رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۰۶

عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نشست اخیر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در این نشست مقرر شد که باید همه سیمان تولیدی کشور در بورس کالا فروخته شود تا مشخص شود عرضه و تقاضای واقعی سیمان چقدر است. بزودی سایر تولیدکنندگان سیمان که هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند نیز پذیرش می‌شوند تا عرضه به مقداری افزایش یابد که کل تقاضا پاسخ‌داده‌شده و قیمت‌ها متعادل و منطقی شود.

افزایش یک‌باره قیمت سیمان ناشی از قطع برق کارخانه‌ها باعث شد روز دوشنبه (28 تیر) جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور نمایندگان وزارت صمت و بازار سرمایه برگزار شود و تصمیماتی برای حل مشکلات بازار سیمان اخذ شد.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نتایج این جلسه، اعلام کرد: در این نشست تولیدکنندگان سیمان اعلام کردند که به دلیل قطع برق، قادر به فعالیت همانند سابق نیستند و تولید کاهش‌یافته که در پایان این نشست مقرر شد اقدامات لازم برای وصل برق کارخانه‌های تولید سیمان تا آنجایی که ممکن است انجام شود.

طاهری ادامه داد: در خصوص وضعیت بازار سیمان، برداشت بنده این است که به علت قطع برق، تولید کاهش‌یافته و این واقعیتی است که باید پذیرفت، اما در روزهای نخست قطعی برق، سیمانی‌ها به‌اندازه کافی سیمان در انبار داشتند و می‌توانستند، عرضه را به مقدار سابق نگه‌دارند و آن را کم نکنند.

نماینده زنجان در مجلس تأکید کرد: به‌هرحال، برق صنایع سیمان همین هفته وصل می‌شود و ما نیز پیگیری خواهیم کرد تا قیمت‌ها به وضعیت قبل بازگردد و اجازه نخواهیم داد به مردم، جفا شود؛ متأسفانه، این جهش قیمت در مورد محصولات دیگری مانند میلگرد و حتی مرغ نیز رخ‌داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره جزییات دیگر جلسه روز دوشنبه (28 تیر) نیز گفت: نماینده وزارت صمت در این جلسه عرضه بخشی از سیمان در بورس کالا را عامل ناتوانی برای کنترل قیمت سیمانی که در بازار آزاد فروخته می‌شود اعلام کرد که نمایندگان بورس کالا هم در این جلسه، گزارش روند و نحوه عرضه سیمان در بورس را توضیح دادند.

به گفته طاهری، سیمان در بورس حتی تا 10 تن نیز عرضه‌شده و پیمانکاران خرد هم می‌توانند از بورس کالا خرید داشته باشند و اتفاقاً اینجا شفافیت بورس است که می‌تواند به ناهنجاری‌های بازار سیمان پایان دهد.

 او ادامه داد: موضوع مهم این است که نمی‌توان مشکلات بازار را از چند مسیر حل کرد، نمی‌شود عرضه سیمان را به دو بخش داخل بورس کالا و خارج از آن تقسیم کرد و باید همه محصول در بورس فروخته شود تا مشخص شود عرضه و تقاضای واقعی سیمان چقدر است.

این نماینده مجلس تأکید می‌کند که قطعاً، شفافیت بورس از بازار سنتی بیشتر است و خریدار و فروشنده هر محصولی از بورس، قابل رصد هستند و به‌این‌ترتیب نظارت بر بازار سیمان نیز از مسیر بورس مهیا می‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قطعاً اگر همه تولیدکنندگان، سیمان را در بورس کالا عرضه کنند چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد. بنابراین، قرار شد سایر تولیدکنندگان سیمان که هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند نیز وارد بورس شوند تا عرضه به مقداری برسد که لازمه متعادل شدن قیمت‌ها در بازار است.

وی درباره برنامه موردنظر مجلس در حوزه صنایع سیمانی، اعلام کرد: در این شرایط که نیاز به سیمان زیاد است، کارخانجات باید با تمام ظرفیت کار کنند. اینها سرمایه‌های کشور هستند و دلیل نمی‌شود که بگویند فلان کارخانه برای بخش خصوصی، خصوصی و دولتی است. نمی‌توان برای سود بیشتر، نیاز مردم را گروگان گرفت، باید عرضه به‌اندازه تقاضا و بیشتر از آن باشد تا قیمت‌ها متعادل شود که بزودی شاهد رشد عرضه‌ها در بورس خواهیم بود؛ این اقدام یعنی افزایش عرضه، اختیاری نیست بلکه باید اجباری باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: قانون‌گذار گفته، نباید صنایع در اولویت قطع برق یا گاز باشند و این، قانون دایمی است و باید زیان‌های آنها تأمین شود. اگر در مقطعی برق یا گاز تولیدکنندگان سیمان قطع می‌شود باید با تدابیری مناسب، تداوم عرضه آنها، تضمین و مدیریت شود. درعین‌حال، اگر بخشی از تولیدکنندگان محصول خود را به هر نحوی در انبار نگه‌دارند، حتماً دولت باید به موضوع ورود پیدا کند.

عرضه اولیه وهامون به تعویق افتاد

بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، قرار بود سهام شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در نماد «وهامون» روز سه‌شنبه در بازار فرابورس عرضه اولیه شود. با توجه به تعطیلی بازار سرمایه در روزهای سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه و همچنین شنبه و یکشنبه، دوم و سوم مردادماه، ثبت سفارش این عرضه اولیه در روز چهارشنبه، ۶ مرداد انجام می‌شود. شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، هریک به میزان ۲۵ درصد از سهام قابل‌عرضه در روز عرضه اولیه از متعهدین خرید سهام یادشده هستند.لازم به ذکر است، عرضه سهام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطابق اطلاعیه‌ای که متعاقباً منتشر خواهد شد در روز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ باقیمت ثابت کشف‌شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد.

 

ارسال نظر