افت نوسانی شاخص بورس تهران

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۵۲
افت نوسانی شاخص بورس تهران

شاخص کل در بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه ۴۱۴ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۳۰۳ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۹۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۳۱۶ واحد کاهش به ۴۰۰ هزار و ۳۳۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۰۱ واحد افت به ۲۵۴ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. شاخص بازار اول یک هزار و ۱۴۸ واحد افزایش و شاخص بازار دوم پنج هزار و ۷۹۵ واحد کاهش داشت. طی معاملات روز گذشته حقیقی‌ها حدود ۲۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۷۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۰ درصد یعنی پنج هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان مقدار قابل‌توجهی از کل معاملات نشد.

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «سرمایه‌گذاری‌ها»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «زراعت و خدمات وابسته» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «صباح»، «زفکاح» و «ومعادن» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وتجارت»، «شپنا» و «وپارس» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۱۱۷ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۹۵۲ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» یا ۷۶۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۶۲۹ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۴۴۰ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۴۱۳ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۳۱۶ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۲۴۵ واحد و پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۲۱۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۲۶۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۱۰۹ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۳۲۶ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۳۱۵ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۳۱۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۲۸۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۲۸۷ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۲۸۷ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۲۶۶ واحد و فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۲۵۲ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، نوسازی و ساختمان تهران با نماد «ثنوسا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، باما با نماد «کاما» و فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه کانه فلزی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۳۵ میلیون و ۹۱۲ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

      فرابورس نزولی شد

در چهارمین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۶۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۹۴۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۸۶۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸۴ هزار و ۲۹۲ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت بیمه دی با نماد «ودی»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، ویتانا با نماد «غویتا»، توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع»، صنعتی دوده فام با نماد «شصدف»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو» و پخش هجرت با نماد «هجرت» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا» و گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، توکاریل با نماد «توریل» و پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. در پایان روز گذشته بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۱۵۹ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر