بازار سهام

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۵۱

تغییر دستورالعمل ارزیابی مشاوران در سال ۱۴۰۰

حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس با اعلام این خبر که برای سال ۱۴۰۰ دستورالعمل ارزیابی مشاوران پذیرش تغییر می‌کند، اظهار داشت: تلاش بر این است که در دستورالعمل جدید علاوه بر معیارها و روش‌های ارزیابی، از رویکرد سیستماتیک و مستمر برای ارزیابی‌ها استفاده شود و مشاوران پذیرش به‌صورت مستمر در جریان نتایج ارزیابی‌ها و بازخوردهای فرابورس قرار بگیرند تا بهبود مستمر در فرایندهای مشاوران پذیرش صورت گیرد. وی به شرکت‌ها توصیه کرد برای بهبود و تسریع روند پذیرش در انتخاب مشاوران پذیرش، نتایج این ارزیابی را مدنظر قرار دهند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه رتبه‌بندی مشاوران پذیرش هم ازنظر هیات پذیرش و هم ازنظر کارشناسان پذیرش ارزیابی‌شده است، افزود: فهرست مشاوران پذیرش که به دو صورت کمی و کیفی در سال ۱۳۹۹ درجه‌بندی‌شده‌اند در سایت فرابورس ایران قسمت پذیرش قابل‌مشاهده است. اسماعیل‌زاده در ادامه اظهار داشت: بر اساس تبصره دو ماده ۲۳ مکرر ۱ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، فرابورس موظف است گزارش عملکرد مشاوران پذیرش را تهیه و این گزارش را برای سازمان بورس ارسال کند. معاون پذیرش فرابورس با اشاره به اینکه طبق رویه سال‌های گذشته افشای این اطلاعات در سایت فرابورس نیز انجام می‌شود، گفت: در ماده ۲۳ مکرر و ۲۳ مکرر ۱ دستورالعمل، وظایف مشاور پذیرش به‌طور کامل ذکرشده است و مبنای ارزیابی مشاوران پذیرش، مسوولیت‌های ذکرشده در این دستورالعمل و کیفیت اجرای آن توسط مشاوران است. اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه برای سال ۱۳۹۹، ارزیابی مشاوران پذیرش آماده و در وب‌سایت فرابورس افشاشده است، گفت: به‌این‌ترتیب مشاوران پذیرش و شرکت‌هایی که قصد استفاده از خدمات مشاوران پذیرش رادارند می‌توانند به سایت فرابورس ایران قسمت پذیرش مراجعه کنند. وی با اعلام این خبر که برای سال ۱۴۰۰ دستورالعمل ارزیابی مشاوران پذیرش تغییر می‌کند، اظهار داشت: تلاش بر این است که در دستورالعمل جدید علاوه بر معیارها و روش‌های ارزیابی، از رویکرد سیستماتیک و مستمر برای ارزیابی‌ها استفاده شود و مشاوران پذیرش به‌صورت مستمر در جریان نتایج ارزیابی‌ها و بازخوردهای فرابورس قرار بگیرند تا بهبود مستمر در فرآیندهای مشاوران پذیرش صورت گیرد. به گفته وی سازمان بورس مجوز مشاور پذیرش را صادر می‌کند و نتایج ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌های فرابورس به عنوان یکی از متغیرهای موثر در اعطا و تمدید مجوز مشاوران پذیرش است. وی در پایان تأکید کرد: تغییر دستورالعمل ارزیابی مشاوران پذیرش و سیستماتیک شدن ارزیابی، برنامه سال جاری است که تا شهریورماه اجرایی خواهد شد. لازم به ذکر است در آخرین رتبه‌بندی مشاوران پذیرش شرکت‌های پردازش اطلاعات نوآوران امین، تأمین سرمایه نوین و تأمین سرمایه ملت ازلحاظ درجه‌بندی کیفی مشاوران پذیرش در سال ۱۳۹۹، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین کارگزاری بورس بهگزین، تأمین سرمایه نوین و پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین ازلحاظ درجه‌بندی کمی در سال ۱۳۹۹ رتبه اول تا سوم را به دست آوردند.

خرید خانه با پول کم  در بورس کالا

علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس ضمن بیان «افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار مسکن، مانع سرمایه‌گذاری و خانه‌دار شدن همه اقشار جامعه شده است، اما بازار سرمایه و ابزارهای مالی این امکان را برای همه اقشار فراهم می‌کند تا از طریق طرح فروش متری مسکن در بورس کالا بتوانند با سرمایه‌های خرد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و حتی خانه‌دار شوند؛ امیدوارم این طرح بزودی عملیاتی شود.» اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن آن‌هم از مسیر بازار سرمایه، یکی از راه‌های امن و جذاب برای سرمایه‌گذاران و جذب نقدینگی سرگردان جامعه به بازار سرمایه است تا ابزارهای نوین مالی در بخش مسکن نیز راهگشا باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در چند سال اخیر گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و تورمی که در این بازار وجود دارد، این امکان برای همه وجود ندارد که صاحب‌خانه شده و حتی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ اما بازار سرمایه‌این امکان را برای همه اقشار فراهم می‌کند تا از طریق عرضه متری مسکن در بورس کالا بتوانند به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بپردازند؛ هرچند این طرح هنوز در بورس کالا اجرایی نشده است اما در دستور کار است و آینده روشنی دارد. این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری از طریق پیش‌فروش متری در بورس کالا می‌تواند به ساماندهی بازار مسکن از منظر رشد تولید و حمایت از مردم و جوانان در راستای خانه‌دار شدن کمک ویژه‌ای کند، افزود: طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس یازدهم با جدیت پیگیری شده تا مسکن از کالای سرمایه‌ای به مصرفی تغییر کند؛ در این میان پیش‌فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا، این فرصت را برای انبوه‌سازان فراهم می‌کند تا با انتشار اوراق، تأمین مالی کرده و در مقابل مردم و جوانان نیز به‌اندازه سرمایه خود وارد بازار مسکن شده و به‌تدریج تا زمان ساخت پروژه‌های مسکونی در آن پروژه سهیم یا صاحب‌خانه شوند. وی در ادامه به راه‌اندازی تابلوی املاک و مستغلات در راستای عرضه فیزیکی مسکن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: وقتی قرار است محصولی در بورس کالا عرضه شود، یعنی مقدمات یک اقدام اقتصادی مهم یعنی شفاف‌سازی مبادلات و قیمت آن کالا در حال انجام است که ازاین‌رو ورود مسکن به‌خصوص عرضه املاک مازاد نهادهای دولتی و عمومی قطعاً به سود اقتصاد کشور است و مجلس نیز از این اقدامات بازار سرمایه در جهت شفاف‌سازی اقتصادی حمایت قاطع دارد.

 

ارسال نظر