رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۰۲

چه عواملی بر رونق بورس تأثیر می‌گذارد؟

ایرنا| محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس رویکردهای حمایتی دولت سیزدهم در خصوص بازار سرمایه را یکی از مهم‌ترین موضوعات موثر در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اعلام کرد و افزود: صحبت مطرح‌شده از سوی رییس‌جمهوری منتخب مبنی بر اینکه نگاه‌های موجود به بازار سرمایه مشابه قلک نیست و متضررین این بازار باید ضرر خود را فقط از طریق همین بازار پس بگیرند توانست امید دوباره‌ای را به این بازار بازگرداند. وی به مباحث مطرح‌شده در مناظره‌ها درزمینه تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: ارایه چنین مواردی توسط رییس‌جمهوری منتخب ازجمله مسائلی بود که مردم را متوجه رویکرد حمایتی دولت از بازار کرد، این موضوع باعث کمرنگ شدن تنش‌های موجود در این بازار و ایجاد آرامش در معاملات بورس شد. علیزاده به دیگر عامل تأثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان بورس ازجمله عوامل موثر در ایجاد روند صعودی معاملات بورس بود که این موضوع سبب بازگرداندن بخشی از اعتماد ازدست‌رفته مردم به این بازار شد. عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تأکید کرد: انتشار صورت‌های مالی از سوی سازمان بورس جزو اقدامات مهم سازمان بورس بود که به دنبال آن باقی شرکت‌ها این اقدام را اجرایی کردند، این اتفاق در بازگشت اعتماد به سهامداران و ایجاد روند صعودی معاملات بورس بی‌تأثیر نبوده است. وی دیگر عامل تأثیرگذار در ایجاد رشد در معاملات بورس را افزایش جزئی نرخ دلار در بازار اعلام کرد و گفت: اکنون در بازار این پیش‌بینی وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد رویکرد حمایت بیشتر از بخش تولید باشیم که این موضوع می‌تواند کمک‌کننده در بخش تولید و به‌مراتب رونق بازار سرمایه باشد. به گفته علیزاده، این مسائل در کنار یکدیگر باعث شد تا دوباره حرکت روبه‌جلو و منطقی بازار سرمایه شکل بگیرد که امیدواریم این روند در بازار ادامه داشته باشد. عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس افزود: خوشبختانه در این دوره از انتخابات همه نامزدها توجه و تمرکز خاصی به بازار سرمایه داشتند و به‌نوعی بازار سرمایه از حاشیه مناظره‌ها تبدیل به متن اصلی مناظره‌ها شده بود. به‌طور حتم هر یک از کاندیداها انتخاب می‌شدند تلاش می‌کردند تا در دوران ریاست‌جمهوری خود هر چه زودتر این بخش از بازار مالی که افراد زیادی درگیر آن هستند را سروسامان ببخشند. عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تأکید کرد: این امید را می‌توان داشت که در آینده نزدیک و با آغاز به کار دولت سیزدهم حمایت از بازار سرمایه جزو مهم‌ترین مباحث کابینه دولت سیزدهم قرار بگیرد.

ثبت‌نام دوره جدید آزمون‌های بازار سرمایه

امین سادات، رییس مرکز آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و کنسل شدن تعدادی از آزمون‌ها در سه‌ماهه اول و لزوم انتقال این آزمون‌ها به تیرماه سال جاری، آزمون‌های بازار سرمایه برای سه‌ماهه دوم از تاریخ سوم مردادماه آغاز می‌شود. رییس مرکز آموزش با بیان اینکه ظرفیت ثبت‌نام در ماه‌های مرداد و شهریور به 6000 نفر افزایش پیداکرده است افزود: ثبت‌نام هر آزمون برای داوطلبان در هر فصل فقط یک‌بار میسر هست و به داوطلبان توصیه می‌گردد با دقت بیشتری زمان و ساعت آزمون خود را طبق جدول زمان‌بندی انتخاب نمایند. سادات در خصوص لزوم رعایت پیش‌نیاز تمامی آزمون‌ها عنوان کرد: لازم است تمامی داوطلبان پیش از انتخاب آزمون، قوانین پیش‌نیاز و همچنین شرایط عمومی و اختصاصی را مطالعه کنند. وی همچنین تأکید کرد برابر خط‌مشی سازمان و به‌منظور حفظ سلامتی تمامی داوطلبان، کلیه آزمون‌ها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

واریز سود سهام ۳۵ شرکت از طریق سجام

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار کرد: پس از آنکه در سال گذشته سامانه «جامع توزیع سود» توسط رییس‌جمهور افتتاح شد، ۱۳۰ شرکت سود سهامداران خود را از طریق این سامانه واریز کردند و علاوه بر آن در اسفند ماه و در روزهای پایانی سال گذشته مرحله اول سود ۴۴ میلیون نفر از مشمولان سهام به میزان ۵۰ درصد نیز از طریق سامانه توزیع شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد که مرحله دوم آن نیز در آینده نزدیک واریز می‌شود. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد که در پایان ۳ ماه ابتدایی سال جاری، ۳۵ شرکت سود خود را از بستر سامانه «جامع توزیع سود» به حساب حدود ۷ میلیون سهامدار واریز کرده‌اند که نسبت به سال‌های قبل از رشد قابل توجه‌ای برخوردار است و پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آینده این روند با افزایش نیز مواجه شود. بر اساس قانون همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی و حتی غیر بورسی که اطلاعات آنها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است باید در زمان سررسید مهلت قانونی، سود سهام را به حساب سهامداران واریز کنند، اما در حال حاضر الزام حقوقی و قانونی وجود ندارد که همه ناشران باید از طریق سامانه «جامع توزیع سود» نسبت به واریز سود اقدام کنند. وی در خصوص برطرف شدن این روند نیز گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر این بستر نوین و زیرساخت‌های آن وجود دارد پیشنهادی به وزارت اقتصاد و دارایی ارایه شده تا همه ناشران ملزم شوند سود سهام را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند و این روش برای شرکت‌ها نیز از هر نظر مطلوب و به صرفه خواهد بود و از سویی دیگر شاهد این نخواهیم بود که میلیون‌ها سهامدار برای دریافت سود خود در این شرایط با صرف زمان و هزینه به بانک‌ها مراجعه کنند. 

 

ارسال نظر