ورود پول در اولین روز معاملاتی هفته

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۳۲
ورود پول در اولین روز معاملاتی هفته

شاخص کل در بازار بورس در اولین روز کاری هفته پس از تعطیلات یعنی دوشنبه، ۴ مردادماه ۱۲ هزار و ۱۱۳ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ٣۲۳ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و سه واحد افزایش به ٤٠۴ هزار و ۷۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۳۶ واحد رشد به ۲۵۶ هزار و ۲۷۶ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۷ هزار و ۱۹۸ واحد افزایش و شاخص بازار دوم یک هزار و ۹۴۰ واحد کاهش داشت.

طی معاملات روز گذشته حقیقی‌ها حدود ۲۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۹۲۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۳درصد یعنی چهار هزار و ۱۰۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان پنج درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «زراعت و خدمات وابسته» و «استخراج کانه‌های فلزی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سیمان، آهک و گچ» و «سرمایه‌گذاری‌های استانی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «سپید»، «تیپیکو» و «فسرب» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «برکت»، «کاما» و «کاوه» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۱۶۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۱۵۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۵۸۰ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۲۱۴ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با یک هزار و ۱۷۵ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۸۷۳ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۸۳۴ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۸۹ واحد گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۳۳۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۲۵۷ واحد، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۲۴۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۲۴۰ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش با نماد «کاوه» با ۲۲۴ واحد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با نماد «افق» با ۲۰۹ واحد، خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۱۹۲ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۱۴۹ واحد و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۴۹ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، اولین روز کاری هفته شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، باما با نماد «کاما» و فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۶۰ میلیون و ۲۵ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۷۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۲۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۱۷نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۱۵نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     فرابورس افزایشی شد

روز دوشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از۲۱۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۲۶۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۴۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در اولین روز کاری هفته شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل» و بیمه دی با نماد «ودی» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین صنعتی مینو با نماد «غصینو»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با نماد «قچار»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، ذوب روی اصفهان با نماد «فروی» و سیمان ساوه با نماد «ساوه» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     انعقاد ۲۸۵ هزار قرارداد آتی در بورس کالا

در جریان معاملات چهارمین ماه امسال معامله گران در بازار مشتقه بورس کالای ایران 284 هزار و 963 قرارداد آتی را به ارزشی بیش از 4778 میلیارد و 582 میلیون ریال منعقد کردند. در این مدت تعداد 206 هزار و 618 قرارداد آتی زعفران نگین به ارزشی بیش از 2948 میلیارد و 384 میلیون ریال برای تحویل در سه سررسید تیر، شهریور و آبان ماه منعقد شد. همچنین معامله گران با انعقاد 2029 قرارداد آتی زعفران پوشال ارزش 22 میلیارد و 177 میلیون ریالی را برای دو سررسید شهریور و آبان ماه امسال ثبت کردند. ارزش انعقاد 302 قرارداد آتی پسته تحویل مردادماه 1400 نیز به رقمی بیش از 53 میلیارد ریال بالغ شد. در تنها سررسید فعال قرارداد آتی زیره سبز با دوره تحویل مهرماه امسال 317 قرارداد منعقد شد تا ارزش بیش از 23 میلیارد و 113 میلیون ریالی برای این دارایی پایه به ثبت برسد. شایان‌ذکر است 73 هزار و 710 قرارداد آتی نقره نیز برای سررسیدهای مهر و مردادماه امسال در حالی منعقد شد که ارزش 1574 میلیارد و 72 میلیون ریالی برای این دارایی پایه رقم خورد. انعقاد 1987 قرارداد آتی صندوق طلا با دوره تحویل مهر و مردادماه نیز ارزش بیش از 157 میلیارد ریالی را در اولین ماه تابستان معاملاتی برای این دارایی پایه به ثبت رساند.

 

ارسال نظر