کم اقبالی حقیقی‌ها به خرید سهام

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۱۹
کم اقبالی حقیقی‌ها  به خرید سهام

شاخص کل در بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، یکم شهریورماه ۳۳۷ واحد رشد داشت که درنهایت شاخص در کانال یک‌میلیون و ۵۱۵ هزار واحد تداوم یافت. در معاملات این روز بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۰۰ واحد افزایش به ۴۴۰ هزار و ۱۳۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۵۸۸ واحد رشد به ۲۷۷ هزار و ۸۴۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۴۲۹ واحد افت و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۷۸۳ واحد افزایش داشت.

طی معاملات این روز حقوقی‌ها حدود ۱۴۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۷ درصد یعنی هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» و «زراعت و خدمات وابسته» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «فولاد» و «سمگا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «دلر»، «سپید» و «شاراک» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» با یک هزار و ۶۴۳ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۷۲۶ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۷۰۱ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۵۲۳ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۴۸۶ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۴۰۸ واحد، مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد «مبین» با ۳۸۰ واحد، پتروشیمی شیراز با نماد «شیراز» با ۳۴۶ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین با نماد «تاصیکو» با ۳۲۹ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۲ هزار و ۵۶ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با یک هزار و ۹۱۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۷۹۶ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۵۸۱ واحد، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۵۶۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۵۳۴ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۵۰۴ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۴۴۴ واحد و پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۴۳۴ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۶۸ میلیون و ۲۰۳ هزار برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

      صعود کم‌جان فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۲۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۸۹۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۲۵۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱۸ هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور» و صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، سنگ‌آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

      روند اصلاحی سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه ‌بازارسرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۶ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۶۲ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر