رکوردشکنی سه‌ماهه شاخص بورس

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۲۵
رکوردشکنی سه‌ماهه شاخص بورس

شاخص کل در بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۲۱ تیرماه ۱۹ هزار و ۷۵ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید. شاخص بورس در ۱۰ فروردین امسال به علت فشار فروش از کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خارج‌شده بود. بر پایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۵۹۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۴۹ واحد افزایش به ۴۰۰ هزار و ۶۴۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۹۴۲ واحد رشد به ۲۵۵ هزار و ۲۳۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۹ هزار و ۷۲۹ واحد و شاخص بازار دوم ۱۸ هزار و ۹۹۸ واحد افزایش داشتند.طی معاملات امروز حقیقی‌ها حدود ۲۵ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۳ درصد یعنی پنج هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان مقدار قابل‌توجهی از کل معاملات نشد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فرآورده‌های نفتی» و «خدمات فنی و مهندسی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «خودرو و ساخت قطعات» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «شاوان»، «سصفها» و «پارسان» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وغدیر»، «شپنا» و «فوکا» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۲۴۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۹۷۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۶۴ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۹۴۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۷۸۲ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۷۷۹ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۷۷۶ واحد، گروه رمپنا با نماد «رمپنا» با ۷۳۷ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۷۲۹ واحد و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۶۵۷ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

شرکت سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با نماد «وسکرشا» با ۲۷۲ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۲۳۱ واحد، بورس اوراق بهادر تهران با نماد «بورس» با ۱۳۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۱۱۴ واحد، فجر انرژی خلیج‌فارس با نماد «بفجر» با ۹۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان با نماد «وسگلستا» با ۸۷ واحد و توسعه صنایع بهشهر با نماد «وبشهر» با ۷۲ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در این روز شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۷۷ میلیون و ۵۶ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

     روند صعودی فرابورس

در سومین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز حدود ۲۶۲ افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۸۸۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۷۶ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

در سومین روز کاری هفته شرکت پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، ‌پتروشیمی شیراز با نماد «شراز»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» و بیمه سامان با نماد «بساما» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، نیروگاه زاگرس کوثر با نماد «بزاگرس»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان» و توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. در پایان معاملات روز دوشنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۲.۲ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۸ هزار تومان رسیده است.

      عرضه اولیه جدید در بازار سهام

تعداد 120 میلیون و 600 هزار سهم شرکت سپید ماکیان معادل 15 درصد سهام این شرکت، چهار‌‌شنبه روز 23 تیر به عنوان هفتمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی «سپید» در بازار دوم بورس تهران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 1990 تا 2100 تومان برای هر سهم و با سهمیه 150 سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. همچنین تأمین سرمایه تمدن متعهد خرید 50 درصد سهام قابل‌عرضه در روز عرضه اولیه سهام این شرکت است. گفتنی است تعداد 90 میلیون و 450 هزار سهم شرکت سپید ماکیان در حالی چهار‌شنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، 30 میلیون و 150 هزار سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 30 میلیون و 150 هزار سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه باقیمت ثابت کشف‌شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد. شرکت سپید ماکیان از بدو تأسیس تا پایان سال 79 در تولید تخم‌مرغ صنعتی فعالیت می‌کرد اما از سال 80 با توجه به داشتن نیروی انسانی کارشناس و کارآمد فعالیت به سمت پرورش مرغ مادر نیمچه گوشتی تغییر ساختار یافت. این شرکت 26 آبان سال 93 موفق به دریافت مجوز فعالیت زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ با نام تجاری سمین مرغ شده و درحال تمدید مجوز مربوطه است.

 

ارسال نظر