حمایت سازمان بورس از بازار دایمی است

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۴۱
حمایت سازمان بورس از بازار دایمی است

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه مراسم رونمایی از «پنجره واحد خدمات بازار سرمایه» در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای پیشنهاد ۳+۷ افزود: هنوز مصوبه آن ابلاغ نشده است و همچنان در انتظار ابلاغ آن برای اجرا هستیم.

وی افزود: در این بازار ناشران یا نهادهای مالی باید پروسه‌های فراوانی را برای فعالیت خود طی کنند که نیازمند زمانی طولانی است و این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان بازار موردتوجه قرارگرفته بود. در سه حوزه متفاوت و مجزا شاهد راه‌اندازی پنجره‌های واحد خدمات بازار سرمایه هستیم تا بتوانیم از کانال‌های موجود، خدمات را با سرعت و سهولت بسیار برای ارباب‌رجوع سازمان ارایه دهیم.این مقام مسوول ادامه داد: در پنجره فوق و با همکاری سازمان ثبت‌اسناد، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی و شرکت پست موفق شدیم تمامی خدمات را در کنار خدمات سازمان را در قالب یک مکان فیزیکی واحد متمرکز کنیم.به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، پنجره واحد در محل ساختمان جدید سازمان بورس مستقرشده است و با راه‌اندازی آن خدماتی که نیاز به مراجعه مکرر دارند، در یک نقطه و مکان ارایه و سرعت و سهولت فرایندها را به دنبال دارد.دهقان به راه‌اندازی پنجره واحد الکترونیکی به عنوان دومین پنجره واحد خدمات اشاره کرد و افزود: پنجره فوق جایگزین سامانه سِتان (تبادل اطلاعات نهادهای مالی) موجود خواهد شد، چراکه متأسفانه سامانه ستان با اشکالات زیادی چون کند بودن فرآیندها و عدم امکان مشاهده فرآیندها مواجه بود که توانستیم با واردکردن فرایندها در درون نرم‌افزار جدید، ارایه خدمات جدیدی را در سازمان شاهد باشیم.وی در توضیح بیشتر این پنجره گفت: از ویژگی‌های برتر پنجره فوق، کسب مجوزهای لازم توسط متقاضی در سازمان، مجوز افزایش سرمایه و مهم‌تر از آن مشاهده فرآیند انجام امور و اصلاح نقض‌های موجود و بارگذاری درست مراحل توسط متقاضی است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اتصال سازمان ثبت‌اسناد، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی و سازمان پست به نرم‌افزار فوق خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر در محیطی آزمایشی، سازمان ثبت‌اسناد به این نرم‌افزار متصل شده است به‌طوری که می‌توانیم پنجره واحد فیزیکی را به‌نوعی در الکترونیک هم داشته باشیم. وی به راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک به عنوان سومین پنجره خدمات اشاره کرد و افزود: میز خدمت مجموعه‌ای از راهنمای دریافت مجوزها از سازمان محسوب می‌شود که ارباب‌رجوع حقیقی یا حقوقی یا فعالان بازار می‌توانند از طریق میز خدمت و فضای اینترنتی که برای آن تعریف‌شده است، فرم‌ها و مدارک موردنیاز را مشاهده کرده و طبق مسیر مشخص‌شده امور مربوط به خود را پیگیری کنند. با راه‌اندازی این سه مجموعه و توسعه آن امیدوار هستیم بتوانیم فرآیندهای سازمان را کوتاه‌تر کرده و دغدغه‌های سهامداران یا فعالان بازار را کاهش دهیم. وی به زمان واریز سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: سود سهام عدالت تا چند روز آینده پرداخت می‌شود. با این توضیح که بخش کوچکی از این سود به دلیل اینکه شرکت‌های سرمایه پذیر افزایش سرمایه داشتند، به نفع مشمولان سهام عدالت بود تا در افزایش سرمایه شرکت کنند و سهام ارزشمند آن شرکت‌ها را بگیرند؛ بنابراین اجازه دادیم تا سود در افزایش سرمایه مصرف شود.دهقان دهنوی بابیان اینکه چند شرکت هم در پرداخت سود با مشکل روبرو بودند و آخرین اخطارها را به آنها داده‌ایم، افزود: اگر این شرکت‌ها سود را واریز کنند، دومین مرحله از واریز سود به‌صورت کامل پرداخت می‌شود، در غیر این صورت آن بخش از سود که واریزشده است پرداخت خواهد شد.به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با شرکت‌هایی که سود مدنظر را در موعد مقرر واریز نکرده‌اند طبق ضوابط سازمان بورس به آنها برخورد خواهیم کرد.

