بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۷۷

مخالفت وزیر راه با ورود مصالح ساختمانی به بورس

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بابیان مخالف ورود مصالح ساختمانی به بورس هستم گفت: نتیجه ورود مصالح ساختمانی به بورس، افزایش ۴برابری قیمت سیمان در یک ماه گذشته است. وی ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت مصوب طرح جامع شهرها، الحاق اراضی موجود در پیرامون و محدوده شهر‌ها و احیای  بافت‌های فرسوده در هسته شهر‌ها از اولویت‌های ساخت‌وساز مسکن است. اسلامی بیان کرد: مخالف ورود مصالح ساختمانی به بورس هستم، نتیجه ورود مصالح ساختمانی به بورس، افزایش 4برابری قیمت سیمان در یک ماه گذشته است. اسلامی با اعلام اینکه هم‌اکنون 1700 کیلومتر خط راه‌آهن در حال ساخت داریم، گفت: حدود 700 کیلومتر از این خطوط با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و بقیه خطوط هم در حال تکمیل است. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: معدل احداث ریل و ریل‌گذاری در کشور طی تاریخ راه‌آهن حداکثر 150 کیلومتر در سال بوده است و امروز این عدد به 600 کیلومتر رسیده که رکورد است.

عرضه ۱۵ درصد سهام وهامون

سنا| محسن صادقی، مدیرعامل شرکت هامون صبا درباره عرضه اولیه سهام این شرکت گفت: فردا تعداد ۴۵۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا معادل ۱۵ درصد سهام این شرکت، با نماد معاملاتی «وهامون» در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود. او با اشاره به تغییر نام شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال به هامون صبا در سال گذشته افزود: این شرکت در سال ۹۴ به‌صورت حرفه‌ای به بازار سرمایه پیوست که سرمایه اولیه آن ۸۰ میلیارد تومان بوده است، و به‌طور متوسط در این سال‌ها، ۱۰ درصد بیشتر از شاخص کل بازدهی داشته است. صادقی در مورد رفتار و الگوی سرمایه‌گذاری هامون بیان کرد: هدف اساسی شرکت خرید سهام با توجه به رشد مناسب سودآوری شرکت‌های سرمایه پذیر و کارشناسی‌های انجام‌شده بر اساس روال و سیاست‌های تقسیم سود سال‌های قبل این شرکت‌ها است. بااین‌حال با توجه به تحولات خبری و حوزه بین‌المللی و داخلی از فرصت‌های کوتاه‌مدت برای ایجاد سود بهره برده و درنهایت بتوانیم پرتفوی پویا با نقد شوندگی بالا را شکل دهیم. صادقی ادامه داد: هیات‌مدیره شرکت تلاش کرده است با توجه به در نظر گرفتن انواع ریسک‌ها، بازده معقولی را کسب کند و صنایعی بیشتر مدنظر بوده که سود تقسیمی بالایی داشته باشند. صادقی با مقایسه بازدهی‌های هامون صبا با شاخص کل اضافه کرد: بازدهی هامون صبا در سال گذشته ۹ درصد بالاتر از شاخص کل بورس بوده است و امروز ۲۷ تیرماه درحالی که بازدهی شاخص کل از ابتدای سال جاری همچنان منفی است، بازدهی ۴ درصدی را کسب کرده است. مدیرعامل شرکت هامون صبا در پاسخ به این سوال که پرتفوی فعلی هامون صبا چه ویژگی‌هایی دارد گفت: در حال حاضر هرکدام از گروه‌ها فلزات اساسی و محصولات شیمیایی ۱۸ درصد وزن پرتفوی را تشکیل می‌دهند.  محسن صادقی با تشریح سیاست‌های این شرکت اضافه می‌کند: سیاست شرکت تقسیم عمده سود است، درعین‌حال بر اساس آخرین افزایش سرمایه در سال ۹۹، سرمایه این شرکت از ۸۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرده است؛ همچنین هدف ما بهینه‌سازی پرتفوی به‌صورت مستمر بوده و بر این اساس شرکت‌های که در بلندمدت چشم‌انداز مناسبی ندارند از پرتفوی خارج می‌شود. او در ادامه تشریح وضعیت این شرکت گفت: تا پایان سال ۹۸ کلیه دفاتر مالی، توسط امور مالیاتی رسیدگی شده و بدهی مالیاتی نداریم؛ همچنین با خروج یک بانک از پرتفوی، تمام پرتفوی هامون صبا بورسی شده و دارایی غیر بورسی در آن وجود ندارد؛ همچنین در دو سال اخیر از سازمان حسابرسی گزارش‌های مقبول دریافت کرده‌ایم.

درباره کتاب «راهنمای عملی پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی»

کتاب «راهنمای عملی پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی» نوشته مهدی محمودی در سه فصل به ارایه راهکارهای عملی برای پیاده‌سازی حاکمیتی شرکتی پرداخته است. حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از روابط بین مدیران، سهامداران و سایر ذی‌نفعان است که از طریق آن اهداف شرکت تعیین‌شده و ابزار دستیابی به این اهداف و نظارت بر عملکرد مشخص می‌شود. در فصل اول کتاب راهنمای عملی پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی، پس از تعریف مفاهیم حاکمیت شرکتی، عوامل تأثیرگذار بر ایجاد دستگاه‌های متفاوت حاکمیت‎ شرکتی و مدل‌های حاکمیت شرکتی تشریح شده است و پس‌ازآن عوامل موثر بر مدل حاکمیت شرکتی مناسب ایران موردبررسی قرارگرفته است. در فصل دوم کتاب ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مهم حاکمیت شرکتی در ایران و راه‌کارهای عملی جهت پیاده‌سازی آن تشریح شده است. با توجه به جایگاه و نقش مهم هیات‌مدیره در پیاده‌سازی موفق اصول حاکمیت شرکتی، در ابتدای فصل سوم چهل وظیفه هیات‌مدیره در خصوص پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی بیان‌شده است و در ادامه سازوکار تعیین کمیته‌های‌ تخصصی هیات‌مدیره، نحوه تدوین و پیاده‌سازی منشور اخلاق سازمانی، منشور هیات‌مدیره، نحوه استقرار سیستم کنترل‌های داخلی در شرکت مادر و شرکت‌های فرعی و روش گزارشگری حاکمیت شرکتی تشریح شده است.

 

ارسال نظر