آینده روشن پیش روی‌بورس

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۳۱
آینده روشن پیش روی‌بورس

گروه بازار سرمایه|

بورس که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون وضعیت مطلوبی نداشته، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در تیرماه با تغییر، روند قابل قبولی به خود گرفت. از عمده‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به فصل مجامع، گزارش عملکرد مطلوب شرکت‌ها و همچنین تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد. در کنار همه این موارد کاهش و اصلاح طولانی‌مدت قیمت‌ها ورود به بازار سرمایه‌ را برای فعالان حرفه‌ای و شرکت‌های حقوقی جذاب کرده بود به‌طوری که شاخص کل در پایان تیرماه مجدداً وارد کانال یک‌میلیون و سیصد هزار واحد شد و در این بین بسیاری از کارشناسان یک اصلاح قابل تامل را برای بورس پیش‌بینی می‌کنند.

با این وجود پیش‌بینی می‌شود بورس همچنان در بلندمدت وضعیت خوبی داشته باشد. شرایط کنونی مذاکرات احیای برجام و ابهامات آن در کنار در دسترس نبودن توافق، شرایط اقتصادی ایران را سخت‌تر از گذشته می‌کند. بر همین اساس احتمالاً در نیمه دوم سال کسری بودجه بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد کشور نمایان کند به معنای دیگر باید در انتظار یک تورم افسارگسیخته بود. طبق تجربه‌های گذشته تورم می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی بورس بگذارد.

همان‌گونه که در گزارش‌ها و مصاحبه‌های گذشته به این موضوع اشاره شد روایت‌های مختلف از کسری بودجه کشور اعدادی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود که این رقم سهم بالایی از کل بودجه بیش از ۱۳۰۰هزارمیلیارد تومانی دارد. دقیقاً به همین دلیل است که با طولانی شدن مذاکرات احیای برجام بسیاری بر این باور هستند که عدم ورود پول به اقتصاد کشور می‌تواند تورم را افسارگسیخته‌تر از گذشته کند.طی سالیان اخیر بسیاری از شرکت‌ها با مشکل لحاظ نشدن تورم در صورت مالی خود مواجه هستند و این امر می‌تواند در بلندمدت و با افزایش سرمایه‌ها از محل تجدید ارزیابی بازار این مساله را برجسته از گذشته کند.

 در حال حاضر بعد از گذشت چند دهه از تکرار چرخه‌های تورمی تغییر قیمت در بازار سهام بیراه نیست، اگر فرض را بر این بگذاریم که تاریخ مجدداً تکرار خواهد شد و افزایش حجم پول هر آنچه را که در بازارهای دارایی وجود دارد با تغییر قیمت مواجه خواهد کرد. البته باید صبر کرد و دید که بخش اقتصادی کابینه رییس‌جمهور بعدی راه را برای انجام اصلاحات اقتصادی هموار خواهد کرد یا قصد دارد بار کج حکمرانی اقتصادی را مانند اسلاف خود به هر قیمتی که هست با ضرب‌وزور قیمت‌گذاری دستوری و کوبیدن بر طبل سیاست‌گذاری متمرکز اقتصادی به بیراهه رهنمون کند.

نرخ دلار نیز بر روال گذشته تاثیر مثبتی بر روی بورس و بازار سهام دارد. احتمال ثبات نرخ دلار در کانال 24 هزارتومانی و رشد نکردن آن در روزهای آینده موجبات تورم و کاهش سود ریالی را پدید می‌سازد.تحقق این تصور در کوتاه‌مدت به سبب آنکه قیمت‌های جهانی نیز در حال حاضر عموماً مسیر کاهشی یا اصلاحی را پی می‌گیرند، امری به نسبت محتمل است. البته در بررسی شرایط موجود و افق پیش روی بازار به‌خصوص در مردادماه باید به این نکته نیز توجه کرد که خود بازگشایی نمادها عاملی است که قیمت سهام را رقیق خواهد کرد و به‌تناسب آن P/ E سهام نیز تعدیل می‌شود بنابراین بعید نیست که بخشی از فعالان بازار با توجه به انتظارات تورمی درصدد سرمایه‌گذاری در قیمت‌های موجود برآیند. احتمال دیگری هم که باید برای کوتاه‌مدت به‌خصوص مردادماه در نظر داشت، این است که در شرایط کنونی و پس از تحلیف رییس‌جمهور این احتمال وجود دارد که تا مدتی شاهد سردر گمی بازارها باشیم و ازاین‌جهت نه خبر مثبتی بر بازار اثر بگذارد و نه اخبار منفی چندان اثرگذار باشد. بدین‌ترتیب می‌توان به آینده بورس امیدوار بود چراکه؛ پیش از تورم تاثیر مثبت در معاملات داشته، وضعیت برجام مشخص نیست درنهایت دلار به ثبات قیمتی رسیده است.

