هواشناسی فصل مجامع بورسی

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۶۴
هواشناسی فصل مجامع بورسی

گروه بازار سرمایه|

بورس از نخستین روزهای سال 1400 روزهای چندان معقولی را تجربه نکرد، راهکارهای زیادی ازجمله پیشنهادات 7+3 در بازار ارایه شد اما؛ کاری از پیش نبرد و همچنان تالار شیشه‌ای نزول رو به صعود ترجیح می‌دهد. این‌طور که به نظر می‌رسد، بازار سهام پس از چند روز افزایش پی‌درپی و ۱۰ روزرشد مداوم به دلیل شناسایی سود سرمایه‌گذاران حقیقی به افت 319 هزار افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و 243 هزار واحد رسید، تا سهام میان خریداران و فروشندگان دست‌به دست شود.

 پس از فراز و نشیب‌های زیادی که بورس در چند وقت گذشته تجربه کرد، بازار از چهارم خردادماه و با مشخص شدن اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری با افزایش تقاضا در سهام شاخص ساز و بزرگ روبرو شد که این موضوع توانست روند معاملات این بازار را تحت تأثیر قرار دهد و بار دیگر با توجه به کاهش ریسک‌های اعمال‌شده در این بازار و بازگشت امید به بازار، شاخص بورس دوباره کانال یک‌میلیون و ٢٠٠ هزار واحد را پس گرفت.

طی دو روز گذشته شاهد عقب‌گرد قیمت‌ها و شاخص کل بازار بودیم و پس 10 روز معاملاتی صعود آهسته و پیوسته بازار شاهد پیروزی فروشندگان به خریداران بودیم درحالی که انتظار می‌رفت تا پایان تیرماه سال جاری رشدی مستمر داشته باشیم اما؛ نزول دو روز اخیر وضعیت را برهم زد. نمانگر بازار موفق شد تا از محدوده یک‌میلیون و 250 هزار واحد  رد شود  و این خبر بسیار مطلوبی برای سهامداران و بازار به‌حساب می‌آید. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که رشد و نوسان نرخ دلار در بازار سهام ادامه دارد. خوش‌بینی به فصل مجامع و گزارش‌های سه‌ماهه سال جاری که کم‌کم روی سایت کدال خواهند نشست نیز جزو عواملی هستند که بر مبنای آن می‌توان تا حدودی اوضاع بازار سرمایه را ارزیابی کرد. بااین‌حال باید توجه داشت که بدبینی‌ها به بازار سرمایه همچنان به قوت خود باقی است و در شرایطی که نه آینده برجام مشخص‌شده و نه دولت آینده از هویت اعضای تیم اقتصادی خود پرده برداشته نمی‌توان انتظار خوش‌بینی از فعالان بازار سهام داشت.

بازار سهام همیشه در فصل مجامع وضعیت خوبی داشته و اقبال سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام بالا بوده اما؛ طی ماه سال جاری با توجه به عدم اطمینان سهامداران نمی‌توان به‌صورت کامل دقیق وضعیت را پیش‌بینی کرد اما انتظار می‌رود که اقبال سهامداران با توجه به فصل مجامع افزایش یابد.

هرچند به‌طور سنتی جذابیت تقسیم سود شرکت‌ها و درعین‌حال اثر روانی رقیق شدن قیمت سهام پس از تقسیم سود هرساله باعث می‌شد تا شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم، اما امسال با توجه به رکود ۹ ماهه بازار، با نزدیک شدن به فصل مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌های بورسی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه‌بر این باورند که نتیجه تقسیم سودها چندان به تحریک تقاضا در بازار کمک نکند. فعالان بازار تأکیددارند که اگر تحریک نسبی تقاضا و بهبود نسبی در روزهای پیش رو تا پایان فصل مجامع نیز رخ دهد، نه به علت بهره‌مندی از سود مجامع شرکت‌ها، بلکه به علت افت قابل‌توجه قیمت سهام و نوسانات عادی بازار سرمایه خواهد بود. در این میان باید در نظر داشت که شیوع ویروس کرونا، واگذاری مجامع را به چالشی مهم برای شرکت‌ها تبدیل کرده و با فراگیری و طولانی شدن کرونا، برگزاری این مجامع آنلاین به یک ضرورت تبدیل‌شده است. اما محدودیت‌های حضور فیزیکی به دلیل بیماری کرونا باعث شده تا مجامع در حال از‌دست‌دادن ماهیت و جایگاه پرسشگری توسط سهامداران باشند، امری که تضییع حقوق سهامداران اقلیت و از بین رفتن اصول حاکمیت شرکتی را به دنبال خواهد داشت. همچنین در حالی امسال بیش از ۲۰ میلیون سهامدار عدالت به جمع سهامداران حاضر در مجامع افزوده‌شده‌اند که یکی از مهم‌ترین معضلات کنونی در شرایط مزبور، نحوه رأی‌دهی و اظهارنظر از سوی سهامداران در مجامع آنلاین است.

