تغییر نگاه به معاملات بورسی

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۶۱
تغییر نگاه  به  معاملات  بورسی

گروه بازار سرمایه|

معاملات تالار شیشه‌ای روندی کاملاً جدید و معقول به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شود، این وضعیت تا پایان سال ادامه پیدا کند و بورس یعنی از پربازده‌ترین بازارهای مالی در نیم سال دوم سال جاری باشد. این بازار طی سالیان اخیر با تکیه به تورم توانسته رشد معقولی داشته باشد و با توجه به متغیره‌ای سیاسی و اقتصادی کشور تا پایان سال شاهد تورم بیشتری خواهیم بود.

دراین‌بین کسری بودجه نیز مساله مهمی است. کسری بودجه تقریباً تا دو سال پیش متغیر مهمی در اقتصاد کلان کشور نبود ولی در این مدت متغیر تأثیرگذاری شده است. راه‌حلی که دولت‌ دوازدهم برای جبران این کسری بودجه در نظر گرفت، انتشار اوراق بود. انتشار اوراق کوتاه‌مدت با این نگاه که شرایط سیاسی بهتری را تجربه ‌کنیم، راه‌حل موفقی نبوده و حداقل باید به سمت انتشار اوراق بین‌المللی یا تمدید اوراق برویم و کسری بودجه را حذف کنیم.

بعد از حل معضل قیمت‌گذاری دستوری و کسری بودجه، رفتار دولت با بازار سرمایه نکته مهم دیگری است که باید دولت سیزدهم به آن توجه کند. دولت نقش و جایگاه مهمی در بازار سرمایه پیداکرده است که هم می‌خواهد اوراق تأمین مالی و سهام به فروش برساند، هم نقش نظارتی و رگولاتوری خود را داشته باشد؛ یعنی هم می‌خواهد سیاستگذاری کند و هم تأمین مالی از بازار داشته باشد. اینها نیازمند این است که یک رفتار عقلایی با بازار داشته باشد و مثل سال گذشته نباشد که رفتار دولت با بازار رفتار فصلی باشد یعنی در فصلی که بازار خوب بود تا توانست سهام فروخت و بعد شروع کرد به فروش اوراق. به‌عبارت‌دیگر ‌دولت از بازار سرمایه هم تأمین مالی می‌کرد و هم سیاستگذاری.

رضاییان، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در خصوص وضعیت بازار برای «تعادل» نوشت: با انتشار گزارش‌های مطلوب شرکت‌‌ها، روند رو به رشد قیمت دلار، رکود حاضر در سایر بازار‌های مالی، بهبود وضعیت شناوری شرکت‌‌های سهامی، کاهش قابل‌ملاحظه صف‌‌های فروش سنگین و منطقی‌تر شدن جریان معاملاتی، طبیعی است که اعتماد بیشتر شود. بااین‌حال با توجه به رویکرد فعلی از جانب شرکت‌های دولتی عرضه‌های سنگین همانند چند ماه گذشته را حداقل برای مدتی تجربه نخواهیم کرد. هر‌چند بخشی از بازار همچنان با دیدگاه نوسان‌گیری به معاملات می‌پردازند اما با گذر زمان، صنایع بزرگ ازجمله پالایشی‌ها، چند رشته‌ای‌ها و مواردی از این قبیل می‌توانند به روند متعادل معاملاتی خود بازگردند. به دلیل سیاست‌های اشتباه و ضد تولید اتخاذشده در یک سال پایانی دولت دوازدهم و ضربه دیدن بازار سرمایه از اتفاقات این‌چنینی می‌توان به صیانت از بازار سرمایه که ازجمله برنامه‌های نخستین دولت سیزدهم محسوب می‌شود، امیدوار بود. با توجه به هماهنگی دولت جدید و مجلس شورای اسلامی افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در دولت نسبت به گذشته بیشتر شده است و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد، مگر اینکه دولت تصمیمی درباره جبران کسری بودجه از محل بازار سرمایه اتخاذ کند که تا حدودی این موضوع بعید به نظر می‌رسد. با توجه به رقم هنگفت کسری بودجه در سال جاری ممکن است فروش سهام دولتی این‌بار به‌صورت بلوک در نظر گرفته شود تا بدین‌ترتیب بازار آسیب چندانی نبیند.

زمانی که گزارش منتشرشده شرکت‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم، اثرات تورمی در صورت‌های مالی‌ ۳ ماهه قابل‌مشاهده است، بنابراین با نگاهی منطقی مشاهده ‌‌می‌شود که قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام در محدوده ارزندگی قرارگرفته‌اند. این در حالی است که به‌طورکلی بورس سپر تورمی نیز در اقتصاد بوده و با توجه به اصلاحات قابل‌ملاحظه، P/ E بازار (‌P/ E اغلب سهام بزرگ بازار کمتر از ۶ و ۷ واحد و P/ E در محدوده ۴ و ۵ مرتبه نیز در بازار وجود دارد) در محدوده ارزندگی قرار دارد. به‌طورکلی و درمجموع روند بازار سهام به لحاظ بنیادی مثبت و افزایشی ارزیابی می‌شود. بااین‌حال طی چند هفته پایانی دولت دوازدهم، دولت مصوبه خاصی نداشت و بازار واکنشی منطقی به شرایط نشان داد به‌طوری‌که صنایع بنیادی نیز در این شرایط نقدینگی جذب کردند.

      بازار از دریچه دوشنبه 

شاخص کل در بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۸ مردادماه ۱۵ هزار و ۳۱۴ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۴۳۳ هزار واحد رسید. در معاملات این روز بیش از ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۹۵۸ واحد افزایش به ۴۱۲ هزار و ۷۴۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۱۳۲ واحد رشد به ۲۶۰ هزار و ۷۷۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۸۶۴ واحد و شاخص بازار دوم ۳۱ هزار و ۹۳۹ واحد رشد داشتند.

در معاملات روز گذشته حدود ۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۷۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۹درصد یعنی هزار و ۲۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. 

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۴۰۵ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۳۵۸ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با یک هزار و ۱۴۲ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با یک هزار و هفت واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۸۲۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۶۷۱ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۵۴۷ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۳۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۴۴۶ واحد و توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۴۳۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۵۱۰ واحد، گروه صنعتی و معدنی گل گهر با نماد «کگل» با ۳۹۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۲۸۹ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۱۲۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین با نماد «تاصیکو» با ۱۰۰ واحد، بیمه البرز با نماد «البرز» با ۷۷ واحد، پست بانک ایران با نماد «وپست» با ۶۷ واحد و پدیده شیمی قرن با نماد «قرن» با ۶۶ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۶۲ میلیون و ۵۴ هزار برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

روز دوشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۴۰ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۴۴۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۴۰۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۷۷ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال دادوستد شد. شرکت فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، صنعتی دوده فام با نماد «شصدف» و پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، بانک دی با نماد «دی»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد»، بیمه دی با نماد «ودی»، بیمه سامان با نماد «بساما» و موسسه اعتباری ملل با نماد «وملل» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر