فرش سبز بورس برای سهامداران

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۷۴
فرش سبز بورس برای سهامداران

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی دوشنبه، هفتم تیرماه پنج هزار و ۲۶۱ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۵۴۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۱۶ واحد کاهش به ۳۸۲ هزار و ۲۵۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۴ واحد افت به ۲۴۴ هزار و ۹۱۵ واحد رسید. شاخص بازار اول چهار هزار و ۷۷۹ واحد رشد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۴۶۰ واحد افزایش داشتند. طی معاملات روز گذشته حقیقی‌ها حدود ۱۳۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۴۹۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۶درصد یعنی پنج هزار و ۵۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «سرمایه‌گذاری»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «فلزات اساسی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۲ هزار و ۱۰۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۲۲۳ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۶۳۲ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۵۹۴ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۵۸۳ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۲۰ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۴۷۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۴۷۰ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۴۰۳ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۳۷۵ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۳۴۶ واحد و پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۳۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۵۶۸ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۵۲۶ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۳۹۶ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۲۹۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۲۹۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۲۸۵ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۲۰۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۱۷۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان با نماد «وسصفا» با ۱۷۱ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۱۷۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با نماد «وسکرمان» با ۱۷۰ واحد و صنایع شیمیایی سینا با نماد «شسینا» با ۱۵۲ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، شرکت سایپا با نماد «خساپا» و بانک تجارت با نماد «وتجارت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه چند رشته‌ای صنعتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۲۰ میلیون و ۴۱ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۳۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس افزایشی شد

در سومین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۹۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵۶ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال دادوستد شد. روز دوشنبه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، کلر پارس با نماد «کلر»، توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع»، بیمه سامان با نماد «بساما»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، پخش البرز با نماد «پخش» و پخش هجرت با نماد «هجرت» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، آ.س. پ با نماد «آ.س. پ»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، ویتانا با نماد «غویتا»، بیمه دی با نماد «ودی»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد «حسینا»، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» و فرابورس ایران با نماد «فرابورس» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۳درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۳۲۷هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۳۳۶هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۹۶هزار تومان رسیده است.

     معامله سهام توسط کارکنان کارگزاری‌ها 

مجاز شد

مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، صورت‌جلسه چهارم خرداد شورای عالی بورس مبنی بر مجوز خریدوفروش سهام کارکنان کارگزاری‌ها را به کلیه شرکت‌های کارگزاری ابلاغ کرد. بر این اساس، پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان بورس در خصوص اصلاح ماده 31 آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس تهران مصوبه سال 85 شورای عالی بورس، مطرح و به شرح ذیل به تصویب رسید: 

الف. شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/ معامله‌گری صرفاً مجازند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری و با رعایت دستورالعمل الزامات کفایت سرمایه و سایر قوانین و مقررات مرتبط، اوراق بهادار بنام را معامله کنند.

ب. اعضای حقیقی و نمایندگان اشخاص حقوقی عضو هیات‌مدیره شرکت‌های کارگزاری، مدیر/ مدیرعامل و کارکنان شرکت‌های کارگزاری و همسر و افراد تحت تکفل آنان با رعایت قوانین و مقررات و با رعایت بند ج این مصوبه و اصول و قواعد انصاف معاملاتی از قبیل اجتناب از معامله با اطلاعات نهانی، اجتناب از موارد تعارض منفعت و اجتناب از پیش‌دستی در انجام معاملات با استفاده از اطلاعات مشتریان، مجاز به انجام معاملات اوراق بهادار بنام خود هستند.

ج.معاملات اشخاص مشمول بند ب که در سامانه‌های معاملاتی تحت نظارت سازمان بورس ثبت می‌شود در حکم ارایه گزارشات معاملات این دسته از اشخاص به سازمان بورس و بورس‌ها تلقی می‌شود.

       آموزش مفاهیم اقتصادی در مقاطع تحصیلی 

راهی برای رشد فرهنگ مالی

حسین بوستانی، عضو هیات‌مدیره بورس تهران فرهنگ‌سازی را از ضرورت‌های اولیه برای استفاده صحیح از هر پدیده یا تکنولوژی در جامعه عنوان کرد و گفت: متولیان ارایه ابزار یا خدمات جدید معمولاً با بسترسازی مناسب از طریق ارایه آموزش به جامعه هدف تلاش می‌کنند تا ضمن یاددهی کارکردهای صحیح، موضوع ارایه‌شده به افزایش کارایی هدف‌گذاری شده برای آن خدمت دست‌یافته و آثار سوء ناشی از استفاده نادرست از آن را به حداقل برسانند. وی در ادامه به مدیریت منابع مالی با روش‌های غیرمستقیم در بورس اشاره کرد و افزود: فرد دارای دانش مالی می‌داند که برای مدیریت ریسک در بازار سرمایه و رسیدن به بازدهی مطمئن‌تر باید از تکنیک‌های ارزش‌گذاری و ابزارها و روش‌های مرتبط با کاهش ریسک استفاده کند. همچنین این نکته موردتوجه او قرار دارد که انتفاع واقعی ناشی از حضور در بازار سرمایه معمولاً در بازه‌های زمانی بلندمدت حاصل می‌شود و نوسانات گاهی سریع و مقطعی نباید موجب هیجان‌زدگی یا نگرانی بیش‌ازحد او شود. نهایتاً حتی اگر یک فرد دارای دانش مالی کافی نباشد، اما از فرهنگ سرمایه‌گذاری بهرمند باشد، می‌داند که ورود مستقیمش به یک بازار تخصصی و پیچیده ریسک او را بالا خواهد برد و با رویکردی صحیح، مدیریت منابع خود در بورس را با روش‌های غیرمستقیم به افراد خبره واگذار می‌کند. بوستانی بر تأثیر ارتقاء دانش مالی عموم مردم بر توسعه اقتصادی تأکید و تصریح کرد: فلسفه و کارکرد تمام سیستم‌های آموزشی در دنیا برافزایش دانش و بینش جامعه برای ایجاد آینده‌ای بهتر و مردمی سعادتمندتر تمرکز دارد. آموزش و بهبود سواد و فرهنگ مالی نیز با تمرکز بر بُعد اقتصادی زندگی افراد، ضمن کمک به شناسایی صحیح نیازها و امکانات مالی، شرایط مدیریت بهتر دارایی و درنتیجه افزایش سطح رفاه عمومی جامعه و در کنار آن توسعه اقتصادی کشور را فراهم می‌کند. عضو هیات‌مدیره بورس تهران در پایان ضمن ارایه راهکار ارتقاء دانش مالی جامعه و پیشنهاد به وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: رایزنی و تعامل با وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم برای گنجاندن مفاهیم مالی، ریسک و بازدهی و مدیریت ثروت در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی و هماهنگی با هر ارگان موثر در این زمینه ازجمله رسانه‌های صوتی، نوشتاری و تصویری ضمن ایجاد آشنایی اولیه مخاطبان با کارکرد و ارکان بازارهای پولی و مالی، می‌تواند در یک افق میان‌مدت نویدبخش شکل‌گیری نسلی نو و جامعه‌ای آگاه به دانش و فرهنگ مالی و به‌تبع آن اقتصادی پایدار و بورسی باثبات و بالنده در آینده کشور باشد.

 

ارسال نظر