در این میان کارشناسان بازار سهام براین عقیده‌اند که باید ابزار و راهکار مناسب برای حفظ حجم عظیم سهامداران فراهم شود. ازنظر کارشناسان بازار سرمایه موضوع مهم دیگر سیاست تقسیم سود در شرکت‌های سهام عدالت است؛ در این میان روند تقسیم سود به میزان بسیار پایین در کنار مخارج و هزینه‌هایی که منافعی برای سهامداران ندارد، از چالش‌های اساسی این روزهای سهامداران است.

همچنین کارشناسان عقیده دارند که سیاست و سیستم پرداخت سود نیازمند بازبینی است. اما در این میان پدیده‌ جدید و کمتر دیده‌شده‌ای در بازار سهام شکل‌گرفته و آن کاهش نقد شوندگی و قفل بودن بخشی از بازار در صف فروش است. به‌طوری‌که پدیده مزبور سبب رسیدن قیمت‌ها به سطوح ارزندگی و درنتیجه متعادل شدن نمادها بعد از برگزاری مجامع شده است. به همین دلیل لااقل در بخشی از بازار تمایل کمتری برای شرکت در مجامع وجود دارد. امری که باعث شده شاهد فشار فروش بالا در نمادهای کوچک و متوسط قبل از برگزاری مجامع باشیم. اما درنهایت تأکید می‌شود نکات مثبتی برای تجربه و ثبت فصل مجامع پررونق در پیش رو قرار دارد؛ با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تأثیر این امربر روند قیمتی صنایع کامودیتی محور فعال در بازار سهام و رشد قیمت نفت و همچنین محرک‌های داخلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی و افزایش احتمالی قیمت ارز، می‌توان فصل مجامع امسال را فصلی پررونق از حیث افزایش حجم معاملاتی و رشد شاخص بورس دانست.

  تالار شیشه‌ای از دریچه یکشنبه

شاخص کل بازار سرمایه در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه 13 تیرماه دو هزار و 319 هزار افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و 243 هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۸۸۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۷۰۹ واحد کاهش به ۳۸۲ هزار و ۱۴۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۴۵۴ واحد افت به ۲۴۴ هزار و ۴۲۲ واحد رسید. شاخص بازار اول یک هزار و ۵۰۴ واحد و شاخص بازار دوم پنج هزار و ۳۴۹ واحد کاهش داشتند.

حقوقی‌ها در این روز حدود ۱۵ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد پنج هزار و ۱۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۵ درصد یعنی ۷۵۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان مقدار قابل‌توجهی از کل معاملات نبود. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «سرمایه‌گذاری‌های استانی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وتجارت»، «وپاسار» و «وملل» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «نوری»، «اوان» و «فسرب» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۳۵۴ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۳۴۷ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۲۳۵ واحد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش با نماد «افق» با ۱۹۵ واحد، خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۱۶۷ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۱۶۶ واحد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۱۶۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۱۴۶ واحد، فولاد خراسان «فخاس» با ۱۳۶ واحد و پارس خودرو با نماد «خپارس» با ۱۳۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۷۸۰ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۷۲۱ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۵۹۹ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۳۹ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۴۵۰ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۲۱۸ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۱۹۵ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۱۸۸ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۱۵۱ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۱۴۸ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با نماد «سکرمان» با ۱۴۵ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در دومین روز کاری هفته شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، سایپا با نماد «خساپا» و ایران خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۱۴۶ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

  فرابورس افزایشی شد

روز یکشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از چهار واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۱۱۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۳۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰ هزار و ۲۷ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد» و ویتانا با نماد «غویتا “ تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، آسیا سیر ارس با نماد «حآسا» و توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

  واریز بخش دوم سود سهام عدالت تا آخر هفته

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه قرار بود نام اسامی شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را به‌حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده بودند تا پایان هفته قبل اعلام شود، توضیح داد: هنوز به جمع‌بندی برای اسامی نرسیده‌ایم، اما تا آخر این هفته هم اسامی اعلام می‌شود و هم سود به‌حساب مشمولان واریز خواهد شد.

وی درمورد اینکه وزیر اقتصاد زمان واریز سود را عید قربان اعلام کرده بود نیز توضیح داد: وزیر اعلام کرده بود که بخش دوم سود تا عید قربان واریز می‌شود، بنابراین اگر جمع‌بندی تمام شود تا آخر هفته جاری، سود واریز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سود سهام عدالت سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ طی یک مرحله به‌حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد اما سود سال ۱۳۹۸ سرنوشت دیگری داشت و قرار شد طی دو مرحله به‌حساب سهامداران واریز شود. در این راستا، مرحله نخست سود در ۲۸ اسفند سال گذشته واریز شد و مشمولان ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند.


 

ارسال نظر