رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۴۷

رقابتی سالم باعرضه سنگ‌آهن در بورس کالا

عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید که بورس کالا، فضای رقابت در میان تولید و فروش محصولات ازجمله مواد معدنی و سنگ‌آهن را فراهم می‌آورد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با کالا خبر گفت: نظارت دقیق بر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی به‌منظور حمایت هدفمند از صنایع از ملزومات توسعه و رشد تولید است؛ در این میان نظارت بدون شفافیت محقق نمی‌شود که تمرکز مبادلات کالاها در بورس کالا در این مسیر راهگشاست.

درخشان افزود: بورس کالا، فضای رقابت در میان تولید و فروش محصولات را فراهم می‌کند و انتظار ما در مجلس، تقویت هرچه بیشتر زیرساخت‌های بازار سرمایه و بورس کالا برای پذیرایی از عرضه‌های بیشتر محصولات ازجمله مواد معدنی و سنگ‌آهن است.

وی ادامه داد: بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضا است و اگر می‌خواهیم قیمت‌ها به تعادل مناسبی برسد، بهتر است با تمرکز عرضه‌ها در بورس کالا از آمارهای معاملاتی در جهت تنظیم بهینه میزان عرضه و تقاضا استفاده شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سازوکار بورس کالا نقش واسطه‌ها در مبادلات کالایی را کم‌رنگ می‌کند، اظهار داشت: واسطه‌ها در فضای رقابتی امکان رشد ندارند ازاین‌رو باعرضه محصولات در بورس کالا می‌توانیم کالاهای تولید را در فضایی سالم و شفاف به دست مصرف‌کننده برسانیم.

درخشان در پایان گفت: باید نظارت‌ها بر روند عرضه محصولات در بورس کالا تقویت شود تا کالاها بر اساس تولید و مستمر عرضه شود که این رویداد، قیمت محصولات را نیز در محدوده تعادل و نرخ‌های واقعی قرار می‌دهد.

فولاد کمیاب شد

بازار فولاد روزهای ملتهبی را ظرف روزهای اخیر پشت سر گذاشت؛ برخلاف رویه‌های قبل که عموماً نرخ ارز یا جهش قیمت‌های جهانی عامل اصلی التهاب این بازار بود، این‌بار الزام تولیدکنندگان فولادی کشور به کاهش مصرف تا حداکثر 10 درصد ظرفیت، که در عمل به تعطیلی خطوط تولید منجر می‌شود به التهاب در این بازار انجامید.

اثرگذاری این خبر به میزانی بود که بهای میلگرد فولادی که پیش‌ازاین در اثر رکود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در کانال 15 هزارتومانی تثبیت‌شده بود، در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری به کانال جدید قیمتی 16 هزار تومان پا گذاشت.

 البته اثرگذاری این خبر بر بازار به همین‌جا ختم نشد و نرخ میلگرد فولادی تا روز سه‌شنبه 22 تیرماه به 17 هزار و 200 تومان رسید. این رقم بالاترین رکورد تاریخی قیمت معامله میلگرد در بازار آزاد کشور است. اگرچه ظرف بیش از یک سال اخیر بازار آهن و فولاد کشور روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته اما پا گذاشتن میلگرد به کانال 17 هزارتومانی موضوعی غیرقابل‌پیش‌بینی بود. از ابتدای امسال تا روز 22 تیرماه نرخ میلگرد در بازار آزاد تهران رشدی 36 درصدی داشت؛ همچنین قیمت این محصول در بازار آزاد تهران نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایشی 60 درصدی را تجربه  کرده است.

 درعین‌حال باید خاطرنشان کرد که قیمت میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران در روز 23 تیرماه نسبت به فروردین سال گذشته (در بازه زمانی حدوداً 15 ماهه) رشدی 186 درصدی داشته است. نوسان قیمت شمش و محصولات فولادی تا پیش‌ازاین از انتظارات تورمی، نوسان نرخ ارز و قیمت‌های جهانی سیگنال می‌گرفت؛ اما این مرتبه احتمال کاهش عرضه شمش و محصولات فولادی در هفته‌های آینده به دلیل افت تولید در اثر قطعی برق بازیگر اصلی این بازار بود.

اثرگذاری خبر قطع برق بر بازار فولاد کشور به میزانی جدی بود که افت نرخ ارز در بازار آزاد نیز نتوانست آن را خنثی کند. به شکل معمول بازار فولاد کشور به سرعت به نوسانات جهانی و اتفاقات سیاسی کشور واکنش نشان می‌دهد؛ از ابتدای هفته جاری اسکناس امریکایی در بازار آزاد در مسیر کاهش نرخ قرارگرفته است. درعین‌حال هفته گذشته انتشار خبر اعلام آمادگی امریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای موجب شد تا دلار در بازار آزاد کشور 160 تومان از ارزش خود را از دست بدهد. بااین‌وجود در این روز بهای میلگرد در بازار آزاد تهران به رکورد تاریخی خود رسید.

قرار گرفتن نرخ مقاطع طویل فولادی در مسیر رشد قیمتی به رونق نسبی معاملات این محصول ظرف هفته اخیر منجر شد و این بازار با موج جدیدی از تقاضا که عمدتاً نیز تقاضای سرمایه‌ای بود، روبرو شد؛ اما این موضوع زنگ خطری جدی برای فرورفتن این بازار در رکودی سنگین‌تر است.

افزایش 186 درصدی بهای میلگرد فولادی به نسبت ابتدای سال قبل که کاربرد آن در بخش ساخت‌وساز است ظرف حدود 15 ماه، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای در افزایش هزینه ساخت‌وساز اثرگذار شده و زمینه تعمیق رکود مصرفی در این بازار را فراهم کرده است.

 

ارسال نظر