تعیین تکلیف انتخابات بازار سرمایه را رونق داد

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۷۷

محمدرضا دهقانی، قائم‌مقام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، نرخ دلار و نرخ تورم را دو متغیر مهم و موثر بر شاخص بورس دانست و گفت: شرکت‌های صادرات محور بورس مستقیماً تحت تأثیر نرخ دلار هستند و به‌محض افزایش نرخ دلار فروش‌شان افزایش می‌یابد و شرکت‌های ریالی هم متأثر از تورم هستند.

وی بابیان اینکه رشد سودآوری شرکت‌ها بیشتر از نرخ تورم و نرخ ارز است افزود: اگر نرخ ارز صد درصد رشد کند ازنظر مالی ارزش شرکت‌ها می‌تواند بیشتر از صد درصد رشد کند، به‌عبارت‌دیگر با افزایش نرخ ارز فروش شرکت‌های بورس دو برابر می‌شود اما سودشان ممکن است از دو برابر بیشتر شود.

قائم‌مقام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تورم را تابعی از کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی دانست و افزود: دورنمای ما از کسری بودجه دولت خیلی خوش‌بینانه نیست و رو به رشد است و با توجه به رشد نقدینگی و رشد بهره بعید می‌دانیم که امسال رشد نقدینگی تعدیل شود.

دهقانی بابیان اینکه قیمت سهام صرفاً یک متغیر اسمی است گفت: اگر رشد بورس ایران بالاست صرفاً یک متغیر اسمی است و اگر ارزش دلاری آن را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که خیلی بازده معقولی نداشته است.

بهنام صمدی نیز اظهار داشت: تعیین تکلیف انتخابات ابهامات را از کل بازارها برداشت و کمک کرد که کم‌کم به سمت رونق حرکت کنند و البته این رونق گرفتن هم فقط مختص بازار سرمایه نبود. وی با اشاره به افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به بازار به‌صورت محسوس طی دو هفته اخیر افزود: این نشان می‌دهد که دوره رونق شروع‌شده و به سمت صعود شاخص‌ها حرکت می‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه همیشه یک رابطه مستقیم بین نفت و شاخص بازار سرمایه وجود داشته گفت: اگرچه این رابطه در اواخر سال ۹۸ و اوایل ۹۹ معکوس شد اما آلان که نفت به محدوده ۷۷ دلار رسیده اثر مستقیمی بر بازار سرمایه گذاشته است. طبق آمارهای رسمی، دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که البته این طبق آمار رسمی است و کارشناسان تا ۵۰۰ هزار میلیارد را هم برآورد می‌کنند و این کسری باعث تشدید انتظارات تورمی می‌شود و روی بازار سرمایه و دلار اثرگذار خواهد بود.

 

ارسال نظر