احوال بورس در فاز جدید

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۳۵
احوال بورس در فاز جدید

گروه بازار سرمایه|

می‌توان به قطعیت گفت که وضعیت بازار سرمایه تغییر کرده است. دراین‌بین جای‌گیری دولت می‌تواند تکلیف بسیاری از ابهامات ازجمله تیم اقتصادی، مذاکرات، نرخ دلار و امثال این موارد را مشخص کند. به‌طورکلی می‌توان با تکیه به سیگنال مثبت و تورم پیش رو یک بورس متعادل را متصور بود.

در حال حاضر اغلب پیش‌بینی‌ها نسبت به دولت سیزدهم مثبت است و انتظار می‌رود فضای اقتصادی و سیاسی کشور تا حد زیادی مثبت شود. دراین‌بین برخی می‌گویند کشور در وضعیت سختی قرار دارد و دولت آینده با تلاش‌های مکرر تنها می‌تواند در حدود 5 تا 20 درصد تغییر ایجاد کند  پس باید یک تغییر 10 تا 15 درصدی توسط مذاکرات انجام شود، درنهایت اقتصاد کشور کمی آرام می‌گیرد.

یکی از کارشناسان اقتصادی در خصوص وعده‌های دولت سیزدهم برای «تعادل» نوشت: طبق صحبت‌هایی که در مناظره‌ها اعلام‌شده است دولت جدید مخالف نرخ‌گذاری دستوری بوده و معتقد است مکانیزم دستوری بازار باید رعایت شود، نرخ سود بانکی باید پایین باشد تا تولیدکننده پول خود را درگیر تولید کند. 

دولت جدید اعلام کرده است که بر این باور است که باید به فضای صادراتی کمک کنیم، تسهیلات دهیم و مشوق‌های صادراتی را زیاد کنیم. اگر صحبت‌ها از طرف تیم دولت جدید رنگ و روی واقعیت پیدا کند بازار سرمایه باید حال بهتری داشته باشد. بعد از انتخابات هم تقریباً همین اتفاق رخ داد، زیرا بازار سرمایه به وعده‌های دولت جدید اعتماد کرده است.

انتظار بازار سرمایه این است که بعدازاینکه تیم آقای رییسی در وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت مشغول شد، نگاه این باشد که خودرو سریع‌تر وارد بورس کالا شده و روند عرضه سیمان در این بازار سریع‌تر شود. زیرا ایشان بارها قیمت‌گذاری دستوری را نفی کرده‌اند و اگر حرف‌ها عملیاتی شوند، بازار سرمایه ازلحاظ بعد اقتصادی شرایط خوبی خواهد داشت. 

به نظر می‌رسد ذهنیت تیم جدید تعامل با دنیا با حفظ عزت‌نفس است. همچنین دولت جدید نشان داده است که به کشورهای منطقه مانند عربستان نگرش بهتری خواهد داشت و امیدواریم همین‌طور شود. تعامل در دنیا در کنار نفی قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور و درنهایت بازار سرمایه خوب است.سعید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کسری بودجه دولت اظهار کرد: دولت جدید باید در دو زمینه سیاست خارجی و به‌تبع آن رفع کسری بودجه اقداماتی را انجام دهد. درواقع دولت باید به سمت احیای برجام حرکت و از این طریق کسری بودجه را جبران کند.

در این شرایط است که بازار سرمایه در دولت سیزدهم رشد ملایم و پایداری را تجربه می‌کند. جبران کسری بودجه از طریق احیای برجام مهم است. زیرا اگر اتفاق نیفتد و دولت قادر نباشد صادرات نفت را افزایش دهد، احتمال اینکه در سود صنایع بزرگ مخصوصاً پتروشیمی و گروه فلزات از طریق افزایش هزینه انرژی، افزایش هزینه خوراک، عوارض صادرات و برقراری مالیات دست ببرد زیاد است و این روند می‌تواند به بازار سرمایه آسیب بزند.

     وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس تهران ۹۰هزار واحد معادل ۶.۸درصد رشد کرد، بازار سهام شاهد چهار روز سبز و یک روز قرمز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد ۳۴هزار واحدی آغاز کرد. در روز یکشنبه، با هشت هزار واحد به رشد خود ادامه داد و در روز دوشنبه افت دو هزار واحدی را تجربه کرد. در روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز رشدهای ۱۸هزار واحد و ۳۰هزار واحدی به بازار جانی تازه بخشید. گفتنی است این هفته در بازار سهام خالص فروش افراد حقیقی، ۱۷میلیارد تومان از خرید آنها بیشتر بود.

شاخص کل بورس تهران درمجموع ۹۰هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک‌میلیون و ۳۱۶هزار واحد به یک‌میلیون و ۴۰۶هزار واحد صعود کرد.

همچنین شاخص کل هم‌وزن با رشد ۱.۶درصدی روبرو شد. شاخص کل فرابورس نیز یک روز قرمز و چهار روز سبز را تجربه کرد و درمجموع ۷۹۸واحد، معادل ۴.۱درصد رشد کرد.

نمادهای «سپید» با ۲۷.۵درصد، نماد «وهامون» با ۲۷.۵درصد و نماد «بنو» با ۲۷.۴درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «آبین» با منفی ۴۹.۳درصد، «سکارون» با منفی ۴۲.۳درصد و «ولراز» با منفی ۴۰.۱درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

این هفته ارزش معاملات بازار سهام در آخرین روز هفته، رکورد سال ۱۴۰۰را شکست و به حدود هفت هزار و ۶۹۰میلیارد تومان رسید. متوسط ارزش معاملات این هفته ۶هزار و ۲۴۶میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰درصد افزایش‌یافته است. همچنین کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و ۱۹۱میلیارد تومان متعلق به‌روز دوشنبه بود.بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به‌طوری‌که پنج هزار و ۵۹۵میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات سه هزار و ۵۳۴میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با دو هزار و ۴۹۸میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در این هفته نیز تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند کم نبودند. گروه «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» با ۱۲.۹درصد، گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۶.۷درصد و گروه «محصولات شیمیایی» با ۵.۸درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «لاستیک و پلاستیک» با منفی پنج درصد، «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» با منفی ۴.۷درصد و «سیمان، آهک و گچ» با منفی ۴.۴درصد به ثبت رسیدند.

طی هفته اخیر بازار سهام کار خود را با ورود پول قابل توجهی آغاز کرد و در روز یکشنبه ورود پول با مقدار کمتری ادامه پیدا کرد. با این حال در روز دوشنبه و سه‌شنبه بازار شاهد خروج پول شد. در آخرین روز هفته نیز بازار شاهد ورود پول شد. درمجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود ۱۷میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «محصولات شیمیایی» با ۳۶۶میلیارد تومان و گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۷۹میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» با ۸۳میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۲۱۵میلیارد تومان و «سیمان، آهک و گچ» با ۱۰۶میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۹۴میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «کدماح»، «شاراک» و «تاپیکو» بود. به‌طوری‌که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری حق تقدم معدنی دماوند ۱۸۷میلیارد تومان و پتروشیمی شازند ۱۰۵میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وتجارت»، «شپنا» و «شگویا» بود. به‌طوری‌که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت ۱۱۱میلیارد تومان و پالایش نفت اصفهان ۸۸میلیارد تومان افزایش یافت.

 

ارسال نظر