     روند مثبت بورس

امیرعلی امیر باقری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: در بازار هفته گذشته شاهد روندی عادی و معقول از معاملات بازار بودیم و تعداد زیادی از نمادها به مرحله‌ای از تعادل در عرضه و تقاضا رسیدند، اما در این میان نمادهایی که پیشروی شدید قیمتی داشتند با سطوح مقاومتی روبرو شدند و درنهایت در مسیر اصلاح قیمتی قرار گرفتند. ایجاد چنین روندی برای بازار طبیعی است و از مدت‌ها قبل، اصلاح درون کانالی شاخص بورس برای بازه زمانی کوتاه‌مدت در بازار پیش‌بینی شده بود.

امیر باقری به تعطیلات پیش‌آمده در کشور و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: مساله‌ای که در هفته گذشته بازار با آن روبرو شد و تا هفته جاری ادامه پیدا کرد تعطیلات کرونایی بود، فعالان بازار به مرور این اتفاق و پارامترهای جدید را به عنوان ریسک‌های مدنظر در محاسبات خود در نظر می‌گیرند که این موضوع می‌تواند اهرم ریسک را برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه و دیگر بازارها افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بحث بحران انرژی در حوزه آب و برق که اخیراً در کشور موردتوجه قرارگرفته است می‌تواند با تغییراتی در فعالیت کارخانه‌ها همراه شود و زمینه افزایش قیمت محصولات را فراهم کند که نمونه بارز این اتفاق در بازار محصولاتی مانند میلگرد و سیمان رخ داد.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود برخی از ناکارایی‌ها در سایر بازارها این افزایش قیمت مستقیما بر مصرف‌کننده تحمیل خواهد شد، گفت: این موضوع به عنوان یکی از مقولات قیمت‌گذاری دستوری به بهانه حمایت از مصرف‌کننده است که بارها نظرات مختلفی در خصوص تبعات استفاده از آن در کشور اعلام شده است. هیچ اقتصاد مترقی و پیشرفته‌ای در دنیا وجود ندارد که وارد مرحله اقتصاد آزاد نشده باشد، در ایران هم وقت آن رسیده تا به مرور قیمت‌گذاری به بازار سپرده شود و از قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور دوری شود.

وی با بیان اینکه بحث قابل توجه در کشور مقوله تورم و چشم‌انداز تورم است که طبیعتا تاثیرگذار بر بازار سهام خواهد بود، گفت: بازار سرمایه با افزایش قیمت محصولات، زمینه تعادل در مقدار فروش محصولات را فراهم می‌کند، ممکن است تاثیر این اتفاق چندان بر سود شرکت‌ها دیده نشود اما امکان تهدید در سودآوری برخی از شرکت‌ها وجود دارد.

امیر باقری به ابهامات معاملات بورس اشاره و بیان کرد: در بعد داخلی و خارجی همچنان برخی ابهامات به قوت خود باقی هستند، در بعد داخلی تیم اقتصادی کابینه دولت سیزدهم و در بعد خارجی هم مذاکرات وین و توقف آن تا زمان تشکیل تیم جدید دیپلماسی کشور به عنوان ابهامات معاملات بورس تلقی می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر ثبات شاخص دلار در بازارهای جهانی و حفظ قیمت‌های جهانی در رقم‌های قبلی می‌تواند منجر به حفظ ثبات در کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) و سودآوری برای سهام کامودیتی محور بازار سرمایه شود که در میان مدت و بلندمدت سودآوری معقولی را از این شرکت‌ها در بازار شاهد خواهیم بود.

امیر باقری با بیان اینکه معاملات بورس در تیرماه روندی مخالف با روند چند ماه گذشته را در پیش گرفت، گفت: بعد از صعود سال ٩٩ و سقوط در همان سال، درنهایت در ابتدای سال جاری حرکت پر رونقی را در بازار شاهد نبودیم اما در تیر ماه روند معاملات بازار تغییر کرد و به مدار صعودی بازگشت، این موضوع نشان‌دهنده آن است که قیمت‌ها برای مدتی کوتاه به تعادل نسبی در عرضه و تقاضا رسیدند. کلیت بازارها و اقتصاد کشور با ریسک‌هایی مواجه هستند که باید مرتفع شوند، در غیر این صورت اتمسفر و فضای سرمایه‌گذاری در کشور تا حدودی متزلزل خواهد شد. وی با بیان اینکه مسائل قانونی، تعرفه‌ای و قیمت‌گذاری از جمله مواردی هستند که تولید را تحت فشار قرار می‌دهند، افزود: تا زمانی که تولید تحت فشار باشد بخش مالی نمی‌تواند در اقتصاد به کارایی خود ادامه دهد؛ بنابراین وقت آن رسیده تا تصمیماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور صورت گیرد تا بتوان شاهد تاثیر مثبت آن در سهام شرکت‌های حاضر در بورس باشیم.

امیر باقری در پایان روند معاملات بورس در هفته جاری را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: انتظار داریم کلیت بازار سرمایه در هفته پیش رو با روندی معقول به مسیر خود ادامه دهد و امیدواریم در مرداد ماه شرایط و کلیت اقتصاد به گونه‌ای مهیا شود که چشم‌اندازها تا حدودی روشن شوند و بازار سرمایه به تبعیت از آن روند معقولی را مطابق با واقعیت‌های اقتصادی در پیش بگیرد.

 

ارسال نظر