     توقف فروش سهام عدالت

به علت فضای حاکم در بازار

وی به توقف فروش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: فروش سهام عدالت به علت فضای حاکم در بازار و هیجان‌های ایجادشده متوقف شد. حجم سهام عدالت در بازار زیاد است و درصورتی‌که فروش آن در بازار مورد مدیریت قرار نگیرد از ارزش آن کاسته می‌شود و منجر به ضرر و زیان سهامداران خواهد شد. این موضوع امکان فروش سهام عدالت وابسته به بهبود وضعیت بازار است، در آن زمان سهام عدالت را به‌صورت تدریجی عرضه خواهیم کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این موضوع باید مدنظر باشد که سهام عدالت جزو ارزشمندترین و بهترین سهام شرکت‌های کشور است و هیچ دارایی بهتر از آن در کشور وجود ندارد. پیشنهاد ما به سهامداران این است که اگر افراد به پول حاضر از فروش این سهام نیازی ندارند به‌طور حتم از فروش آن خودداری کنند و از منافع آن در بلندمدت بهره‌مند شوند.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به واریز معادل ریالی ۱۵۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و اذعان داشت: اجرای این موضوع بین بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در جریان است. بانک مرکزی از صندوق توسعه ملی درخواست داشت تا حساب‌هایی را معرفی کند که مبلغ قابل‌برداشت باشد، در صورت اجرای این اقدام هر چه زودتر این واریزی انجام خواهد شد.

     جزییات اصلاح قانون بازار اوراق بهادار

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلاح قانون اوراق بهادار اکنون در کدام مرحله قرار دارد؟ گفت: اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در مجلس و کمیسیون اقتصادی مطرح است، بحث‌های متنوع و پراکنده‌ای در این زمینه وجود دارد، در این میان سازمان بورس هم در حال جمع‌بندی نظرات خود است. با بخش‌هایی از این اصلاح موافق هستیم اما بخش‌های دیگر آن نگران‌کننده است و درخواست می‌کنیم تا صاحب‌نظران با ورود به این موضوع پیش‌نویس‌های آن را مطالعه کنند تا اگر اصلاحی انجام شد آن اصلاح مدنظر به نفع بازار سرمایه باشد.

     علت عدم انتشار آمار خریدوفروش 

صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به علت عدم انتشار آمار مربوط به میزان حمایت‌ها و خریدوفروش صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صندوق تثبیت و توسعه دارای دستورالعمل‌های خاص خود هستند، اکثر منابع صندوق توسعه بازار سرمایه، منابع بانک‌ها و کارگزاری‌ها است، اگر الزامی برای افشای اطلاعات دیگر صندوق‌ها وجود داشته باشد برای این صندوق نیز وجود خواهد داشت.وی افزود: صندوق تثبیت بازار سرمایه فعالیت‌های خود را بر اساس دستورالعمل‌های مشخصی انجام می‌دهد، این صندوق‌ها گزارش‌های مفصلی را در وب‌سایت و درباره پرتفوی خود منتشر کرده‌اند. با توجه به اینکه این صندوق‌ها نقش تثبیتی و حمایتی دارند، نمی‌توانند اطلاعات ریز و جزییات خود را منتشر کنند اما سازمان بورس، هیات امنای این صندوق و مراجع نظارتی به‌صورت دایم فعالیت آنها را موردبررسی قرار می‌دهند.

     راه‌اندازی معاملات املاک در بورس‌کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه‌اندازی بورس املاک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بیان کرد: بخشی از آن چیزی که باید تشکیل‌دهنده بورس املاک باشد صندوق‌های املاک و مستغلات هستند که ما با سرعت پیگیر اجرایی آن هستیم. دستورالعمل آن قرار است اجرا شود و از طرف دیگر معاملات املاک را در بورس کالا راه‌اندازی کرده‌ایم.وی افزود: ما زمانی بورس املاک را تأسیس می‌کنیم که نهادها و ابزارهای لازم را برای فعالیت داشته باشیم، بدین‌صورت که در ابتدا محیط کار را فراهم کنیم و بعد شرکت تأسیس شود.دهقان دهنوی به برنامه‌های مدنظر برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اکنون وضعیت بازار خوب است اما برنامه‌های حمایتی ما دایمی است. صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه دارای منابع قابل‌توجهی هستند و در روزهایی که نیاز باشد به بازار سرمایه ورود و از معاملات آن حمایت می‌کنند.

 

ارسال نظر