بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۶۸

انتصاب رییس سازمان بورس در چارچوب قانون انجام‌نشده

تسنیم| محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش این کمیسیون درباره مغایرت‌های قانونی در نحوه انتخاب و انتصاب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، فردا در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. وی افزود: در این گزارش تصریح‌شده است انتخاب و انتصاب رییس سازمان بورس در چارچوب ضوابط و مقررات موجود قانونی انجام‌نشده است، در صورت تصویب این گزارش در جلسه علنی فردا این موضوع برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به دلیل وجود 50 میلیون سهامدار در کشور، شرایطی ایجادشده که هم برای اداره و مدیریت سازمان بورس و هم قوانین و مقررات آن، باید تصمیمات فنی و کارشناسی اتخاذ شود. وی همچنین از ارایه طرح اصلاح قانون بازار سرمایه کشور در شهریورماه در صحن علنی خبر داد و گفت: هم‌اکنون این طرح در کمیسیون در حال نهایی شدن است، امیدواریم با بررسی و تصویب آن در صحن علنی بتوانیم ضمن به‌روزرسانی قانون بازار سرمایه، با همکاری دولت جدید و در راستای خدمت به مردم و سهامداران آن را عملیاتی کنیم. پور ابراهیمی از ارایه گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد رمزارز‌ها در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس نیز خبر داد و گفت: رمزارز‌ها پدیده مشهود و غیرقابل‌انکار پیرامون فضای اقتصادی کشور است و کمیسیون اقتصادی برای نحوه مدیریت آن ورود کرده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: هدف ما استفاده از نقاط قوت این پدیده به نفع اقتصاد ملی و نیز به حداقل رساندن نقاط ضعف این پدیده است.

تسهیلاتی بانکی به پشتوانه محصولات کشاورزی

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران درباره توثیق محصولات کشاورزی افزود: در فصل برداشت به دلیل عرضه زیاد محصولات کشاورزی، تقاضا پاسخگوی عرضه نیست بر اساس، مازاد عرضه، قیمت محصول افت می‌کند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل برداشت محصول، قیمت‌ها افت پیدا می‌کند دلالان محصول را از کشاورزان خریداری و در سایر فصل‌ها اقدام به فروش محصول باقیمت بالاتر می‌کند. با اجرایی شدن طرح توثیق محصولات کشاورزی، کشاورز می‌تواند، محصول خود را وثیقه دریافت تسهیلات کند. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران تصریح کرد: در زمان برداشت محصول، برخی از کشاورزان به دلیل نیاز مالی مجبور هستند محصول خود را باقیمت پایین به فروش برسانند، اما با این طرح، کشاورز بعد از زمان برداشت، محصول خود را می‌فروشد و پول در اختیار بانک قرار می‌گیرد و بانک بعد از کسر تسهیلات دریافتی، باقی پول را به‌حساب کشاورز واریز می‌کند. فلاح گفت: این طرح برای محصولات کشاورزی، چون برنج، زعفران، کشمش و زیره که گواهی سپرده دارند قابل‌اجرا است که با تفاهم بانک‌ها بزودی عملیاتی می‌شود. وی افزود: این روش توسط فائو به سایر کشورهای مختلف توصیه‌شده تا از انحراف قیمت‌ها در زمان عرضه محصول جلوگیری شود و محصولات کشاورزی در انحصار دلالان قرار نگیرد. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران بابیان اینکه محدودیتی برای ورود محصول به انبارها نداریم گفت: کشاورز محصولات دارای گواهی سپرده کالایی را به انبار تحویل می‌دهد و پس از بررسی کیفیت محصول، قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود.

گذر زمان به سود معاملات بورس است

سنا| نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه به عوامل تأثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد گفت: ورود شاخص بورس به مدار صعودی ناشی از چند عامل بود که توانست تأثیرات مثبتی بر معاملات بازار ایجاد و زمینه ورود سهامداران را برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار فراهم کند. وی به نخستین عامل تأثیرگذار در سبزپوشی شاخص بورس اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا بازار درگیر برخی از ابهامات مانند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و کاهش شدید نرخ ارز بود، این مسائل به‌شدت روند بازار را تحت تأثیر خود قراردادند و منجر به شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار شد اما از چند وقت گذشته با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، زمینه رفع ابهامات موجود در بازار برطرف شد و سهامداران تمایل بیشتری برای ورود سرمایه‌هایشان به بورس پیدا کردند. در وضعیت فعلی بازار، نمی‌توان هیچ پیشنهاد مشخصی به سهامداران داد اما این موضوع باید مدنظر باشد که گذر زمان به سود بازار خواهد بود مگر آنکه افرادی که قرار است در مسند کار قرار بگیرند شروع به جنگیدن با قواعد اقتصاد و بازار کنند. خاندوزی اظهار داشت: بر اساس آمارهای به دست‌آمده رانت بازار خودرو در طی چند ماه گذشته حدود٥٧ هزار میلیارد تومان بوده است و سرمایه‌ای که باید وارد جیب خودروسازها می‌شد در اختیار دلال‌ها قرارگرفته است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این مسائل به عنوان نکات مهمی در بازار تلقی می‌شوند که باید دید مسوولان در کابینه جدید چه تلاش‌هایی برای رفع مشکلات موجود خواهند کرد. وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوعی که باعث شده است تا بازار به مدار صعودی بازگردد، وجود خوش‌بینی برای عدم تکرار این مسائل در حوزه‌های مختلف و تأثیرگذار بر معاملات بورس است. 

 

ارسال نظر