نقدینگی ۳۱۵ میلیاردی وارد تالار شیشه‌ای شد

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۲۶
نقدینگی ۳۱۵ میلیاردی وارد تالار شیشه‌ای شد

بر پایه معاملات اولین روز کاری هفته بیش از هفت میلیارد و ۵۴۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد و شاخص بورس 34 هزار و 962 واحد بالا رفت تا شاخص بورس روی عدد یک‌میلیون و 351 هزار واحد بایستد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۷۸ واحد افزایش به ۴۰۰ هزار و ۹۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۶۴۱ واحد رشد به ۲۵۳ هزار و ۴۰۱ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۸ هزار و ۶۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۶۰ هزار و ۹۶۱ واحد افزایش داشتند.

طی معاملات روز شنبه حقیقی‌ها حدود ۳۱۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۳۲۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۱درصد یعنی پنج هزار و ۱۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان پنج درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «هتل و رستوران» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «پارسان»، «تاپیکو» و «فخوز» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وتجارت»، «سمگا» و «شپنا» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با سه هزار و ۷۱۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۹۳۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۹۲۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۵۴۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۴۳۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۳۳۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۳۳۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۰۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۳۰۶ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۵۵ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۲۲۶ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۱۲۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمانشاه با نماد «وسکرشا» با ۹۵ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۸۲ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران با نماد «خاهن» با ۶۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین با نماد «سیتا» با ۶۵ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با نماد «وساخت» با ۶۰ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۸۴ میلیون و ۸۵۲ هزار برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

     صعود فرابورس

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۹۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۷۹۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۸۳۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد.طی روز شنبه بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، گروه توسعه ملی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین موسسه اعتباری ملل با نماد «وملل»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، ویتانا با نماد «غویتا»، بیمه دی با نماد «ودی»، آسیا سیر ارس با نماد «حآسا»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، شیر پاستوریزه پگاه فارس با نماد «غفارس»، زرین معدن آسیا با نماد «فرزین» و کشتیرانی دریای خزر با نماد «حخزر» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۹۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۸نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۶۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۳۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۸۱نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۱۳۱نماد با کاهش بیش از یک‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.در پایان معاملات روز شنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه ۶ مردادماه، ۲.۷درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۸۸۵هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۳۹۶هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۳۱هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر