اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۴۱

۳۰ شرکت در انتظار بورسی شدن

سنا| معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس بابیان « پرونده ۳۰ شرکت برای طرح در جلسه هیات پذیرش در دست بررسی و تکمیل مدارک و مستندات است. علاوه بر این پرونده ۱۴ شرکت در جریان درج و ۸ شرکت نیز در حال انجام اقدامات لازم جهت عرضه اولیه هستند.» در پاسخ به این پرسش که ظرفیت پذیرش شرکت‌ها تا پایان سال در بورس تهران چقدر است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ‌بر ۴ شرکت در بورس تهران پذیرش، ۵ شرکت درج و ۷ شرکت عرضه‌ شده‌اند.  مجید نوروزی اظهار کرد: شرکت‌های مختلفی جهت عرضه اولیه سهام خود در حال تکمیل مدارک و مستندات مربوطه هستند. این شرکت‌ها در صنایع متعددی از قبیل پتروشیمی، لیزینگ، آرایشی و بهداشتی، فولاد، تولید گوشت مرغ، سرمایه‌گذاری، سیمان، گروه مالی، تولید برق و ... فعالیت می‌کنند. او یکی از فعالیت‌های اصلی بورس اوراق بهادار تهران را پذیرش انواع اوراق بهادار دانست و گفت: سهام شرکت‌ها، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله برخی از این اوراق هستند. این مقام مسوول افزود: در راستای پذیرش سهام شرکت‌های جدید برنامه‌هایی در دستور کار مدیریت پذیرش و معاونت ناشران و اعضا قرار دارد. ارتباط مناسب و موثر با سازمان خصوصی‌سازی و حضور در جلسات این سازمان برای آماده‌سازی شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری به‌منظور پذیرش، درج و عرضه در بورس اوراق بهادار تهران، یکی از این برنامه‌ها است. او ادامه داد: انجام اقدامات لازم در راستای شناسایی آن دسته از شرکت‌های واجد شرایط عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، به‌منظور پذیرش، درج و عرضه در بورس اوراق بهادار تهران، همچنین تهیه دستورالعمل رتبه‌بندی مشاوران پذیرش و پیگیری تصویب آن در هیات‌مدیره بورس تهران در راستای ارتقای کیفی فرآیند پذیرش و شناسایی مشاوران برتر از دیگر برنامه‌های در دستور کار مدیریت پذیرش و معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس است. نوروزی، بهبود فرآیندها در سامانه الکترونیکی پذیرش و همچنین برقراری ارتباط موثر با هلدینگ‌ها و مجموعه‌های مختلف خصوصی، دولتی و عمومی جهت شناسایی شرکت‌های واجد شرایط پذیرش در بورس تهران را از دیگر برنامه‌های موردنظر در راستای پذیرش سهام شرکت‌های جدید عنوان کرد.

پذیره‌نویسی صندوق با درآمد ثابت «مانی»

بورس پرس| شهرام صفوی، مدیرعامل شرکت سبد گردان مانی با اشاره به درج نماد صندوق با درآمد ثابت مانی در فهرست نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورس تهران گفت: پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق جدید با نماد «مانی» از ۱۱ مرداد برای ۵ روز کاری و از طریق همه ۱۰۸ کارگزار و سامانه‌های معاملاتی، شروع شد. او ادامه داد: سرمایه اولیه صندوق در مرحله پذیره‌نویسی ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۹۸ میلیون واحد از طریق کلیه پلتفرم‌های معاملاتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، قابلیت پذیره‌نویسی دارد. موسسان صندوق هم شرکت توسعه سرمایه آرمان گوهر ایرانیان و شرکت سبد گردان مانی هستند که توسط بازار گردانی مهرگان، بازار گردان اختصاصی خواهد شد . این مقام مسوول افزود: صندوق «مانی»، معاف از مالیات و از نوع صندوق‌های قابل معامله در بورس است و با توجه به وجود بازار گردانی مناسب، امکان خریدوفروش واحدها در هر زمان امکان‌پذیر است.‌ علاوه بر این، به‌کارگیری منابع صندوق با استفاده از مدیریت حرفه‌ای نیروهای متخصص و باتجربه، متنوع‌سازی پورتفو و حداقل‌سازی ریسک صندوق به همراه بازده بالاتر از سپرده بانکی، استراتژی اصلی به‌شمار می‌رود . صفوی خاطرنشان کرد: صندوق‌های ‌سرمایه‌گذاری از موثرترین ابزارها برای مدیریت حرفه‌ای سرمایه در بازارهای مالی به شمار می‌روند و در این میان، صندوق‌ ‌سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مانی با توجه به بازدهی بالاتر از سپرده بانکی و ساختار شفاف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، جذابیت ویژه‌ای در بین سپرده‌گذاران بانکی و سرمایه‌گذاران خواهد داشت.‌ او درباره سود سرمایه‌گذاری صندوق هم توضیح داد: این صندوق دارای سود روزشمار بوده که در قیمت آن منعکس می‌شود و دارای سود تقسیمی دوره‌ای نیست. دیگر ویژگی صندوق این است که سودهای سرمایه‌گذاری در آن تجمیع می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون وجود نرخ شکست یا جریمه بستن پیش از موعد، امکان کاهش یا افزایش سرمایه‌گذاری را فراهم کنند. همچنین صندوق با درآمد ثابت مانی، موجب تسهیل بیشتر سرمایه‌گذاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بورس‌های تهران و تاجیکستان

بازار‌های سرمایه ایران و تاجیکستان، که نقاط اشتراک زبانی و فرهنگی فراوانی را در میان کشور‌های منطقه دارند، با یک سند همکاری جدید فرصت همکاری و توسعه مشترک بیشتری به دست آوردند. همایش آنلاین بررسی روابط تجاری ایران و تاجیکستان باهدف آشنایی فعالان اقتصادی دو کشور از فرصت‌های همکاری مشترک روز سه‌شنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۰ به همت اتاق بازرگانی تهران و با همکاری پلتفرم نمایشگاه مجازی ایران برگزار شد. در این رویداد که با حضور سفرای دو کشور ایران و تاجیکستان به همراه نمایندگان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی دو کشور برپاشده بود، مدیران عامل بورس‌های تهران و تاجیکستان، این سند همکاری را امضا کردند. بر اساس تفاهم‌نامه یادشده، بورس‌های دو کشور در راستای مقررات بازار‌های سرمایه خود به تبادل تجارب و توسعه بازار‌ها می‌پردازند. این امر زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت ذینفعان و فعالان اقتصادی دو کشور را تسهیل می‌کند.

 

ارسال نظر