحث 

نا آرامی‌ها و تشنج‌ها در افغانستان از عوامل افزایش نرخ دلار بود، هرات یکی از کانال‌های تزریق ارز به داخل بود که اکنون این کانال دچار اختلال شده است.

این کارشناس بازارسرمایه، با پیش‌بینی روند معاملات بورس در شهریور ماه، می‌گویند: به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده معاملات بورس در شهریور‌ماه نرخ ارز باشد، این موضوع که نرخ ارز به کدام سمت خواهد رفت از جمله مساله مهمی تلقی می‌شود که روند این بازار را تحت شعاع خود قرار خواهد داد. روند نرخ ارز در شهریور ماه می‌تواند در مسیر تداوم رشد فعلی، تثبیت یا افت آن باشد که بازار سهام هم بر اساس آن پیش خواهد رفت. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اگر برآیند نرخ ارز در بازار تثبیت و حتی رشد اندک باشد، بازار سهام ادامه‌دهنده مسیر صعودی خود خواهد بود. در صورت کاهش قیمت دلار شرکت‌های صادرات محور، نفتی، پتروشیمی معدنی و فلزی با افت قیمت در سهام مواجه می‌شوند و به دلیل وزن سنگین این شرکت‌ها بر شاخص، برآیند آن منفی خواهد شد. اما اگر دیدگاه‌ها نسبت به مذاکرات برجام و سرانجام مثبت آن باشد، سهام شرکت‌های ریالی مانند بانک، خودرویی‌ها و بیمه‌‌ای‌ها جزو نمادهایی خواهند بود که ممکن است با رشد همراه شوند.


 

ارسال نظر