اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۲۳

بورس از دوشنبه تعطیل است

روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای از تعطیلی بازار سرمایه پیرو تعطیلی سراسری کشور از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ مردادماه سال جاری خبرداد. در این اطلاعیه آمده است؛ پیرو مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی سراسری در کشور از دوشنبه ۲۵ مرداد الی شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، بازار سرمایه هم تعطیل خواهد بود. به‌این‌ترتیب هر چهار بورس کشور از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه سال جاری فعالیت نخواهند داشت.

انتشار برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی

تسنیم| احسان خاندوزی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی‌شده و برنامه خود را برای اداره این وزارتخانه مهم را منتشر کرد. وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار برنامه‌های خود از 8 راهبرد اصلاحی برای بازار سرمایه رونمایی کرده است. این راهبردها عبارت‌اند: 

1. افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید با توسعه بازار بدهی

2. متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی در بازار سرمایه

3. حذف تنظیم‌گری‌های غیرضروری و مضر

4. تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام

5. کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه

6. لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی در ارایه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند سبد گردانی، بازارگردانی و کارگزاری

7. اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به‌منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارایه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه

8. تفکیک نقش نظارتی و اجرایی بیمه مرکزی، بازنگری در مدل نظارتی بیمه مرکزی، تقویت ساختارهای بیمه اتکایی داخلی، توسعه انواع مجوزها و محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود استارت آپ‌ها و فناوران مالی در حوزه بیمه و بهره‌گیری از دانش نوین بیمه‌گری با پیگیری تصویب قوانین و مقررات لازم.

دوگانگی در سیاست‌های وزارت صمت

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: آنچه در وزارت صمت دولت دوازدهم به چشم خورد، تناقضات رفتاری بود. قانون به‌صراحت مسیر حرکت شفاف‌سازی اقتصاد کشور را مشخص کرده است که در این حوزه، بورس کالا را به عنوان یک ابزار بسیار مهم و ضروری در نظر گرفته است که باید این رویکرد تقویت شود؛ در خصوص عرضه سیمان در بورس هم این اتفاق از مدت‌ها قبل می‌توانست عملیاتی شود اما با تأخیر روبرو شد. وی افزود: مشکلاتی که در حوزه سیمان به‌واسطه قطعی برق و افزایش تقاضا در بازار شکل گرفت منجر شد بازار تحت تأثیر قرار گیرد. در حال حاضر شمار زیادی از شرکت‌ها در بورس کالا پذیرش‌شده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند اما متأسفانه به دلیل نگاهی که از قبل در وزارت صمت وجود داشته که البته اخیراً تا حدود زیادی اصلاح‌شده، برخی استان‌ها رویه‌های خاص خود را در پیش‌گرفته‌اند و به‌تازگی مطلع شدیم که شورای تأمین برخی استان‌ها تشکیل جلسه داده و حتی اجازه نداده این شرکت‌ها برای پذیرش در بورس اقدام کنند. به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، مجموعه نیاز سیمان کشور در سال بیش از 55 میلیون و حداکثر 60 میلیون تن نیست، 15 میلیون تن نیز به صادرات اختصاص‌یافته است و ظرفیت تولید کشور هم حدود 75 میلیون تن برآورد می‌شود لذا کسری در حوزه سیمان در کشور نداریم و باعرضه کل سیمان کشور در بورس کالا عمده مشکلات بازار مرتفع خواهد شد. وی افزود: قطعی برق باید مدیریت می‌شد و فکر می‌کنم با پذیرش کلیه شرکت‌های سیمانی و شفاف شدن لیست آنها این مسیر به شکل ویژه‌ای می‌تواند دنبال شود. پورابراهیمی در خصوص اقدام مجلس در این زمینه خاطرنشان کرد: مجلس گزارش‌های نظارتی را درخواست کرده و جلسات مقدماتی آن را در کمیته‌های تخصصی شکل داده است. برای اینکه بتوانیم تصمیم قطعی و جمع‌بندی نهایی را داشته باشیم منتظر هستیم دولت جدید تشکیل شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. این نماینده مجلس گفت: بر اساس قانون و مواد قانونی که مشخصا توضیح داده باید تخصیص بهینه در اقتصاد ملی رقم بخورد و شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور مشخص شود و از رانت و فساد جلوگیری شود که در این زمینه عرضه سیمان و سایر محصولات در بورس کالا را پیگیری خواهیم کرد.  وی توضیح داد: بررسی خریداران سیمان کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که آنها تعداد محدودی بودند و عملاً این خریداران حلقه واسط میان تولید و عرضه‌های بازار بودند. لذا از ظرفیت‌های قانون‌گذاری در خدمت تولید و مصرف کشور قرار بگیرد و از طریق بورس کالا این حلقه‌های واسط کنار گذاشته شوند. پورابراهیمی ادامه داد: ازجمله اقدامات مثبتی که بورس کالا انجام داده می‌توان به تعداد خریداران سیمان از بورس اشاره کرد به‌عبارت‌دیگر بورس کالا به 5 هزار نفر از خریداران کد ارایه کرده تا بتوانند از بورس خریداری کنند. ریز اطلاعات خریداران هم در اختیار تمامی دستگاه‌های ناظر قرار خواهد گرفت. اعتقاد ما این است که می‌توان مقادیر خرید سیمان از بورس را پایین‌تر از 10 تن نیز آورد تا دسترسی‌های محدود نیز قابل‌دستیابی باشد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان صحبت‌های خود گفت: اگر این اتفاق رقم بخورد قطعاً بورس کالا می‌تواند مبنای بسیار مهم و خوبی برای مدیریت عرضه و تقاضا در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سیمان باشد.

 

ارسال نظر