جدال میان رشد و صعود

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۸۷
جدال میان رشد و صعود

گروه بازار سرمایه|

چند وقتی می‌شود که وضعیت بازار سرمایه تغییر کرده و شاهد رشد مطلوبی را در بازار مشاهده می‌کنیم طی روز اخیر شاخص کل بازار سرمایه رشد پنج هزار و ۷۲۵ واحدی را تجربه و ارتفاع یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین شاخص کل نیز 0.44 درصد داشت که این رشد خبر‌ها افزایش امیدها در بورس می‌دهد.

بر اساس روند و یا قوانین بازار سرمایه شاخص تالار شیشه‌ای همیشه بعد از چند روز رشد متوالی برای مدتی نیازمند افت و اصلاحی موقت می‌شود تا بتواند خود را برای صعودی دوباره و با شتابی بیشتر آماده کند، اما در این میان اکثر فعالان حاضر در بازار معتقد بودند که با توجه به عبور شاخص بورس از کانال یک‌میلیون و ٢٥٠ هزار واحد چندان خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست و ایجاد روند نزولی در معاملات بورس نباید سهامداران را نگران روند ایجاد شده در بازار کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، سهامداران باید در انتظار روزهای خوش باشند و تا پایان سال بازدهی در حدود 20 الی 50 درصد نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. بیش از 50 درصد کارشناسان بر این عقیده‌اند که طی هفته جاری تالار شیشه‌ای روند صعودی را طی می‌کند. به‌زعم این کارشناسان همگام با جذابیت قیمت سهام، انتظارات از تحولات آینده به نفع بازار ارزیابی می‌شود و این موضوع با تزریق امید سهامداران را در سمت تقاضا فعال خواهد کرد. عبور از کانال یک‌میلیون و 300 هزار واحدی در حالی که پیش‌تر نتوانسته بود آن را حفظ کند هم‌زمان با عقب‌نشینی سمت عرضه و ورود نقدینگی به بازار از سوی سهامداران حقیقی نشانه‌های پیش‌بینی تداوم روند صعودی ارزیابی می‌شود. صعودی که عوامل بنیادی در جهت حمایت از آن نیز کم نیستند. برخی صنایع نیز با افزایش نرخ فروش در مدار توجه قرارگرفته‌اند. سطوح قیمت کالاها در بازارهای جهانی به‌ویژه در مورد فلزات پایه جذاب است و سطوح نرخ دلار نیز از رشد قیمت سهام حمایت می‌کند. تعدیل مثبت سود‌آوری در برخی گروه‌ها نیز دیگر عامل حمایتی از بازار سهام است. از منظر سیاسی و برجام، خبر‌ها از افزایش احتمال صورت گرفتن توافق حکایت می‌کنند. احتمالاً بسیاری با این نگاه به آینده در سمت تقاضا فعال شده‌اند چرا که در صورت توافق هسته‌ای تسهیل در امر صادرات و واردات صورت می‌گیرد و در مجموع به نفع صنایع بورسی است. از سوی دیگر نیز برخی از دیدگاهی عکس، احتمال دستیابی به توافق را دور ارزیابی می‌کنند و با چشم‌انداز تورمی در سمت خرید فعال هستند. در این 5 درصد کارشناسان نیز امیدی به رشد بورس نداشته و ندارند و اعتقاد دارند تا پایان ابهامات شاهد روند نزولی در بورس هستیم و این صعود تنها فشار است و باید در انتظار تشکیل کابینه دولت و مذاکرات بود، درنهایت میزان سود و بازدهی این بازار را بررسی کرد.

     بورس ارزنده است

علی یوسفی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار می‌گوید: بازار کف خود را شناسایی کرده و تمام شرایطی که برای صعود نیاز دارد تقریباً مهیا است. در حال حاضر ریسکی برای تهدید بازار وجود ندارد و اگر تمام این موارد را جمع‌بندی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که بازار باید رشد کند و این اتفاق در حال رخ دادن است. رشد بازار در شرایط فعلی به ارزندگی سهام مرتبط است با توجه به شرایط تورمی در کشور و موج گرانی کالا‌ها که با آن روبرو هستیم سهام، تنها چیزی که ارزان است.

وی توضیح می‌دهد: گزارش‌های منتشرشده همه حاکی از رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی سود شرکت‌ها نسبت به سال گذشته است و این حاکی است تورمی و افزایش قیمت‌هایی که در کشور وجود دارد تأثیر خود را بر سود شرکت‌ها نیز می‌گذارد. پیش‌بینی می‌شود روند بازار ازنظر شاخص کل ضعیف و قوی شود، اما درمجموع روند کلی بازار صعودی خواهد بود. رشد شاخص به‌آرامی تا یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ادامه خواهد یافت، اما پس‌ازاین عدد، مدل خود را تغییر خواهد داد و جریان ورود پول به بازار تقویت می‌شود. یوسفی تصریح می‌کند: از اکنون نمی‌توان در این باره نظر داد، اما بررسی روند صعودی بازار حاکی است، رشد بازار تقریباً از پس از انتخابات آغازشده است. پس از انتخابات، ریسک‌های سیستماتیک بازار از بین رفت و دیگر اتفاقات بازار، ناشی از رفتار‌های سیاسی نیست بلکه به دلیل روند عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. بازار هنوز باور به رشد ندارد به همین دلیل به سود‌های مقطعی بسنده می‌شود و زمانی که روند رشد کمی کند می‌شود صف‌های عرضه بیشتر می‌شود.


 

ارسال نظر