روند اصلاحی شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۲۲
روند اصلاحی شاخص کل بورس

شاخص کل در بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۲۳ مردادماه سه هزار و ۷۹۷ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار واحد رسید. در معاملات این روز بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۲۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۰ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۳۴۲ واحد افزایش به ۴۲۲ هزار و ۶۸۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۱۶ واحد رشد به ۲۶۶ هزار و ۹۲۲ واحد رسید. شاخص بازار اول دو هزار و ۷۰۶ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۸۸۰ واحد کاهش داشتند.

طی معاملات امروز حقوقی‌ها حدود ۴۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۹هزار و ۵۶۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۹درصد یعنی هزار و ۸۴۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان پنج درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «سیمان، آهک و گچ» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات شیمیایی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شستا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «پارس»، «شتران» و «هرمز» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۱۴۴ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۸۵۹ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۷۲۸ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۴۷۴ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۴۳۸ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۴۱۴ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۳۷۸ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۲۳۴ واحد، گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۲۲۸ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۲۰۷ واحد و پارس‌خودرو با نماد «خپارس» با ۱۳۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.  در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با یک هزار و ۶۴۳ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۹۹۶ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۹۸۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۸۱۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۵۱۰ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۸۹ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۳۸۸ واحد و پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۳۸۶ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پالایش نفت تهران با نماد «شپنا» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۰۱ میلیون و ۵۵۰ هزار برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس افزایشی شد

در این روز شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۴ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۳۰۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۶۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲۹ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم» و بیمه دی با نماد «ودی» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، تولید نیروی برق دماوند با نماد«دماوند»، بانک دی با نماد «ودی»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، توکاریل با نماد «توریل» و گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. در این روز معاملاتی افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۸نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۴۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۹۹۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۴۷نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۱۳۶نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     روند کاهشی ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات اولین روز کاری هفته بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۲۰ مردادماه)، ۰.۲درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۱۰۲هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۵۶۰هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۶۱هزار تومان رسیده است.

     سیمان هگمتان درراه بورس کالا

بر اساس این اطلاعیه، پذیرش محصول این شرکت پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۰ مردادماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. همچنین در جلسه ۱۸ مردادماه کمیته عرضه، محصول سیمان شرکت سیمان کارون در بورس کالا پذیرش‌شده بود. پیش‌ازاین شرکت‌های سیمان سپهر قیر و کارزین، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان نهاوند، نیزار قم، کویر کاشان، پیوند گلستان، زاوه تربت، استهبان و کاوان بوکان، صنایع سیمان زابل، بین‌المللی ساروج بوشهر، آباده، آرتا اردبیل، اردستان، بجنورد، تهران، جوین، خاش، خزر، دشتستان، دورود، سیمان سفید شرق، سیمان سفید نی ریز، شاهرود، عمران انارک، فارس، فارس نو و لارستان در بورس کالا موردپذیرش قرارگرفته‌اند. همچنین علاوه بر شرکت‌های مذکور، سیمان مازندران، ممتازان کرمان، منددشتی، هرمزگان، سامان غرب، صنایع سیمان سامان غرب، آذر آبادگان خوب، لامرد، فیروزکوه، ارومیه، اصفهان، بهبهان، توسعه ماهان کرمان، خوزستان، داراب، زنجان، ساوه، سپاهان، شرق، شمال، صوفیان، قائن، کردستان، غرب آسیا، آبیک و کرمان نیز در بورس کالا پذیرش‌شده‌اند. گفتنی است از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا که به تاریخ ۹ خردادماه برمی‌گردد درمجموع ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۷۰ تنی همراه شد و ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۰۰ تن آن درنهایت مورد معامله قرار گرفت.

 

ارسال نظر